MR8 este fabricat dintr-un aranjament de polimeri reciclați și este conceput pentru a extinde liantul bituminos într-un amestec de asfalt, reducând volumul de bitum necesar cu 5-10%.
“Adaosul în mixtura asfaltică, MR8 este destinat să înlocuiască bitumul nemodificat la un cost mai mic, reducând în același timp emisiile de CO2 și reducerea utilizării resurselor derivate din combustibilii fosili,” spune ASD.
Potrivit ASD, pentru testarea produsului prezentat mai sus, au fost selectate două sectoare de drumuri naționale în raionul Strășeni:
- M5 Frontiera cu Ucraina – Criva – Bălți – Chișinău – Tiraspol – frontiera cu România, tronsonul km 243,30 – 243,58;
- G82.1 Strășeni – M5, km 0,00 – 1,00.
Sectoarele experimentale selectate sunt incluse în programul de reparație periodică conform repartizării fondului rutier pe anul 2022, astfel implementarea produsului MR8 nu necesită alocarea resurselor financiare suplimentare.
În urma întrunirii a reprezentanților ASD, a producătorului și antreprenorului la baza de producere, a fost fabricată mixtura asfaltică cu reglarea dozajului de MR8, fiind stabilit dozajul optim ce confirmă eficiența utilizării produsului.
Actualmente, pe drumul G82.1 Strășeni – M5, km 0,00 – 1,00, au fost executate lucrări de așternere a covoarelor asfaltice cu utilizarea aditivului MR8, care ulterior vor fi monitorizate de Laboratorul de Încercări din cadrul ASD pentru aprecierea durabilității și calității mixturii asfaltice produse și puse în operă.
Astfel, utilizarea amestecului din beton asfaltic cu adaos de polimeri din material plastic reciclat MR8 va duce la economii semnificative de costuri.
Producătorul MR8, compania „MacRebur” din Scoția, intenționează să investească circa 7 milioane euro pentru organizarea producerii în Republica Moldova a amestecului de polimeri din materiale plastice reciclate, care va duce la micșorarea prețului de achiziție a MR8 și va minimaliza impactul negativ asupra mediului și protecției lui.