În legătură cu secvențele apărute pe rețelele de socializare, unde primarul orașului Sîngerei, Arcadie Covaliov, face mențiuni la activitatea angajaților Inspectoratului Național de Securitate Publică (INSP) pe faptul că își exercită atribuțiile de serviciu contrar prevederilor legale, Inspectoratul s-a autosesizat și a venit cu precizări.
Vă prezentăm, mai jos, declarația INSP:
„Astfel, prin Hotărârea Parlamentului nr.1318/1993, Republica Moldova a aderat la Convenţia asupra Circulaţiei Rutiere, adoptată la Viena la data 08.11.1968, iar articolul 6 al Convenţiei sus-numite, care reglementează indicaţiile obligatorii date de agenţii care dirijează circulaţia și statuează că agenţii care dirijează circulaţia vor fi uşor de recunoscut şi vizibili de la distanţă atât noaptea cât şi ziua.
Prevederi similare sunt statuate și în pct. 14 al Codului european de etică al poliţiei, adoptat prin Recomandarea Comitetului Miniștrilor al Consiliului Europei, la 19 septembrie 2001,care prevede că poliţia şi personalul în uniformă trebuie în mod normal să fie recunoscuţi cu uşurinţă.
În luna martie a anului 2010, Republica Moldova, semnând rezoluţia ONU privind declararea anilor 2011-2020 ,,Decada acţiunilor în domeniul siguranţei rutiere”, şi-a asumat responsabilităţile ce decurg din aceasta, printre care şi obiectivul de a reduce cu 50% numărul deceselor ca urmare a accidentelor până în anul 2020.
Totodată, în conformitate cu prevederile pct. 32 al Planului de acțiuni privind siguranța rutieră pentru anii 2020-2021, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.39/2020, este stabilită acţiunea de identificare, cercetare şi reabilitare a sectoarelor cu risc sporit de producere a accidentelor rutiere cu implicarea bicicliştilor, conducătorilor de scutere, pietonilor, inclusiv a copiilor, autorităţile responsabile fiind desemnate Ministerul Afacerilor Interne, de comun cu autorităţile administraţiei publice locale.
În temeiul art.7 lit.b) și c) din Legea nr.131/2007 privind siguranţa traficului rutier, Inspectoratul naţional de securitate publică al Inspectoratului General al Poliţiei al Ministerului Afacerilor Interne coordonează activităţile de ridicare a gradului de organizare şi siguranţă a traficului rutier, precum şi asigurarea dirijării, supravegherii şi controlului traficului rutier cu mijloace de măsurare, legalizate şi verificate metrologic, conform cerinţelor actelor normative în vigoare.
Potrivit prevederilor ordinului MAI 351/2020 “pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Inspectoratului naţional de securitate publică din subordinea Inspectoratului General al Poliţiei”, INSP este creat în scopul menţinerii, asigurării şi restabilirii ordinii publice, asigurării dirijării, supravegherii şi controlului traficului rutier, precum şi sporirii climatului de siguranţă în societate.
Suplimentar, este întemeiată şi argumentată plasarea unei echipe mobile constituită din autovehicul cu regim prioritar de circulaţie şi doi angajaţi ai Inspectoratului naţional de securitate publică, luînd în consideraţie că transportul care se deplasează spre zona de nord a ţării, este fluidizat concomitent pe drumul republican R6 şi pe drumul care traversează oraşul Sîngerei, din cauza reparaţiilor parţiale a drumului.
Astfel, este de menţionat că repartizarea forţelor şi mijloacelor implicate în serviciu, se efectuează ca urmare a analizei informaţiei necesare pentru aprecierea obiectivă a activităţii de supraveghere a traficului rutier şi menţinerii ordinii publice, accidentelor în trafic care au avut loc pe teritoriul deservit, infracţiunilor care sunt comise cu utilizarea unităţilor de transport.
Drept informaţie, se comunică că potrivit analizei efectuate de Poliţie, în primele 8 luni ale anului 2021 pe teritoriul orașului Sîngerei au avut loc 21 de accidente rutiere, soldate cu 2 persoane traumatizate.
Din numărul total de accidente, cele mai multe au avut loc din cauza:
– stării de ebrietate la volan – 2
accidente, soldate cu 2 persoane traumatizate;
– neacordarea priorității altor autovehicole – 2 accidente;
– neasigurea la schimbarea benzii sau directie de mers respectarea – 1 accident;
– depășirea limitei de viteză – 5 accidente;
– conducere imprudentă – 6 accidente;
– alte abateri comise de șoferi – 5 accidente
Totodată, potrivit prevederilor art.6 a Legii privind activitatea Poliţiei şi statutul poliţistului, nr.320/2012, Poliţia cooperează cu autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale în vederea realizării atribuţiilor sale, prevederilor documentelor de politici naţionale în domeniul de prevenire şi combatere a infracţionalităţii, de menţinere a ordinii şi securității publice.
Prevederi similare, prescrise şi în art.14 a Legi privind siguranţa traficului rutier, nr.131/2007 şi art.29 alin. (1) lit.l) a Legii privind administraţia publică locală, nr.436/2006, de competenţa autorităţilor administraţiei publice locale sînt administrarea, întreţinerea, repararea şi dotarea cu mijloace de semnalizare a drumurilor publice locale şi a construcţiilor rutiere, în conformitate cu exigenţele siguranţei traficului rutier, întocmirea şi actualizarea planurilor de organizare a traficului în localităţile urbane pentru îmbunătăţirea fluenţei şi siguranţei lui şi pentru reducerea pe această cale a gradului de poluare a mediului înconjurător.
La fel, desemnează agentul constatator în condițiile Codului contravențional, ceea ce prezumă că este obligat să cunoască că imixtiunea, sub orice formă, în activitatea agentului constatator cu scopul de a împiedica exercitarea atribuţiilor funcţionale, cuprinde elementele costitutive ale contravenţiei prevăzute de art.336/1 Cod contravenţional şi este pasibilă de sancţiune contravenţională, inclusiv săvîrşite cu folosirea situaţiei de serviciu, dacă aceasta nu constituie infracţiune, se sancţionează cu sau fără privarea, în ambele cazuri, de dreptul de a deţine anumite funcţii sau de dreptul de a desfăşura o anumită activitate pe un termen de la 3 luni la un an.
Or, potrivit pevederilor art. 65 a Legii privind funcţionarul public cu statut special din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, nr.288/2017, nici o persoană, în afara cadrului de relaţii ierarhice şi competenţe legale, nu are dreptul să intervină în activitatea profesională a funcţionarului public cu statut special.
În paralel subliniem că asupra legalității acțiunilor agentului constatator, în temeiul legii contravenționale, se expune doar procurorul sau instanța de judecată și nu primarul sau alte autorități.
La 2 septembrie 2021 a fost sesizată Procuratura or. Sîngerei, cu referire la acţiunile primarului oraşului Sîngerei, potrivit competenţei teritoriale de examinare a circumstanţelor cauzei, prin care se întrunesc elementele constitutive ale contravenţiei prevăzute de art. 336/1 Cod contravenţional”.
Cristina Pendea