În cadrul unui interviu acordat portalului www.curentul.md, cunoscutul om de afaceri, Igor Roşca a vorbit despre un nou proiect de business ce urmează să fie implementat în Moldova.
C: Dle Roşca, potrivit unor informaţii ce au ajuns în posesia redacţiei noastre, Dvs. intenţionaţi să implementaţi un nou proiect de business ambiţios în Moldova. Aţi putea să ne spuneţi despre ce este vorba?
I.R.: Da, într-adevăr, lucrăm acum în vederea pregătirii către demararea unui proiect cum nu a mai fost în Moldova niciodată – e vorba despre un mall modern, care va găzdui cele mai cunoscute branduri mondiale, ca: Zara, Ikea, Massimo Duty, Bershka, H&M, Pull and Bear, Stradivarius etc. Multe dintre brandurile pe care intenţionăm să le aducem aici lipsesc în Moldova dat fiind condiţiile specifice pe care le impun atunci când vin pe o piaţă. Spre exemplu, în Moldova nu există nici un centru comercial, nici un mall, care să facă faţă cerinţelor Ikea la capitolul suprafeţe alocate. Aşa e şi în cazul altor branduri cunoscute la nivel mondial şi noi ne propunem drept scop să oferim în premieră condiţiile solicitate de ele, astfel încât respectivele branduri să poată fi prezente şi pe piaţa Republicii Moldova.
C: Cum v-a venit ideea acestui proiect?
I.R.: În primul rând, ar fi cazul de amintit că eu deja sunt implicat în aşa gen de afaceri, administrând două dintre cele mai cunoscute centre comerciale din Moldova. Având calitatea respectivă, nu puteam să nu sesizez breşa enormă ce există pe acest segment de piaţă şi anume lipsa unui mall modern, care să satisfacă cerinţele celor mai importante branduri la nivel mondial.
În al doilea rând, avem o situaţie concretă ce s-a creat ca urmare a pandemiei de COVID-19. Cetăţenii noştri nu mai pot călători peste hotare ca şi până la pandemie, prin urmare accesul lor la brandurile de nivel mondial a devenit mult mai limitat. Vă dau doar un exemplu: vânzările Palas Mall din Iaşi (România) au scăzut, pe timp de pandemie, cu 20% şi aceste 20% le asigurau cetăţenii noştri, care mergeau la cumpărături la Iaşi. Cugetând asupra acestei situaţii, m-am întrebat: De ce să nu aducem respectivele branduri în Moldova, ca oamenii să aibă în continuare acces la ele? De ce să nu creăm un mall modern aici, care să ofere şi locuri de muncă, şi noi impozite la buget? De ce banii trebuie să plece din Moldova dacă pot lucra în beneficiul ţării, al cetăţenilor?
În al treilea rând, e vorba de faptul că eu într-adevăr sunt patriot şi, dacă am posibilitatea să fac ceva pentru ţară, pentru cetăţeni, niciodată nu o voi ezita să o fac.
C: La această etapă, puteţi deja oferi o sumă estimativă a investiţiei ce urmează să o efectuaţi?
I.R.: Calculele preliminare arată că investiţia totală va fi de circa 100 mil. euro. E o mega investiţie, dacă o raportăm la altele ce au fost făcute până acum, dar, dat fiind argumentele expuse de mine ceva mai devreme, cu siguranţă, se merită.
C: Cine v-a investi aceşti bani?
I.R.: La etapa actuală examinăm varianta unei investiţii mixte, cu atragerea banilor din exterior. Faţă de proiectul nostru există deja un interes anume din partea unor parteneri externi. Noi examinăm oportunităţile ce există din acest punct de vedere, pentru că atragerea unei investiţii din exterior ar fi bine şi pentru climatul investiţional, pentru imaginea externă a Republicii Moldova. Totodată, trebuie de menţionat că există mai mulţi factori, care nu depind numai de noi. Investitorii străini studiază foarte atent nu doar proiectul în care urmează să se implice, ci şi o mulţime de alţi factori, cum ar fi politicile fiscale ale statului, precedentele în care s-au pomenit alţi investitori etc. Cred că lucrurile vor evolua în bine şi această investiţie mixtă va fi una de succes.
C: Se cunoaşte deja unde va fi amplasat acest mall ultramodern?
I.R.: Dat fiind faptul că e vorba de un proiect de importanţă majoră, vom face demersurile de rigoare către autorităţile centrale şi cele locale ca să găsim cea mai bună soluţie pentru amplasarea mall-ului. Mizăm pe un dialog constructiv şi eficient cu autorităţile, astfel încât să identificăm soluţia optimă cât mai repede posibil şi să purcedem la implementarea propriu-zisă a proiectului.
C: Vroiam să vă întreb dacă intenţionaţi să prezentaţi autorităţilor în detalii noul Dvs. proiect? Ştim că autorităţile centrale se întâlnesc cu investitori şi salută fiecare investiţie de câteva milioane euro. Iar aici e vorba tocmai de 100 mil. euro!
I.R.: Aveţi dreptate – e o investiţie mare şi importantă pentru Moldova, de aceea intenţionăm să prezentăm proiectul nostru factorilor decizionali de diferit nivel. În perioada imediat următoare, vom transmite scrisori către factorii de decizie guvernamentali, către factorii de decizie locali, către conducerea de vârf a ţării, în care vom oferi informaţii despre investiţia ce urmează a fi făcută. Sper să avem posibilitatea să prezentăm pe viu factorilor de decizie vizaţi acest proiect inedit, care ne va permite să atragem zeci şi sute de alte investiţii. Mă refer aici la brandurile ce vor veni pe piaţa RM odată cu demararea proiectului nostru investiţional.
Consider că acest proiect e o bună oportunitate pentru factorii decizionali din Republica Moldova să transmită un mesaj încurajator investitorilor din întreaga lume că Moldova e deschisă pentru atragerea de noi investiţii şi că climatul investiţional devine unul tot mai favorabil.
C: Aţi discutat deja cu proprietarii brandurilor ce urmează să vină în Moldova?
I.R.: Cu unii dintre ei am discutat, cu alţii urmează încă să discutăm la concret. Dar, deja la această etapă pot să vă spun că există un mare interes faţă de proiectul nostru şi o mare disponibilitate de a veni pe o piaţă nouă pentru ei.
C: Nu vă temeţi că instabilitatea politică din Moldova, care se prefigurează să se agraveze şi mai mult în următoarele luni, vă poate da planurile peste cap?
I.R.: Nu. Eu am spus-o şi anterior şi repet şi acum: politicienii trebuie să facă politică, iar oamenii de afaceri – business. Eu sincer cred în ataşamentul politicienilor noştri faţă de interesul ţării şi sunt convins că majoritatea dintre ei, indiferent de situaţia politică, şi-ar dori ca economia să se dezvolte în continuare, să se implementeze noi proiecte, să se creeze noi locuiri de muncă. Iar noi, oamenii de afaceri, anume asta şi facem.
Cristina Pendea