![0751067-1536x1026](http://provincial.md/wp-content/uploads/2025/02/0751067-1536x1026.jpg)
La 10 februarie curent, a fost transmis un nou lot de donații de echipament IT în contextul investițiilor în RESTART pentru a consolida digitalizarea sistemului de asistență socială. 260 de imprimante și 35 de laptopuri vor merge către Agențiile Teritoriale de Asistență Sociale pentru a face mai accesibile serviciile sociale și interacțiunea cu beneficiarii, în special în zonele rurale.
Donația a fost posibilă datorită bunilor prieteni și parteneri de încredere ai Ministerului Muncii și Protecției Sociale de la Departamentului de Cooperare pentru Dezvoltare în cadrul Ambasadei Germaniei și a Agenției de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ); Înaltul Comisariat al Națiunilor Unite pentru Refugiați (UNHCR), Fondul Națiunilor Unite pentru Copii (UNICEF) și Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD) pentru suportul continuu și sprijinul acordat în reforma sistemului de asistență socială. Valoarea totală a donației reprezintă 1 491 de mii de lei.
„Miza reformei RESTART este să ne asigurăm, că în prima linie avem profesioniști care au competențele necesare, echipamentul necesar să ofere cel mai bun și cel mai prompt suport pentru comunitățile noastre, pentru copiii și adulții care se află în situații de criză. Asta înseamnă că abordarea noastră funcționează. Trebuie să dublăm, triplăm investițiile noastre în prima linie și, mă bucur foarte mult că astăzi, împreună cu mai mulți prieteni și parteneri de-ai noștri putem să facem o nouă rundă de investiții. În acest caz, vorbim de echipament tehnic pentru colegii din prima linie, în special vorbim de asistenții sociali comunitari. Și, vreau să menționez că acest echipament vine grație suportului generos pe care l-am avut din partea partenerilor noștri de la UNHCR, GIZ,UNICEF, PNUD”, a menționat Alexei Buzu, Ministrul Muncii și Protecției Sociale.
De când a fost demarată reforma RESTART, pe toți indicatorii a fost înregistrată o îmbunătățire, în special în ceea ce privește, numărul de persoane care sunt introduse în managementul de caz. La începutul anului 2024 erau aproximativ 3400 de persoane. Astăzi, vorbim de un număr de peste 30.000. Aceasta înseamnă că am crescut destul semnificativ numărul de adulți, copii, familii, care se bucură de o atenție mai mare a sistemului de asistență socială din Republica Moldova. Am crescut numărul de beneficiari ai serviciului „Echipa mobilă”, am crescut numărul de beneficiari ai serviciul social de îngrijire la domiciliu, am crescut numărul de consultații, am dinamizat activitatea noastră în ceea ce privește protecția și prevenirea violenței asupra femeilor și fetelor.
„Sunt bucuroasă să fiu aici astăzi și să vorbesc cu dumneavoastră despre sprijinul oferit pentru reforma RESTART. Moldova se confruntă cu numeroase provocări, însă, în pofida acestora, a reușit să implementeze această reformă ambițioasă. Ne aflăm aici împreună pentru că toți ne dorim ca cetățenii Republicii Moldova să aibă acces la servicii sociale mai bune, să îi sprijinim în găsirea unor locuri de muncă și în îmbunătățirea calității vieții. Vreau să mulțumesc formatorilor care au pregătit asistenții sociali și să subliniez contribuția noastră la acest proiect – am oferit instruire pentru asistenții sociali, le-am pus la dispoziție automobile care le permit să ajungă în zone îndepărtate, iar acum furnizăm echipamente digitale care să le faciliteze munca”, a adăugat Dr. Verena Zell, șefa Departamentului de Cooperare pentru Dezvoltare în cadrul Ambasadei Germaniei.
„Ne bucură să vedem nu doar echipamentele achiziționate, ci și oamenii care le vor folosi în practică. Scopul nostru este să vă sprijinim în munca de zi cu zi, astfel încât acest proces de digitalizare să aducă beneficii reale cetățenilor Republicii Moldova. Vă mulțumesc pentru eforturile depuse în implementarea acestui proiect și pentru angajamentul vostru în sprijinul celor care au cea mai mare nevoie”, a declarat Claudia Hermes, Directoare de țară GIZ Moldova.
Pe parcursul ultimilor ani, dar în special din 2023 și în prezent, s-a lucrat împreună asiduu pentru a avansa în efortul Ministerului și a structurilor subordonate de a digitaliza sistemul de asistență socială. Doar prin faptul că a fost creat Centrul Digital de Inovare Socială în cadrul ministerului, am putut să abordăm mai eficient toate necesitățile pe programul de compensații. Am reușit în 3 săptămâni să înregistrăm peste 700.000 de gospodării în Sistemul Informațional.
„Prin susținerea acestor reforme, nu doar că introducem noi tehnologii, ci și consolidăm sistemele naționale ale Moldovei, asigurând asistență pe termen lung pentru cetățeni. UNICEF este în prima linie a eforturilor globale de promovare a protecției sociale, asigurându-se că toți copiii și familiile vulnerabile au acces la serviciile de care au nevoie. Ne reafirmăm angajamentul de a ne asigura că fiecare copil și fiecare familie au acces la sprijin fără obstacole inutile. De asemenea, sperăm ca aceste servicii să le ofere oamenilor șansa de a ieși din sărăcie și de a avea un viitor mai bun”, a spus Maha Damaj, Reprezentantă de Țară, UNICEF Moldova.
„Mă bucur să mă aflu aici la acest eveniment, care demonstrează eforturile noastre comune de a folosi digitalizarea ca un instrument esențial pentru extinderea accesului la servicii sociale, îmbunătățirea interoperabilității și eficientizarea colaborării dintre toți actorii implicați. Indiferent din partea cărei organizații venim, lucrăm cu toții în beneficiul cetățenilor. Pentru PNUD, reforma RESTART și această colaborare extraordinară au fost o experiență transformațională, atât prin viteza implementării, cât și prin calitatea serviciilor oferite celor care au nevoie. La nivel global, acest model de succes este inspirațional, iar digitalizarea ne-a permis să ajungem mai rapid și mai eficient la persoanele vulnerabile. Sunt convinsă că exemplul Moldovei va fi împărtășit și apreciat în întreaga lume”, a concluzionat Daniela Gasparikova, Reprezentantă rezidentă, PNUD Moldova.
Datorită noului echipament IT, vom putea să ajungem la cât mai mulți asistenți sociali comunitari, ca aceștia să poată aibă acces la internet, să poată să tipărească documente, inclusiv pentru suportul cetățenilor. Colegii și colegele din prima linie vor fi alături de beneficiari și le vor putea oferi soluții și suport într-un mod mai eficient datorită suportului generos de care ne bucurăm.
„Din partea ATAS, transmit un sincer mesaj de recunoștință pentru investiția valoroasă pe care ați făcut-o în domeniul protecției sociale. De peste un an, se depun eforturi considerabile pentru ca digitalizarea sistemului nostru să atingă un nivel cât mai înalt. A fost un drum plin de provocări, dar rezultatele obținute sunt semnificative – atât pentru beneficiarii din localitățile rurale, cât și pentru profesioniștii dedicați din teritoriu”, a menționat Alina Postolachi, directoarea Agenției Teritoriale de Asistență Socială Nord.