Elevii și pedagogii Liceului Teoretic „Ștefan Holban” din comuna Cărpineni, raionul Hîncești și-au început acest nou an școlar în clase renovate și dotate conform celor mai înalte standarde în educație: laboratoare de chimie, fizică și biologie complet echipate; mobilier original și ergonomic; clase cu pereți și tavane albe, viu iluminate; coridoare spațioase, căi de acces pentru elevii cu cerințe speciale, 9 blocuri sanitare noi, dar și un teritoriu frumos amenajat. Toate acestea au fost posibile datorită Proiectului „Reforma Învățământului în Moldova” gestionat de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, prin intermediul Fondului de Investiții Sociale din Moldova (FISM) și sprijinit financiar de Banca Mondială, informează PROVINCIAL cu referire la un comunicat de presă.
Copiii spun că se simt norocoși învățând într-o astfel de școală, deoarece aceasta se deosebește mult de altele din comunitate. Elevii așteaptă cu nerăbdare să poată experimenta în laboratoarele noi de chimie, fizică și biologie.
Mihaela Munteanu, eleva clasei a XII-a: „Când am intrat pentru prima dată în clasele renovate impactul a fost „Uau”, deoarece văzusem asemenea școli doar în filmele americane. Fiecare are banca sa și scaunul său, care sunt foarte confortabile. Cu părere rău, din cauza pandemiei nu putem utiliza încă echipamentele din laboratoarele de fizică, chimie și biologie, dar sunt foarte binevenite, întrucât totul se înțelege mai bine în practică. Consider că din acest punct de vedere Liceul Teoretic „Ștefan Holban” se clasează pe locul de frunte printre celelalte instituții de învățământ din raion.”
Sergiu Vîzdoagă, elevul clasei a XII-a: „Colegii sunt șocați că într-un timp atât de scurt școala a fost renovată în totalitate. Consider că precum un muzician are nevoie de un studio pentru a-și crea operele de valoare, așa și un elev are nevoie de o clasă dotată cu toate cele necesare și, bineînțeles, de un profesor bun.”
Nicoleta Mihailiciuc, eleva clasei a XII-a, premiantă la olimpiada de fizică: „ Într-o școală astfel renovată avem oportunități și posibilități pe care înainte nici nu le-am visat. În anii trecuți, când profesorul făcea experimente la fizică, noi doar îl priveam, doream și noi să încercăm, posibilitate pe care o vom avea de acum încolo.”
Și profesorii spun că urmare a renovărilor și dotărilor au oportunități noi pentru organizarea și desfășurarea lecțiilor și le pot atrage mai ușor atenția copiilor.
Vasile Darii, director adjunct, profesor de fizică: „Câștigând acest proiect mare pentru instituția noastră, am reușit să dotăm cabinetul de fizică cu aparataj și mobilier nou pe care nu le-am avut și consider că în felul acesta oferim copiilor condiții mai bune pentru acumularea cunoștințelor. Datorită acestui proiect, am reușit să modernizăm școala, așa încât să fie la același nivel cu instituțiile de învățământ din orașe. Cred că aceste condiții sunt și o motivație pentru ca tinerii specialiști să vină în școli.”
Maria Tarasiuc, profesoară de biologie: „După reparația care s-a făcut, observăm niște schimbări foarte mari. S-ar părea că sunt aceleași cabinete, aceleași coridoare, dar mai spațioase, mai luminoase. Când intri în școală, te umpli de un sentiment plăcut că lucrezi aici.”
Galina Briceag, director adjunct, profesor de istorie: „A fost o necesitate a timpului această reparație, deoarece educația indiferent de vremuri s-a axat pe învățământul experiențial, ceea ce necesită consolidarea bazei materiale pe potrivă. Anturajul creat în sălile de clasă ne-au asigurat condițiile pentru ca profesorul să presteze un învățământ de calitate, iar elevul să fie beneficiarul acestui învățământ de calitate.”
Părinții, la fel, au apreciat rezultatele investițiilor realizate prin intermediul Proiectului „Reforma Învățământului în Moldova”:
Svetlana Badea, părinte a doi copii din clasele primare: „ După prima zi de școală, copiii mei au fost impresionați în primul rând de sălile albe curate, de mobilierul nou, le-a plăcut mult că la prima lecție a fost folosită și tehnica nouă din școală. Profesoara le-a arătat ceva interesant la televizor ceea ce i-a încurajat, i-a motivat și a făcut școala să devină mai atractivă pentru ei.”
Tatiana Tulbu, mamă a unui elev din clasă liceală: „Copiii vor fi mai curioși, mai interesați de lucrările de laborator pe care trebuie să le petreacă la lecțiile de fizică, chimie, biologie. Cred că și pentru profesori va fi mai ușor de lucrat cu utilaje noi, materiale noi și va fi un succes pentru noi toți.”
Directorul liceului a ținut să-și manifeste recunoștința pentru realizările de care a beneficiat instituția pe care o conduce, menționând suportul Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, Fondului de Investiții Sociale din Moldova și al Băncii Mondiale.
Tamara Macari, director al Liceului Teoretic „Ștefan Holban”: „Proiectul „Reforma Învățământului în Moldova” este un proiect de anvergură care a venit în susținerea școlilor de circumscripție cu o sumă foarte mare de bani. Reparația care s-a realizat în instituție cu peste 10 mln. de lei a permis să fie modernizată infrastructura, să avem parte de un sistem electric renovat total, de un sistem antiincendiu, de asemenea am reparat cabinetele de studii, iar tot ce s-a făcut este la un nivel înalt de calitate. De asemenea, am beneficiat de circa 4 mln. de lei pentru dotarea instituției cu mobilier și cu echipament necesar disciplinelor de studii precum chimia, fizica și biologia. Reacția copiilor a fost una de admirație, în special, la mobilierul inedit selectat. Datorită renovării și dotărilor care au avut loc, liceul nostru a fost clasat pe locul I printre instituțiile din întreg raionul Hîncești.
În Liceul Teoretic „Ștefan Holban” din Cărpineni, Hîncești învață 661 de elevi, 118 dintre care vin din localitățile vecine. Aceasta este una dintre cele 23 de instituții de învățământ reparate în cadrul Proiectului Reforma Învățământului în Moldova ale cărei lucrări de reabilitare s-au încheiat la începutul acestui an de studiu.
Proiectul „Reforma Învățământului în Moldova” este un împrumut investițional specific, acordat de Banca Mondială, implementat în perioada aprilie 2013 – aprilie 2022, care sprijină Guvernul Republicii Moldova prin finanțarea activităților ce vor consolida calitatea educației şi vor duce spre un sector al educației mai eficient.
Cristina Pendea