Asociația Forța Fermierilor constată cu mare regret că „ieri prim-ministrul a făcut o declarație mincinoasă și manipulatoare. În țările civilizate demnitarii de așa rang după asemenea acțiuni demisionează”, informează TRIBUNA.
„Din start domnul Recean operează cu cifre greșite privind sumele compensațiilor, când insistă că statul a alocat anul curent 200 mln lei pentru fermierii afectați de secetă. Oricine poate verifica că primăvara a fost acordat un ajutor fără nici o plafonare către fermieri din unele raioane în valoarea de 50 mln lei, iar recent pe principiu discriminatoriu au mai fost alocate încă 100 mln lei. Apropo, în România toți fermierii, afectați de secetă, vor primi până la 15 octombrie 200-250 euro per hectar afectat.
În continuare domnul prim-ministru insistă că Guvernul și Parlamentul au aprobat legea secetei după modelul României. Atenționăm că este o mare diferență dintre ordonanță de urgență din țara vecină și actul normativ, aprobat în mare grabă de autoritățile din Moldova, și anume:
1. În România plata datoriilor, dobânzilor și penalităților se suspendă obligatoriu nu pe 6 luni, cum prevede legea adoptată vinerea trecută de Parlamentul RM, ci pe 12 luni, ceea ce este absolut logic și oferă agricultorilor afectați răgaz până la recolta următoare. Evident că suspendarea plăților până la primăvară foarte puțin ajută fermierilor, mulți din care suferă de la secetă 3 ani la rând.
2. Ordonanța română prevede suspendarea plăților pe credite și împrumuturi, obținute începând din primăvara 2022, din perioada când a început criza climaterică severă Autoritățile din România cunosc foarte bine că atunci mulți agricultori au reeșalonat datoriile. Legea noastră permite suspendări doar la credite și împrumuturi, luate din 1 septembrie 2023. Reiese că pe datoriile restructurate cu mare greu din 2022, agricultorii sunt pasibili de a fi executați.
3. Actul normativ român nu conține nici o limitare discriminatorie în raport cu fermierii afectați. Toți producători agricoli, care dispun de acte de constatare a secetei, pot beneficia de efectul legii. Pe când conform prevederilor din legea noastră, fermierii pot beneficia de efectele legii doar dacă dețin acte de calamitate ca să corespundă condiției de 50 procente din suprafața prelucrată actată, recolta la toate culturile agricole a fost foarte slabă și starea lor financiară este foarte dificilă.
4. Proiectul ordonanței de urgență din România a fost publicat și discutat câteva săptămâni public. Legea moldovenească a fost elaborată chipurile pentru fermieri, însă FĂRĂ fermieri. Vă amintim că textul documentului a fost publicat în timpul ședinței cabinetului de miniștrii, la care el a fost aprobat, după aceea documentul peste o zi a fost votat în Parlament la insistența ministrului Bolea cu viteza luminii în 2 lecturi. Organizația noastră și în acest context de deficit de timp a reușit să vină cu un șir de propuneri privind îmbunătățirea legii. Apropo, amendamentele noastre au ținut cont și de interesele furnizorilor de inputuri, cu care suntem în aceeași barcă și care, la fel, se află în stare deplorabilă. Unica întâlnire cu ministrul pe subiectul proiectului de lege a fost la insistența noastră. Ea a avut loc cu câteva ore înainte de votul din Parlament și nici o propunere înaintată de asociație nu a fost acceptată. Nu este de mirare că acest act normativ nu satisface nici pe agricultori, nici pe creditorii acestora și efectul legii va fi unu minuscul” – se spune în declarația organizației.
Totodată, fermierii spun că: „Unicul lucru cu care asociația Forța Fermierilor este de acord cu șeful executivului ține de necesitatea dialogului. Doar că ne-am saturat de discuții sterile și atitudinea arogantă a autorităților, nu mai avem nici o încredere în cuvintele ministrului Bolea și insistăm la un dialog public și constructiv cu conducerea țării în persoanele șefei statului, Președintele legislativului, Guvernatorului BNM și prim-ministrul. Aceste promisiuni de discuții publice, constructive precum și sprijin masiv sectorului agricol actuala conducere a promis în campaniile electorale 2020-2021”.