Consiliul Consultativ al Serviciului Vamal este conceput ca un mecanism de consolidare a transparenţei în activitatea organelor vamale şi, în acest sens, este menit să contribuie la sporirea nivelului de cunoştinţă în rândurile societăţii civile cu privire la politicile promovate de către organul vamal, precum şi familiarizarea mediului de afaceri cu schimbările preconizate în legislaţie.
În acest sens, la data de 2 iunie a.c, în cadrul Biroului Vamal Cahul, a avut loc şedinţa ordinară a Consiliului Consultativ, la care au fost prezenţi agenţi economici, brokeri vamali, specialişti în domeniul vămuirii şi reprezentanţi din cadrul Aparatului Central al Serviciului Vamal al R.M.
Şedinţa Consiliului Consultativ a fost prezidată de dl.Veaceslav Goian, şef adjunct al biroului vamal Cahul, care a salutat prezenţa participanţilor la şedinţă şi a accentuat importanţa menţinerii unui dialog constructiv între organele vamale şi reprezentanţii mediului de afaceri, în vederea asigurării unei conlucrări eficiente, identificarea problemelor existente şi soluţionarea acestora, astfel încât să se excludă orice impediment în desfăşurarea activităţii vamale.
În cuvântul de deschidere a şedinţei, dl. Veaceslav Goian a adus la cunoştinţă participanţilor despre operarea unor completări şi modificări a cadrului legal ce ţin de activitatea vamală, care au intrat în vigoare recent, precum şi importanţa şi necesitatea cunoaşterii acestora în vederea evitării unor eventuale riscuri de încălcare a reglementărilor vamale şi aplicarea corectă a prevederilor dispuse prin lege.
Conform agendei, au fost discutate modificările curente ale Codului Vamal, Codului Fiscal al Republicii Moldova şi Legii nr.1380-XIII din 20.11.1997 cu privire la Tariful Vamal. Concomitent a fost prezentat Ordinul SV nr.206-o din 22.05.2015 „Cu privire la punerea în aplicare a HG.nr. 279 din 20.05.2015″ (acte de însoţire a declaraţiei vamale), fiind menţionate, în acest context, beneficiile, atât pentru agenţii economici, cât şi pentru brokerii vamali.
În cadrul şedinţei au fost prezentate mai multe aspecte ale procedurile de vămuire electronică a mărfurilor, stabilite prin HG nr.904 din 13.11.2013 cu modificările operate prin HG nr.675 din 19.08.2014, în vigoare din 22.08.2014. Au fost abordate normele metodologice cu privire la procedura vămuirii electronice a mărfurilor la import (4000, 4200), posturile electronice noi, inclusiv cele din cadrul Biroului vamal Cahul, precum şi erorile depistate în cadrul procedurii de vămuire electronică a mărfurilor la import. Participanţii, au fost informaţi despre declararea valorii în vamă în cadrul procedurii vămuirii electronice a mărfurilor la import, potrivit prevederilor Ordinului SV nr.443-o din 16.10.2014.
Totodată, au fost puse în discuţie şi normele privind procedura de completare şi prezentare organelor vamale a declaraţiei de origine prevăzute de Acordul de Asociere între RM şi UE.
Mai mult în cadrul şedinţei, au fost menţionate prevederile Dispoziţiei SV nr.603-d din 07.11.2013 „Cu privire la eliberarea certificatelor de origine pentru mărfurile achiziţionate de la persoanele fizice rezidente în RM”, fiind subliniată necesitatea asigurării respectării regulilor de origine prevăzute la întocmirea corectă a certificatelor de origine.
În încheierea şedinţei, şeful adjunct al BV Cahul, a mulţumit celor prezenţi de receptivitatea de care dau dovadă de fiecare dată şi a menţionat, că vor fi organizate şi în continuare şedinţe pe diverse tematici în scopul asigurării unui dialog eficient şi constructiv.
Elena Ivanov