Mai multe cadre didactice din instituțiile de învățământ general din țară, care au participat la prima ediție a Programului Național „Investim în profesori”, au participat la o discuție inițiată de Ministerul Educației și Cercetării cu scopul de a îmbunătăți conținuturile predate și modalitatea de organizare a instruirilor. Programul, care a fost lansat în 2023 a inclus peste 3000 de cadre didactice din 90 de instituții de învățământ. Un grup de formatori a livrat formări profesionale ajustate la necesitățile fiecărei instituții în parte.
Prezent la eveniment, ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun, a menționat că programul va fi implementat și în anul curent, de formări urmând să beneficieze circa 4000 de profesori și 3000 de educatori. „Ne dorim să revedem și să îmbunătățim programul care a fost pilotat anul trecut. Ministerul a făcut și un chestionar la care au participat 1500 de persoane. Ne-am bucurat că un număr atât de mare de participanți, practic jumătate dintre cei care au trecut prin program au răspuns la acest chestionar. Vrem să înțelegem ce schimbare s-a produs la nivel comportamental și organizațional și ce așteptări este rezonabil să avem de la asemenea programe de formare”, a spus Dan Perciun.
Magdalena Marandiuc, profesoară la Liceul Teoretic „Ion Luca Caragiale” din Orhei afirmă că se bucură foarte mult de intenția și atenția ministerului de a avea grijă anume de acest aspect și că a venit cu mare plăcere să împărtășească despre impactul proiectului. „Un profesor are nevoie mereu să fie la curent cu toate inovațiile în domeniu, pentru a răspunde așteptările discipolilor. Orice formare profesională este binevenită și așteptată de cadrele didactice”, spune profesoara.
„Programul Național „Investim în profesori” ajută profesorii să obțină rezultate frumoase din partea elevilor. În cadrul discuțiilor au fost abordate mai multe idei, inclusiv cum ar trebui să fie îmbunătățit acest program și sperăm că în continuare acesta va fi unul de succes”, susține Ecaterina Alexandru, profesoară la Liceul Teoretic „Constantin Negruzzi” din Chișinău.
În cadrul discuțiilor, profesorii au sugerat ca unele conținuturi ale formărilor să fie propuse de cadrele didactice, care să fie mai relevante și să se plieze pe necesitățile școlii. Totodată, participanții au propus ca toate orele să fie realizate cu prezență fizică, iar orarul activităților să fie stabilit de comun acord cu profesorii, în funcție de disponibilitatea acestora, pentru a evita suprapunerea activităților.
Unele sugestii au vizat modalitatea de instruire, cadrele didactice optând pentru traininguri și ateliere de formare care să contribuie la îmbunătățirea nivelului profesional și al schimbului de experiență. Profesorii au solicitat, de asemenea, să fie propuse studii de caz, situații problemă, rezolvarea cărora să implice tot colectivul. Menționăm că cele mai solicitate tematici din cadrul programului se axează pe educația incluzivă, inteligența emoțională, relația cadrului didactic cu elevii și părinții.
Totodată, participanții au remarcat interacțiunea binevenită și schimbul de bune practici dintre cadrele didactice din diferite școli, acolo unde a existat un consorțiu și au apreciat formatul de instruire a întregului colectiv profesional.