„Despre reforma administrativ-teritorială… De fapt, problema este alta, fiind vorba despre descentralizarea puterii executive prin metoda descentralizării teritoriale a statului și crearea colectivităților teritoriale locale și regionale descentralizate, care sunt un element independent în sistemul politic și cel administrativ al statului, parte a puterii executive”, susține fostul deputat în Parlamentul Republicii Moldova, Iurie Țap, informează PROVINCIAL.
În același timp, Țap a mai spus că descentralizarea puterii cere două echilibre. „Organizarea adecvată a teritoriului (de aici vine problema reformei administrativ-teritoriale) și deconcentrarea serviciilor statului/administrației publice centrale în condițiile principiului subsidiarității (crearea instituției prefectului, delegarea furnizării unor servicii catre administrațiile locale, dar și utilizarea platformei acestora pentru crearea ghișeului unic în vederea furnizării serviciilor statului la nivelul cel mai apropiat de beneficiari). De altfel, în linii mari, problema dată este descrisă în Strategia privind reforma administrației publice pentru anii 2016-2020, doar că, se guvernează în paralel cu aceasta … Or, descentralizarea puterii/statului trebuie abordată în toată complexitatea ei, așa cum presupune doctrina, rigorile teoretice, dar și cum au confirmat-o practicile administrative relevane”, a adăugat fostul parlamentar, pe o rețea socială.
„În parte, vom face trimitere la experiența Poloniei, care a reușit să transpună adecvat reforma descentralizării, în special datorită conceptualizării acesteia în conformitate cu postulatele doctrinare și rigorile teoretico-științifice. A propos, viziunea a fost elaborată de teoriticieni, care ulterior au fost implicați de către guvernare pentru implementarea acesteia (J. Regulski, M Kulesza, alții). Este și una dintre cauzele succesului acesteia… În rest, așchii pe apucate…”, a conchis Iurie Țap.
Doina Secrieru