Compania „Rogob” SRL, unul dintre cei mai mari producători de carne şi mezeluri din Moldova, a împlinit 26 de ani de activitate. Cu această ocazie, Directorul general al companiei, Igor Roşca a acordat un interviu site-ului nostru, în care s-a referit la realizări, provocări şi planuri de viitor.
C: Dle Roşca, 26 de ani e mult sau puţin prin prisma business-ului din Republica Moldova?
I.R.: Dacă luăm în calcul faptul că Republica Moldova ca stat are 31 de ani, evident că nu e un termen mic. Mai ales că bazele companiei noastre au fost puse într-o perioadă destul de dificilă, când despre economia de piaţă nu se ştiau prea multe şi deseori se acţiona pe dibuite, dacă putem spune aşa. Şi nu doar lipsa cadrului legislativ adecvat, a tradiţiilor şi culturii de business era o problemă, ci şi multiplele crize cărora a trebuit să le facem faţă. La doar un an după apariţia companiei noastre, s-a produs criza financiară din Rusia, care a afectat puternic şi economia Republicii Moldova. A urmat apoi criza din 2008-2009, dar deja stăteam bine pe picioare. Iar în ultimii ani ne-am confruntat cu alte trei crize majore: pandemia de COVID-19, criza economică provocată de pandemie şi războiul din ţara vecină, care s-a expus destul de sever şi asupra economiei noastre, a activităţii agenţilor economici.
Deci, pornind în condiţii destul de vitrege în sălbaticii ani 90 ai secolului trecut, confruntându-ne cu cinci crize majore, am reuşit nu doar să rezistăm, ci şi să devenim un brand de referinţă pentru economia Republicii Moldova, pentru consumatori. Şi spun aceasta cu o mare mândrie pentru ceea ce am realizat împreună cu părinţii mei şi cu excelenta noastră echipă de la fabrică.
C: Aruncând acum o privire în urmă, aţi putea să ne spuneţi care a fost punctul forte al companiei, care v-a ajutat să ajungeţi pe culmile pe care sunteţi?
I.R.: Să ştiţi că o afacere poate fi de succes numai dacă se dezvoltă în baza unei strategii clare, care, la rândul său, se bazează pe viziune, principii, valori şi care prevede nu doar scopuri, ci şi mecanisme reale pentru realizarea acestora. Noi tot timpul am acţionat în baza unor strategii pe termen scurt şi mediu, care au luat în calcul situaţia reală, mediul în care activăm, punctele noastre forte, riscurile cărora suntem expuşi şi modalităţile de a le preveni sau gestiona, oportunităţile pe care le avem şi mecanismele de valorificare a acestora.
Apoi, alt ingredient al succesului a fost şi este implicarea. În cadrul companiei noastre, întreg managementul, inclusiv eu, suntem conectaţi plenar la fiecare proces, monitorizând şi evaluând fiecare pas şi operând din mers modificările ce se impun.
Încă un ingredient important, desigur, este investiţia în profesionalismul angajaţilor. Or, noi înţelegem că un produs calitativ poate fi asigurat numai de angajaţi profesionişti.
Şi nu în ultimul rând vă pot spune că noi tot timpul am pus în capul mesei calitatea. Este, dacă doriţi, piatra de temelie de la care pornesc toate activităţile noastre. Investind în calitate, am cucerit consumatorii şi pentru noi nu există nimic mai important decât să ştim că am reuşit să ne ridicăm la înălţimea aşteptărilor lor.
C: În toţi aceşti ani, „Rogob” SA a investit nu doar în calitate, echipamente moderne şi în profesionalismul echipei, ci şi în extinderea propriei reţele. De ce?
