La data de 28 decembrie 2015, în incinta LT ”V.Alecsandri” Călărași, Direcția Învățămînt a desfășurat conferinţa ştiinţifico – practică raională a cadrelor didactice.
Scopul organizării conferinţei a fost crearea unei platforme pentru dezbateri profesionale privindValorificarea competenței – cheie de comunicare în limba maternă întru interpretarea conceptelor, gîndurilor, sentimentelor, faptelor şi opiniilor în contexte culturale şi sociale.
Necesitatea de a scoate în relief acest subiect a reieșit din:
i. accentul pus pe evaluările scrise (testele, evaluările finale, naționale), care au determinat dezvoltarea predominantă a abilităților de comunicare în scris în detrimentul celor de comunicare orală;
ii. realitatea lingvistică din Republica Moldova, ce se caracterizează încă, din păcate, printr-o stare precară a limbii vorbite;
iii. neputința majorității elevilor de a formula mesaje clare, coerente, argumentate.
În vederea valorificării aspectelor conceptuale ale tematicii conferinței, Direcția Învățămînt menționează comunicările următoarelor cadre didactice participante:
1. Leancă Victoria, profesoară de limba și literatura română, Gimnaziul ”Ștefan cel Mare” Bravicea;
2. Motricală Gabriela, profesoară de biologie, LT Țibirica;
3. Iurescu Diana, profesoară de chimie, LT Țibirica;
4. Lungu Aliona, profesoară de limba și literatura română, LT ”V.Alecsandri” Călărași;
5. Buga Tatiana, profesoară de geografie, LT ”V.Alecsandri” Călărași;
6. Harea Raisa, învățătoare, LT ”V.Alecsandri” Călărași;
7. Stăvilă Silvia, profesoară de limba și literatura română, Gimnaziul Rădeni;
8. Florea Margareta, profesoară de limba și literatura română, LT ”Mihail Sadoveanu” Călărași;
9. Cătană Vera, profesoară de limba și literatura română, Gimnaziul Peticeni;
10. Pruteanu Tatiana, profesoară de geografie, Gimnaziul Peticeni;
11. Cereșnea Natalia, profesoară de limba și literatura română, Gimnaziul Peticeni.
Obiectiveleconferinței:
I. au derivat din viziunea, misiunea, ținta și opțiunile strategige ale Direcției Învățămînt Călărași;
II. au fost încorelare cu politicile naționale în domeniul educației (Strategia ”Educația 2020”, Codul Educației, Standardele de calitate ale instituțiilor de învățămînt primar, gimnazial și liceal din Republica Moldova din perspectiva școlii prietenoase copilului, Standardele profesionale ale cadrelor didactice din învățămînt primar, gimnazial și liceal din Republica Moldova (Proiect), Standardele profesionale ale cadrelor managerialedin învățămîntul general (Proiect) etc.).
III. au evaluat progresul în formarea, dezvoltarea, valorificareacompetenței – cheie de comunicare în limba maternă la elevi;
IV. au promovat profesorii prin valorificarea optimă a competenţelor, atitudinilor, aspiraţiilor, creativităţii, inteligenţei, experienţei, energiei în contextul creării de plusvaloare educaţională.