Promovarea şi dezvoltarea continuă a unui parteneriat eficient între organul vamal şi mediul de afaceri, reprezintă un subiect prioritar în activitatea Serviciului Vamal.
În acest sens, conducerea BV Bălţi a organizat şi a desfăşurat în data de 23, 24 iulie anul curent şedinţe ale Comitetelor Consultative, cu participarea reprezentanţilor mediului de afaceri, agenţilor economici şi brokerilor vamali care activează în raioanele Sîngerei, Telenești, Drochia, Rîșcani, Florești, Glodeni.
În cadrul ședinței, conform agendei au fost discutate următoarele subiecte:
• Declararea mărfurilor prin utilizarea procedurilor simplificate de vămuire, prevăzute de Secțiunea 271 Cod Vamal al RM.
• Facilități și beneficii prin obținerea statutului de agent economic autorizat (AEO).
• Procedura declarării electronice la import și la export a mărfurilor.
• Facilități de reducere a timpilor de perfectare
• Regulamentul cu privire la procedura de eliberare şi retragere a certificatului de exportator aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 385 din 16.06.2015 „ pentru punerea în aplicare a prevederilor secţiunii 342 din Codul vamal al Republicii Moldova”
• Obținerea declarației de origine pentru produsele originare din Republica Moldova a căror valoare în vamă nu depășește 6000 Euro.
Şedinţele au fost prezidate de către către șeful BV Bălți, care a adus la cunoștința celor prezenți despre reorganizarea subdiviziunilor Aparatului Central al Serviciului Vamal, a birourilor vamale, precum și reorganizarea activității posturilor vamale interne. Cu un interes deosebit a fost tratat subiectul cu privire importanța uniformizării procesului de lichidare a posturilor interne și necesitatea identificării soluțiilor optimale pentru agenții economici.
În cadrul întrunirilor au fost trasate subiecte importante ce ţin de optimizarea operaţiunilor vamale, despre posibilitatea obținerii statutului de agent economic autorizat și de procedura de vămuire la domiciliu, precum şi subiecte ce ţin de crearea unei zone de control temporare.
Totodată, reprezentanţii mediului de afaceri au venit cu anumite completări, propuneri şi soluţii şi au expus speranţa că toate soluţionările problemelor abordate vor contribui la procesul de perfecţionare a legislaţiei într-o corelare perfectă cu noile tendinţe în dezvoltarea economiei ţării.
În încheierea şedinţei, Şeful Biroului vamal Bălţi a mulţumit celor prezenţi de receptivitatea de care dau dovadă de fiecare dată, a remarcat interesul sporit din ultimul timp al mediului de afaceri faţă de iniţiativele demarate de către Serviciul Vamal, ceea ce denotă un grad sporit de încredere şi transparenţă în administrarea vamală şi în continuare vor fi organizate astfel de ședințe pe diferite tematici în scopul asigurării unui dialog eficient şi constructiv.
NOTĂ: Consiliul Consultativ al Serviciului Vamal este conceput ca un mecanism de consolidare a transparenţei în activitatea organelor vamale şi, în acest sens, este menit să contribuie la sporirea nivelului de cunoştinţă în rîndurile societăţii civile referitor la politicile promovate de către organul vamal, precum şi familiarizarea oamenilor de afaceri cu schimbările preconizate în legislaţie.
Elena Ivanov