I.R.: Noi tot timpul ne-am dorit să fim cât mai accesibili pentru consumatori şi, cu cât creştea cererea în produsele noastre, cu atât ne străduiam să fim prezenţi în cât mai multe unităţi comerciale. Astfel, de-a lungul anilor am ajuns să fim prezenţi cu produsele noastre în circa 5 000 de unităţi comerciale, având şi 50 de magazine proprii. Îmi amintesc că la finele anului trecut cineva făcuse un clasament convenţional care arăta că produsele „Rogob” sunt cele mai cumpărate în Republica Moldova. Noi niciodată nu ne-am comparat cu alţii, concentru-ne pe ceea ce avem de făcut, dar şi aceasta a fost pentru noi o dovadă că, consumatorii caută produsele noastre şi suntem obligaţi să venim cu un răspuns adecvat la aşteptările lor. Şi în continuare vom încerca să fim cât mai aproape de consumatori, iar dacă aceasta va necesita extinderea propriei reţele sau a prezenţei în alte unităţi comerciale, cu siguranţă vom face acest lucru.
C: Potrivit unor clasamente de specialitate, sunteţi cel mai mare angajator în domeniul Dvs…
I.R.: Voi face aceeaşi remarcă ca şi ceva mai devreme – noi nu ne comparăm cu alţii şi nu facem o competiţie la capitolul creării locurilor de muncă. Angajăm oamenii de care fabrica are nevoie, investind în profesionalismul lor. Da, numărul angajaţilor noştri este în continuă creştere, dar aceasta e o derivată directă a creşterii constante a cererii de produse „Rogob”. Cu cât cererea va creşte în continuare, cu atât vom atrage noi angajaţi. Acum avem peste 800 de angajaţi şi eu sincer sunt mândru că putem să le oferim acestor oameni posibilitatea să muncească în condiţii decente la ei acasă, lângă cei dragi, dar nu să fie nevoiţi să ia calea pribegiei în căutarea unui loc de muncă. Le oferim salarii bune şi perspective de creştere profesională şi ne bucurăm că în timp am devenit o familie mare şi unită, unde fiecare membru e preţuit după merit. Iar toţi, împreună, primim cea mai plăcută recompensă – aprecierea ce vine din partea consumatorilor.
C: Ce capacităţi are fabrica Dvs. la moment?
I.R.: Acum, activitatea noastră se desfăşoară într-un spaţiu de producţie de 5000 m2. Fiind proiectată de experţi de peste hotare, fabrica îşi poate permite o capacitate de producție ce depășește 50 tone de produs finit timp de 24h. E un indicator important pentru noi, dacă ne amintim că, acum 26 de ani, „Rogob” SRL pornea ca o micuţă afacere de familie. Dar, efortul depus iniţial de părinţii mei, apoi redimensionarea activităţii fabricii după ce am preluat eu conducerea, plus investiţiile efectuate constant de familia noastră ne-au adus la rezultatul menţionat mai devreme. Pentru noi este un motiv de mândrie faptul că, pornind de la zero, am reuşit să ajungem una dintre cele mai moderne şi dezvoltate fabrici din Moldova, care nu cedează la nici un capitol companiilor similare din ţările cu economii dezvoltate.
C: Marile companii, de regulă, sunt considerate partenerii cei mai de nădejde ai statului. În 26 de ani a reuşit „Rogob” să ajungă astfel de partener pentru statul Republica Moldova?
I.R.: Probabil, aveţi în vedere faptul că, prin impozitele achitate, marile companii sporesc capacităţile statului de a face faţă provocărilor de ordin social-economic cu care se confruntă. Din acest punct de vedere, cu siguranţă suntem un partener de nădejde pentru statul Republica Moldova. Or, de-a lungul anilor suma impozitelor achitate de noi a ajuns să fie una impunătoare. În ultimii ani, am achitat constant între 100 mil. şi 150 mil. lei. Consider că astfel noi am venit cu o contribuţie importantă la formarea bugetului ţării. Sperăm şi pe viitor să fim la fel de utili ţării, la fel cum sperăm că numărul marilor contribuabili pe ţară va creşte. Or, cu cât mai mulţi mari contribuabili vom avea, cu atât statul va dispune de mai multe posibilităţi de a face mai bună viaţa oamenilor.
C: Ce planuri aveţi în continuare?
I.R.: Obiectivul nostru este unul pe cât de simplu, pe atât de ambiţios – să ne consolidăm poziţiile cucerite deja şi să avansăm spre noi culmi. Iar în acest proces noi avem cel mai sigur partener posibil – consumatorul, aprecierea şi fidelitatea căruia am câştigat-o oferindu-i produse de calitate.
sursa: curentul.md