Începând cu acest an școlar, Liceul Teoretic „Petru Rareș” din Soroca este de nerecunoscut și nu doar pentru că a trecut printr-un proces amplu de renovare, dar și pentru că 9 cadre didactice noi s-au angajat aici, iar numărul copiilor care învață în liceu a crescut. Părinții spun că școala ca și cum ar fi trecut prin mașina timpului, iar potrivit administrației, schimbările se datorează Proiectului „Reforma Învățământului în Moldova” de care a beneficiat instituția recent, informează PROVINCIAL cu referire la un comunicat de presă.
Astfel, Dionisii Mitrofan, director, a declarat: „În raion noi suntem acum un model și pentru ceilalți și chiar într-un fel ne invidiază pentru condițiile pe care le avem. După ce s-au finalizat lucrările în luna august, în acest an școlar noi înregistrăm deja o creștere a numărului de copii, avem 950 de elevi. Tot anul acesta s-au angajat 9 profesori, dintre care 4 tineri specialiști, foști elevi ai liceului. Este un lucru foarte îmbucurător.”
Condițiile create au atras noi cadre didactice, printre care și un fost elev al acestei școli, care spune că modernizarea liceului a fost unul dintre motivele care l-au determinat să revină aici în calitate de profesor. Totodată, tânărul specialist spune că tehnologiile avasate implementate în școală îl ajută mult în a explica anumite procese matematice.
Ilie Cernatînschi, profesor de matematică: „ Nu credeam că o să mă întorc în acest liceu în postură de profesor, voiam să devin elev în așa condiții, dar din fericire m-am întors ca profesor. Sunt foarte bucuros că lucrăm în așa condiții.”
În cadrul proiectului implementat de Ministerul Educației și Cercetării, cu suportul financiar a Băncii Mondiale, instituția a beneficiat de reparație capitală a blocului de studii destinat claselor gimnaziale și liceale, a fost termoizolată și reparată fațada tuturor blocurilor, au fost schimbate geamurile și acoperișurile. Ceea ce, de rând cu noul sistem de încălzire, a dus la reducerea consumului de energie termică cu circa 30%. Lucrările de reparație au fost realizate prin intermediul Fondului de Investiții Sociale din Moldova.
La fel, instituția a fost dotată cu mobilier și tehnică modernă. Cabinetele și laboratoarele de fizică, chimie, biologie, informatică și limbi străine dispun acum de toate echipamentele și materialele didactice necesare.
De rând cu cadrele didactice și elevii apreciază transformările prin care a trecut liceul.
Alexandrin Ishacov, elev: „Schimbările survenite odată cu acest proiect au favorizat elevii cu toate cele necesare pentru un studiu eficient. Astăzi ne aflăm într-un mediu mult mai confortabil.”
Daniela Cernatînschi, președinta Consiliului Elevilor: „Școala s-a schimbat mult în urma reparației, de la aspectul exterior și până la cele mai mici detalii – mobilă nouă, inventar, laboratoare și tehnică performantă. Acum condițiile sunt europene, sunt foarte bune și creează un spațiu mult mai prietenos și mai confortabil pentru elevi. Cred că aceste condiții au bucurat mult atât elevii, cât și colectivul didacitc și administrația instituției.”
Unii părinți spun că instituția a trecut prin mașina timpului și că acum copiii frecventează școala pe care o vedeau doar în filme.
Cristina Prisăcari, părinte: „Liceul în care învață copiii noștri chiar s-a transformat ca prin magie, pentru că ți se pare că ai intrat într-o mașină a timpului și te-ai transferat dintr-o perioadă sovietică într-o perioadă modernă. Astfel de școli erau un vis pentru copiii noștri, mai ales că seamănă foarte mult cu cele care sunt promovate în filme. În discuțiile noastre de acasă nu mai apare întrebarea „Ce ar fi dacă aș învăța și eu într-o astfel de școală?”Iată visul a devenit realitate și poate mai mult decât potențialul lor intelectual contează să se simtă bine, să se simtă acasă.”
Liceul Teoretic „Petru Rareș” din Soroca este una dintre cele 5 școli de circumscripție renovate în acest an în cadrul Proiectului „Reforma Învățământului din Moldova”. În prezent, acesta este frecventat de 950 de elevi, 96 dintre care vin din localitățile învecinate Egoreni, Iorjnița, Cosăuți, Zastînca și Volovița.
Proiectul „Reforma Învățământului în Moldova” este un împrumut investițional specific, acordat de Banca Mondială, implementat în perioada aprilie 2013 – decembrie 2022, care sprijină Guvernul Republicii Moldova prin finanțarea activităților ce vor consolida calitatea educației şi vor duce spre un sector al educației mai eficient.