În anul 2014, piaţa de telefonie fixă a fost marcată, al şaptelea an consecutiv, de diminuarea traficului de voce şi a veniturilor provenite din vânzarea serviciilor respective, arată datele statistice privind evoluţia acestui segment de piaţă în anul trecut publicate astăzi pe pagina web oficială a Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI). Astfel, volumul total al traficului de voce în reţelele de telefonie fixă a scăzut, faţă de anul 2013, cu 13,3% şi a însumat circa 2 mld. 613,2 mil. minute, iar volumul de vânzări s-a micşorat cu peste 10% şi a constituit 1 mld. 2,1 mil. lei.
Micşorarea volumului total de trafic în reţelele respective a fost cauzată de diminuarea tuturor tipurilor de trafic. Astfel, traficul iniţiat peste hotarele ţării şi terminat în reţelele fixe din R. Moldova a scăzut cu 32,6% (până la 152,7 mil. minute), traficul către reţelele internaţionale – cu 26,6% (până la 39,1 mil. minute), traficul către reţelele mobile – cu 13% (până la 98,3 mil. minute), traficul de interconectare – cu 12,7% (până la 463,1 mil. minute) şi traficul către alte reţele fixe – cu 3,1% (până la 59,5 mil. minute). Urmare a acestei evoluţii, traficul mediu lunar de voce per abonat a scăzut, față de anul 2013, cu 16,5% şi a totalizat 252 minute (patru ore şi 12 minute).
Datele raportate ANRCETI de către furnizorii activi de telefonie fixă arată că scăderea traficului a fost influenţată şi de diminuarea numărului de abonaţi la acest tip de telefonie. Timp de un an numărul total al abonaţilor s-a redus cu peste 3,2 mii (-0,3%) şi a alcătuit, la finele anului 2014, 1 mil. 218,3 mii. Această diminuare a fost determinată de micşorarea bazei de abonaţi a SA „Moldtelecom” cu mai bine de 16,7 mii (-1,5%), aceasta totalizând, la finele anului 2014, circa 1 mil. 098,4 mii de abonaţi. În aceeaşi perioadă, baza cumulativă de abonaţi a celorlalţi 23 de furnizori alternativi de telefonie fixă a crescut cu 13,5 mii (+12,7%) şi a însumat 120 mii abonaţi. Drept rezultat al acestei evoluţii rata de penetrare a serviciilor de telefonie fixă la 100 de locuitori ai republicii a scăzut uşor cu 0,07 puncte procentuale (p. p.) şi a constituit 34,2%.
Urmare a scăderii traficului de voce şi a numărului de abonaţi veniturile SA „Moldtelecom” provenite din vânzările serviciilor de telefonie fixă s-au micşorat, faţă de anul 2013, cu 11% şi au însumat circa 942,9 mil. lei. În acelaşi timp, vânzările agregate ale furnizorilor alternativi de telefonie fixă au crescut cu 10% şi au totalizat 59,2 mil. lei. În condiţiile date, venitul mediu lunar per abonat (ARPU) s-a micşorat cu 10% şi a constituit 68,4 lei. SA „Moldtelecom” a înregistrat un ARPU de 70,9 lei (în scădere cu 9,9%), iar furnizorii alternativi – de 43,3 lei (în scădere cu 10,7%).
Specialiștii ANRCETI explică diminuarea volumului de vânzări şi a numărului de abonaţi în sectorul de telefonie fixă prin migrarea acestora la serviciile voce oferite prin intermediul rețelei Internet şi la serviciile de telefonie mobilă care sunt mai avantajoase pentru utilizatori.
Diminuarea veniturilor obţinute din vânzarea serviciilor de telefonie fixă de către cel mai mare jucător pe această piaţă – SA „Moldtelecom” – a condus la o modificare neesenţială a poziţiei de piaţă a acestuia. Timp de un an, cota de piaţă a SA „Moldtelecom”, a scăzut, faţă de anul 2013, cu 1,1 p. p. şi a însumat 94,1%, iar cota cumulativă a celorlalţi 23 de furnizori alternativi (Arax-Impex, Orange Moldova, Starnet Soluţii, Sun Communications ş.a.) a crescut în aceeaşi proporţie şi a alcătuit 5,9%.
Dina Roşca