Curtea de Conturi a examinat în cadrul ședinței publice din 10 decembrie curent, Raportul auditului situațiilor financiare ale Centrului Național Anticorupție (CNA), încheiate la 31 decembrie 2017.
Centrul Național Anticorupție este un organ specializat în prevenirea și combaterea corupției, a actelor conexe corupției și a faptelor de comportament corupțional. Cadrul juridic, principiile de activitate, atribuțiile, obligațiile și drepturile instituției sunt reglementate de Legea cu privire la Centrul Național Anticorupție.
Scopul auditului public extern a constat în testarea sub toate aspectele semnificative a situațiilor financiare și patrimoniale pentru oferirea unei asigurări rezonabile cu privire la faptul că rapoartele financiare ale CNA pe exercițiul bugetar 2017 sunt întocmite și prezentate în conformitate cu cadrul de raportare financiar aplicabil, iar, în ansamblul lor, nu conțin denaturări semnificative datorate fraudei sau erorii, cu emiterea unei opinii de audit.
Conform Legii bugetului de stat pentru anul 2017, pentru realizarea obiectivelor și desfășurarea activităților operaționale, CNA i-au fost aprobate alocații în cuantum de 120,6 mil. lei, inclusiv 119,4 mil. lei – resurse generale și 1,2 mil. lei – venituri colectate. Executarea de casă față de planul precizat s-a realizat la nivel de 96,4 % sau 116,2 mil. lei, iar cea efectivă la nivel de 98,1 % sau 118,3 mil. lei.
Auditul public extern a supus verificărilor cheltuielile și activele nefinanciare în sumă de 85,6 mil. lei, ceea ce a constituit 75,5 % din totalul resurselor financiare gestionate de CNA.
La situația din 31.12.2017 valoarea de bilanț a activelor nefinanciare ale CNA constituia 64,3 mil. lei, inclusiv a mijloacelor fixe 46,3 mil. lei, a materialelor circulante 10,8 mil. lei și a activelor neproductive (terenurilor) 7,2 mil. lei. Astfel, probele de audit au relevat unele devieri la atribuirea și reflectarea în evidența contabilă a unor mijloace fixe, precum și la calcularea și atribuirea la cheltuieli a amortizării unor active nemateriale, nedepășind nivelul de materialitate.
Concomitent, s-a relevat necesitatea de dezvoltare a Politicii de contabilitate a CNA, care urmează a fi adusă în concordanță cu prevederile politicii de contabilitate-tip prevăzută de Normele metodologice privind evidența contabilă și raportarea financiară în sistemul bugetar, și respectiv ajustată la specificul instituțional.
În perioada derulării misiunii de audit, responsabilii de gestionarea finanțelor publice din cadrul CNA au întreprins măsuri de rigoare privind remedierea deficiențelor constatate, inclusiv: au elaborat și aprobat Politica de contabilitate, în conformitate cu Normele metodologice privind evidența contabilă și raportarea financiară în sistemul bugetar; au corectat înregistrările contabile aferente mijloacelor fixe și activelor nemateriale, cu atribuirea acestora în corespundere cu Clasificația bugetară, prezentând auditului documentele confirmative.
De asemenea, auditul constată, că entitatea a implementat recomandările misiunii de audit precedente, fiind propusă excluderea din regim de monitorizare a acesteia.
Probele de audit obținute în cadrul misiunii au fost suficiente și adecvate pentru a oferi o bază pentru exprimarea opiniei fără rezerve asupra rapoartelor financiare ale CNA, încheiate la 31.12.2017.
Dina Roșca