Chișinăuienii obișnuiesc, în mare parte, să cumpere legume și fructe proaspete și de la piață, și de la supermaketuri, iar, atunci când vine vorba de fructele și legumele proaspete ne-exotice, mai mulți preferă să le cumpere de la piață, informează Provincial.
Potrivit unui studiu cantitativ al cumpărătorilor din Chișinău, realizat de Magenta, la comanda proiectului USAID Agricultură Performantă în Moldova, în baza a 408 chestionare, cu marja de eroare +/-4,8%, respondenții fiind „persoane care în ultimele 12 luni cel mai des au cumpărat produse alimentare, fructe/legume”, și care s-a desfășurat în perioada 14 mai – 2 iunie curent – 31% din chișinăuieni, de obicei, cumpără tot de ce au nevoie de la supermarket, 46% cumpără cantități similare și de la piață și de la supermarket, 22% – de obicei, cumpără tot de ce au nevoie de la piețe.
Atunci când cumpără produsele alimentare, pentru locuitorii capitalei, factorii foarte importanți sunt: calitatea – 84%, prospețimea – 79%, varietatea de produse – 68%, prețurile – 67%, aprovizionarea constantă – 62%, ambianța, curățenia – 62%, distanța locului de la casă – 58%, atitudinea personalului – 52%, selecția de mărci și reducerile – 46% și altele.
În ceea ce ține de – „De unde sunt luate majoritatea fructelor și legumelor proaspete ne-exotice consumate de respondenți?”, 78% sau spus că de la piață, iar 67% – de la supermarket. 30% dintre respondenți preferă să cumpere toate fructele și legumele proaspete de la supermarket, iar 68% – nu, pe când 2% nu știu/nu răspund.
Respondenții și-au expus opinia și despre calitatea fructelor și legumelor proaspete la supermaketuri în comparație cu piața: 9% consideră că e mult mai bun prețul ca la piață, 15% într-o oarecare măsura mai bun ca la piață, 32% – nici mai bun nici mai rău, 34% – mult mai rău ca la piață. Ce ține de calitate, 13% consideră că e mai bună decât la piață, 28 că e oarecum mai bună decât la piață, 32% nici mai bună nici mai rea decât la piață, 24% spun că e mult mai rea decât la piață. Iar în ceea ce ține de sortimentul de legume proaspete și fructe în supermaketuri – 13% spun că e mult mai bun decât la piață, 22% – oarecum mai bun decât la piață, 37% – nici mai bun nici mai rău, 26% mult mai rău decât la piață.
Totodată, ei afirmă că factorii foarte importanți care ar influența consumatorii să cumpere toate fructele și legumele proaspete din supermaketuri sunt: prețurile mai mici, prospețimea produselor, garantarea nivelului calității legumelor și fructelor – certificate, mai multe fructe și legume crescute în Moldova, varietate mai mare a producătorilor și altele.
În cadrul studiului, respondenții au spus și care sunt preferințele privind procurarea de fructe și legume proaspete în rețelele de supermaketuri în comparație cu piața.
Astfel, în primul rând contează că aleg singuri – 17%, supermarketul e aproape de casă 11%, calitatea produselor – 8%, cântar corect – 4%, condiții mai bune de păstrare – 5%, curățenie – 6%, cumpăr concomitent cu alte produse – 4%, achitare cu cardul – 1%, comoditate – 3%, sortiment mare – 3% și altele.
În ceea ce ține de nivelul de satisfacție privind modul în care e organizată secțiunea de fructe și legume proaspete în supermaketuri, respondenții se declarară: foarte satisfăcut – 18%, mai degrabă satisfăcut – 61%, 15% – mai degrabă nesatisfăcut, 3% – foarte nesatisfăcut, 3% – nu știu/nu răspund.
Totodată, 21% preferă să fie un asistent în secția de fructe și legume, 50% preferă să aleagă și să cântărească singuri, 27% – nu contează, iar 2% – nu știu/nu răspund
Dina Roșca