Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), cu susținerea Fundației pentru o Societate Deschisă (FOSI), a dat start unui nou ciclu de audieri publice, care au drept scop să contribuie la crearea unui standard de viață mai înalt pentru cetățenii municipiului Chișinău, informează Provincial.
În cadrul primei audieri, care a avut loc joi, 22 martie curent, a fost discutată propunerea publică privind fuziunea Regiei Transport Electric Chișinău (RTEC) și Parcului Urban de Autobuze (PUA), ceea ce ar asigura furnizarea unei economii pe termen mai lung ca urmare a sinergiei obținute. Fără intervenții majore în domeniu, problema doar va continua să se agraveze. Sustenabilitatea bugetului municipal este pusă în pericol, în condițiile în care, dacă situația nu se va schimba, iar subvențiile vor depăși suma de 450 lei milioane în următorii 10 ani.
Totodată, implementarea sistemului de taxare electronică va permite reducerea fraudei cu cel puțin 25%, veniturile adiționale reprezentând 58 milioane lei. Această măsură va permite și obținerea informațiilor veridice referitor la fluxul de pasageri, care va permite stabilirea unei formule mai transparente în ce privește costul unei călătorii cu transportul public. Digitalizarea serviciilor, inclusiv analiza avansată a datelor este instrumentul cheie pentru eficientizarea proceselor de transport.
„Pe parcursul ultimilor ani, pentru a asigura sustenabilitatea financiară tot mai multe orașe europene au creat Regii Metropolitane de Transport, dar și pentru răspunde mai bine nevoilor oamenilor și a proteja mediul înconjurător. Cu părere de rău, cadrul de organizare a transportului public în Chișinău este învechit fiind realizat de mai multe entități a căror obiective nu produc un nivel adecvat de sinergie. De aceea, noi considerăm că fuzionarea RTEC și PUA prin creare Regiei de Transport Chișinău, cu o singură administrație, cu taxare electronică integrată, cu planificare financiară transparentă și implicarea plenară a cetățenilor și societății civile în procesul de gestionare și planificare a rutelor reprezintă un prim pas pentru dezvoltarea transportului în municipiul Chișinău”, susține Stanislav Ghilețchi, expert IPRE.
Dina Roșca