După cum era și de așteptat, ședința operativă din debutul acestei săptămâni a început cu informații detaliate despre situația creată în raion de condițiile meteo nefavorabile, instalate în ultimele zile. La solicitarea dnei Eleonora Graur, președintele raionului, dl Petru Bahnă, șeful reprezentanței Rezina a SA ”Drumuri-Orhei”, a informat că în ultimele ore s-a lucrat mult, s-a depus efort considerabil, rezultatul, însă, nu e cel așteptat de către participanții la trafic. Pe carosabil au fost împrăștiate circa 260 de tone de nisip – necesarul pentru o lună, dar ploaia și gheața au zadărnicit considerabil eforturile drumarilor rezineni.
”Avem porțiuni încă unde ne luptăm cu gheața, cel mai problematic fiind un sector al drumului între satele Peciște eși Ignăței, spunea dl Bahnă. Pe moment se lucrează în mai multe localități ale raionului. Mari bătăi de cap ne dă porțiunea de drum între Saharna și Saharna Nouă, este foarte periculoasă”.
Dna președinte a solicitat ca, din oră în oră, să fie informată referitor la situația din teritoriu, iar problemele apărute – coordonate cu dl Andrei Godoroja, vicepreședinte al raionului.
Vorbind despre nivelul de accesibilitate spre instituțiile de învățământ, dna Lilia Lazari, șeful Direcției Învățământ, Tineret, Sport Rezina, a informat că, la acea oră, segmentul de drum între satele Sârcova și Piscărești rămânea impracticabil, în cazul elevilor din Saharna, dânșii se deplasau pe segmentul periculos de sine stătător, după care erau preluați de transportul școlar. Într-o oră, dna Lazar urma să-i prezinte președintelui informația detaliată la acest capitol.
Fiind întrebată de către dna președinte despre aprovizionarea instituțiilor preuniversitare cu agent termic, dumneaei a spus că, potrivit rapoartelor șefilor de instituții, toate cazanele funcționează.
Dl Alexei Gornea, șeful filialei Rezina a SA ”RED-Nord”, a fost întrebat de către dna Graur despre situația pe moment în domeniu. Dumnealui a răspuns că, pe parcursul ultimilor zile, în raion n-au fost înregistrate deconectări, situații excepționale, cu excepția unor cazuri particulare, dar și acolo s-a reacționat prompt, defecțiunile fiind lichidate.
Secția Agricultură și Alimentație, printre alte activități din săptămâna curentă, preconizează să desfășoare și o întrunire cu șefii serviciilor desconcentrate în teritoriu, care în activitatea lor au tangență cu agricultura.
Dna Nina Postu, directorul Spitalului raional, a spus că ”nici pe 7, nici pe 8 ianuarie Urgența n-a avut acces la Secția de internare. Pe 8 am mobilizat asistentele medicale, infirmierele ca să curețe zăpada până la drum. Solicit serviciilor abilitate să dea dovadă de o atenție sporită față de spital, în special în zilele de sărbătoare”. Dna Eleonora Graur, pronunțându-se în context, a menționat că de deblocarea drumurilor în oraș este responsabilă primăria și ÎM ”Servicii comunal-locative” și că imediat după ședință va discuta la temă cu primarul urbei.
Dacă e să revenim la activitatea spitaluuli raional, apoi, potrivit dnei Nina Postu, în ultima perioadă, zilnic, au avut până la 20-25 de adresări, 20 de internări, toarte urgente, inclusiv traumatisme în urma căderilor pe gheață.
Dumneaei a mai amintit și desprte câteva cazuri, în carte trebuie să ia atitudine și să se pronunțe membrii Comisiei multidisciplinare, ai Comisiei pentru copilul aflat în dificultate, menționând că la tema dată au discutat deja cu vicepreședintele Arcadie Mușinschi. ”Dorim să vedem implicarea tuturor actorilor din comunitate în soluționarea acestor probleme”, a mai spus dna Postu. Dl Arcadie Mușinschi a spus că în primăria Meșeni ședința Comisiei multidisciplinare e preconizată pentru ziua de vineri, ora 10.00, ”până atunci urmează să ne deplasăm în teritoriu și să examinăm situația”. Cât privește ședința Comisiei pentru problemele copilului aflat în dificultate, aceasta se va desfășura joi sau vineri.
