Tot mai mulți elevi vor avea acces la tehnologii moderne și oportunități de dezvoltare a abilităților necesare pentru carierele secolului 21. În următoarea perioadă, școlarii din 45 de instituții de învățământ din țară vor putea merge la lecțiile opționale de robotică pe parcursul cărora vor învăță să construiască și programeze roboței. Dotarea școlilor, printre care 26 din localități rurale, constituie o extindere a programului de robotică educațională derulat de Proiectul de Competitivitate din Moldova, finanțat de USAID, Suedia și UK aid, informează PROVINCIAL.
Ceremonia de transmitere a seturilor de robotică a avut loc în incinta Centrului Național de Inovații Digitale în Educație „Clasa Viitorului”, din cadrul Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă”, în prezența mai multor oficiali.
Corneliu Popovici, Ministru al Educației, Culturii și Cercetării al RM: „Extinderea proiectului de robotică educațională va oferi elevilor din cele 45 de școli, care au primit seturile, oportunitatea de a-și dezvolta creativitatea, capacitatea de a lucra în echipă și gândirea critică. Ministerul Educației a susținut programul de robotică încă de la început, asigurând implementarea și durabilitatea la nivel național a acestuia, după ce a inclus robotica ca materie opțională de studiu în curricula școlară. Extinderea anuală a programului ne bucură extrem de mult și ne motivează să oferim tot suportul necesar pentru integrarea metodelor inovative de studiu în școlile din întreaga țară.”
Proiectul de Competitivitate din Moldova susține dezvoltarea Educației STEM (Științe, Tehnologie, Inginerie, Matematică) în Republica Moldova, care crește interesul pentru domeniile tehnice și inginerești. Mai mult, acesta contribuie la formarea forței de muncă corespunzătoare cerințelor secolului 21, prin urmare, oferind multiple posibilități de angajare în orice industrie.
Scott Hocklander, Directorul Misiunii USAID Moldova: „Agenția SUA pentru Dezvoltare Internațională susține dezvoltarea sectorului IT, inginerie și a industriei creative, iar activitățile ce țin de dezvoltarea viitoarei forțe de muncă ocupă un loc extrem de important pe agendă. De aceea, USAID a făcut parteneriat cu Ministerul Educației pentru a identifica soluții eficiente și accesibile pentru extinderea programului educațional de robotică, ce vine cu tehnologii și tehnici de învățare moderne și le oferă elevilor platformele potrivite pentru a studia științele STEM.”
Extinderea programului va permite includerea mai multor grupuri de vârstă în activități de învățare avansate, combinând tehnologia, ingineria și artele în sala de clasă. Astfel va fi educată o generație capabilă să identifice soluții creative prin colaborare eficientă în echipă, tinerii fiind implicați în activități de instruire dedicate dezvoltării creativității, gândirii critice și capacitații de inovare.
Anna Lyberg, Ambasadoarea Suediei în Republica Moldova: „Programul educațional de robotică s-a dovedit a fi unul extrem de eficient, care a înregistrat progrese considerabile. Suntem mândri de succesele Echipei Naționale de Robotică, care anul trecut a luat 3 medalii de aur la Competiția Globală de Robotică desfășurată în Dubai. Distincțiile ne demonstrează că Moldova dispune de talente pe care este nevoie să le susținem.”
Steven Fisher, Ambasadorul Marii Britanii în Republica Moldova: „Studiile internaționale au demonstrat că elevii care participă la lecții de robotică sunt de trei ori mai motivați să aleagă o carieră în domeniile tehnologiilor, ingineriei și industriilor creative. Astfel, extinderea programului de robotică și creșterea numărului de școli dotate cu seturi de robotică asigură durabilitatea dezvoltării pe termen lung a industriei IT și creativă și prin urmare, le oferă tinerilor acces la locuri de muncă bine plătite.”
La eveniment au fost prezenți circa 90 de reprezentanți ai instituțiilor vizate. Profesorii și elevii cu experiență în programul de robotică educațională au demonstrat echipamentele în acțiune.
De menționat că, robotica educațională se implementează în Moldova începând cu anul 2014 și reprezintă primul pas spre transformarea digitală a educației, promovată și prin intermediul programul „Clasa Viitorului”. Odată cu această extindere, rețeaua de instituții educaționale și biblioteci care desfășoară activități de robotică va ajunge la 178. Până în prezent, în cadrul programului național de robotică educațională și „Clasa Viitorului”, implementate de Proiectul de Competitivitate din Moldova în parteneriat cu Asociația Națională a Companiilor TIC (ATIC), reprezentanți ai sectorului privat printre care Fundația Orange, sub egida Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, au participat peste 18 000 de elevi, 80% dintre ei fiind din afara Chișinăului, iar peste 35% sunt fete.
Dina Roșca