Proiectul raportului auditului situațiilor financiare aferente procesului bugetar și gestionării patrimoniului public de către UTA Găgăuzia pe anii 2016-2017 a fost examinat în cadrul ședinței Curții de Conturi din 23 iulie curent.
Auditul a avut ca scop obținerea unei asigurări rezonabile referitor la faptul că rapoartele financiare sunt întocmite și prezentate în conformitate cu cadrul de raportare financiară aplicabil, cu emiterea unei opinii.
Pentru atingerea scopului misiunii de audit, au fost auditate tranzacțiile financiare privind: veniturile din transferurile cu destinație specială, alocate de la bugetul de stat, pentru învățământul preșcolar, primar și secundar general, mijloacele fixe, terenurile, cheltuielile de personal, subsidiile, cheltuieli privind reparațiile capitale și curente etc.
UTA Găgăuzia este o unitate teritorială autonomă cu statut special, care de sine stătător, în limitele competențelor sale funcționale soluționează probleme cu caracter politic, economic și cultural. În conformitate cu prevederile legale, beneficiază de autonomie decizională, organizațională, gestionară și financiară și are dreptul la iniţiativă în ceea ce privește administrarea treburilor publice locale, exercitându-și, în condițiile legii, autoritatea în limitele teritoriului administrat. Ca unitate administrativ-teritorială includea la situația din 31.12.2017 – 2 municipii, 1 oraș și 28 de localităţi rurale, grupate în 23 de primării.
În cadrul verificărilor, auditul a constatat că rapoartele financiare consolidate ale Comitetului Executiv al Găgăuziei la 31 decembrie 2016 și la 31 decembrie 2017 nu relevă situația reală, și anume:
- În rapoartele financiare ale Comitetului Executiv al Găgăuziei la 31 decembrie 2016 nu au fost incluse datele raportate de către Combinatul didactic și de producție interșcolar al Direcției Generale Învățământ a UTA Găgăuzia
- Situațiile financiare ale Administrațiilor raioanelor (Comrat, Ceadîr-Lunga și Vulcănești) nu sunt consolidate în Rapoartele financiare ale Comitetului Executiv a Găgăuziei (buget nivelul II) la 31 decembrie 2016 și la 31 decembrie 2017, denaturându-le semnificativ.
- Neînregistrarea în evidența contabilă a terenurilor administrate de către Comitetul Executiv a condiționat raportarea neveridică a acestora în situațiile financiare la 31 decembrie 2017 cu suma de 27082,4 mii lei. De către echipa de audit au fost identificate 6 terenuri cu suprafața totală de 20,5275 ha dreptul de proprietate a cărora este înregistrat în RBI după UTA a Găgăuziei. Faptul că Comitetul Executiv al Găgăuziei nu deține informația despre suprafața terenurilor din proprietate, nu a evaluat și contabilizat valoarea terenurilor din proprietate a condiționat denaturarea semnificativă a situațiilor financiare. În anul 2016 Comitetul Executiv al Găgăuziei a procurat 2 clădiri cu suprafața de 697,1 m2 și terenul aferent acestora cu suprafața totală de 0,1947 ha, în valoare totală de 565,7 mii lei. Astfel,Comitetul Executiv al Găgăuziei nu a asigurat contabilizarea corectă a terenului aferent bunurilor imobile procurate în anul 2016, denaturând datele reflectate în situațiile financiare consolidate ale Comitetului Executiv cu suma de 565,7 mii lei.
- Probele de audit acumulate denotă că Comitetul Executiv al Găgăuziei dețin acțiuni în capitalul social la 9 Societăți pe Acțiuni, care variază de la 1,69% până la 100%, în valoare totală, de 28599,4 mii lei. Potrivit datelor din rapoartele financiare consolidate lipsesc careva înscrieri, ceea ce denotă necontabilizarea și neraportarea valorii acțiunilor deținute în capitalul social al agenților economici și denaturarea datelor reflectate în situațiile financiare consolidate ale Comitetului Executiv la 31 decembrie 2016 și 31 decembrie 2017.
- Datoria Comitetului Executiv al Găgăuziei pentru împrumutul contractat de la Ministerul Finanțelor nu a fost înregistrat în evidența contabilă în conformitate cu prevederile cadrului regulator aferent evidenței contabile în sistemul bugetar. Datele reflectate în Rapoartele financiare consolidate ale Comitetului Executiv al Găgăuziei la 31 decembrie 2016 și la 31 decembrie 2017 nu oferă o imagine reală a datoriilor, acestea fiind diminuate cu suma datoriei pentru împrumutul recreditat de la MF în sumă de 42711,9 mii lei și, respectiv, de 36821,7 mii lei.
- Neavizarea de către Cancelaria de Stat a statelor de personal ale unor instituții, neprevăzute de cadrul legal al RM pentru UTA Găgăuzia, generează cheltuieli neregulamentare pentru remunerarea muncii. În anul 2016 și 2017 din bugetul central al UTA Găgăuzia au fost întreținute 57 (2016) și respectiv 58 (2017) unități de personal, fără ca statele de personal să fie avizate de către Cancelaria de Stat și înregistrate la Ministerul Finanțelor, după cum prevăd actele legislative în vigoare, ceea ce a generat cheltuieli neregulamentare pentru remunerarea muncii (inclusiv contribuțiile aferente) în sumă de 4116,9 mii lei în anul 2016 și 4785,4 mii lei în anul 2017.
- Auditul a constatat că, pentru anul 2016 și anul 2017 conducerea Comitetului Executiv al Găgăuziei nu a evaluat funcționalitatea și aprecierea gradului de conformitate a acestuia cu cadrul normativ în vigoare și nu a emis Declarații de bună guvernare pentru anul 2016 și 2017.
Natura permanentă a abaterilor și raportarea neveridică a datelor au argumentat emiterea opiniei contrare asupra situațiilor financiare consolidate ale UTA Găgăuzia pe anii 2016-2017.
Menționăm, că pe parcursul misiunii de audit entitățile auditate au remediat unele denaturări în evidența contabilă.
Dina Roșca