Dl Boris Artin, șeful Direcției Asistență Socială și Protecția Familiei, a spus că în aceste zile de iarnă azilul pentru bătrâni funcționează în regim normal, dispune de agent termic, hrană este destulă… În vizor sunt ținute persoanele în etate, aflate la deservire. Cazuri ieșite din comun n-au fost înregistrate, cu excepția unuia în primăria Rezina, care, cu aportul administrației publice locale, a fost soluționat, persoana fiind asigurată cu lemne pentru defoc.
În perioada sărbătorilor cazuri de erupții de boli infecțioase, intoxicații n-au fost înregistrate, potrivit dlui Ion Cheptene, medicul-șef al Centrului de Sănătate Publică.
Relativ liniștit au trecut sărbătorile și pentru colaboratorii Secției Situații Excepționale Rezina: pe 8 ianuarie dânșii au tractat un automobil care transporta pâine de la Șoldănești și, în regiunea satului Țareuca, a nimerit în nămeți, fiind pus sub pericol de inversare. Salvatorii au rămas mirați de următorul aspect: de dimineață când a fost blocat în nămeți, nici un conducător auto care a trecut pe alături n-a staționat să-l ajute pe șoferul transportului. E foarte trist. Abia spre seară s-a adresat salvatorilor.
În pertioada dată ne-a ferit Dumnezeu și de incendii, de cazuri de hipotermie… La Inspectoratul de poliție Rezina infracțiuni n-au fost înregistrate, dar reprezentantul instituției, dl Vitalie Cuiban, a solicitat ca printr-o dispoziție a președintelui să fie constituită o comisie care să verifice instituțiile de alimentație publică din teritoiu, în contextul evenimentelor produse recent în Piața centrală din Chișinău: ”…să mai efectuăm vreun control, nu exclud că și la noi unii agenți economici din alimentația publică mai utilizează câte o butelie de gaz sau câte un braț de lemne”. Dna Eleonora Graur a spus că o asemenea comisie există și că a activat la nivel de localități rurale, acum vor fi operate modificări în dispoziția respectivă și în componența comisiei, printre membrii ei urmând să se regăsească și dl Cuiban, iar în timpul cel mai apropiat – să verifice instituțiile de alimentație publică din oraș, inclusiv cele din piață.
Drept urmare a inițierii procesului de consultări publice a proiectului Strategiei de dezvoltare a comerțului interior în raionul Rezina pentru anii 2016-2020, dl Eugeniu Postu, șeful Secției Economie, le-a solicitat șefilor de servicii, secții, direcții să prezinte propunerile și doleanțele dumnealor, până pe 15 ianuarie curent, ”ca în următoarea ședință a Consiliului raional să avem posibilitatea de a o propune consilierilor spre adoptare”. Angajații secției sunt antrenați în colectarea informației pentru elaborarea raportului privind indicii de dezvoltare socio-economică a raionului Rezina în anul 2015.
Dl Vasile Gobjilă, secretarul Consiliului raional, a spus că pentru ultima decadă a lunii ianuarie se preconizează desfășurarea ședinței Consiliului raional, solicitându-le șefilor de servicii, secții, direcții să prezinte întrebările care urmează a fi incluse și dezbătute în cadrul ședinței. În context, dna Graur a mai spus că în ședința dată vor prezenta rapoarte de activitate și toți șefii centrelor de sănătate autonome din raion.
Pe final, dna președinte a atenționat, încă o dată, asupra necesității ținerii în vizor a instituțiilor de învățământ, a stării drumurilor, altor aspecte afectate de perioada rece a anului și de condițiile meteo instalate în ultimele zile.
Elena Ivanov