La 7 noiembrie 2016, Consiliul de Directori Executivi al Fondului Monetar Internațional (FMI) a aprobat un acord pe trei ani cu Republica Moldova, finanțat prin două instrumente de creditare – Mecanismul de finanţare extinsă (EFF) și Mecanismul extins de creditare (ECF), care are ca scop susținerea programului de reforme economice și financiare ale statului. Astfel, Republica Moldova a obținut acces la o sumă totală de 129,4 milioane de drepturi speciale de tragere (circa 178,7 milioane de dolari S.U.A. sau 75 la sută din cota Republicii Moldova la FMI).
Suma echivalentă cu 26 milioane de drepturi speciale de tragere (circa 35,9 milioane de dolari S.U.A.) va fi pusă la dispoziția autorităților Republicii Moldova imediat după aprobarea acestui acord. Suma rămasă va fi debursată pe parcursul implementării programului, în cinci tranșe, la fiecare din evaluările semianuale ale programului.
În urma discuţiilor din cadrul Consiliului de Directori Executivi, domnul Mitsuhiro Furusawa, director adjunct al FMI şi preşedinte în exerciţiu al şedinţei, a făcut următoarea declarație:
“Autoritățile Republicii Moldova au elaborat un program comprehensiv – care va fi susținut de un acord pe trei ani finanțat prin Mecanismul de finanţare extinsă (EFF) și Mecanismul extins de creditare (ECF) – pentru consolidarea economiei și soluționarea vulnerabilităților cheie. Obiectivul programului este de a fortifica stabilizarea economică recentă și de a progresa în realizarea unei agende ample de reforme structurale, în special în sectorul financiar. Angajamentul ferm de a promova politici sănătoase și de a îmbunătăți semnificativ guvernanța economică va juca un rol crucial în asigurarea unor perspective de creștere economică pe termen lung.
A fost deja atins un progres substanțial în sporirea rezistenței sectorului bancar și înlăturarea neajunsurilor care au făcut posibilă criza bancară din anul 2014. După ce recent au fost consolidate cadrul juridic și cel regulatoriu, eforturile ulterioare urmează să se axeze acum pe punerea în aplicare într-o manieră eficace și pe acțiuni de implementare în timp util, pentru a pune capăt tolerării de către organele de supraveghere a încălcărilor comise de acționari sau de conducere. Un sistem judecătoresc și o bancă centrală eficiente și independente vor fi cruciale pentru a susține aceste eforturi.
Politica bugetar-fiscală a fost constrânsă recent de scăderea veniturilor și de constrângerile de finanțare. Deficitul bugetar pentru anul 2016 se va majora puțin, pentru a încuraja restabilirea economică firavă, iar nivelul datoriei de stat rămâne sustenabil, în pofida costurilor mari ale crizei bancare, suportate de bugetul de stat. Va fi necesar de ancorat politica bugetar-fiscală într-un cadru robust pe termen mediu și de întreprins măsuri pentru consolidarea bazei de venituri și prioritizarea cheltuielilor sociale și de infrastructură.
Politica monetară promovată a avut un caracter adecvat, axându-se pe obiectivul menţinerii inflației la un nivel jos, în contextul unui regim flexibil al ratei de schimb. Începând cu sfârșitul anului 2015, presiunile inflaționiste s-au redus semnificativ, astfel încât Banca Națională a Moldovei a avut posibilitatea să relaxeze politica monetară. Reabilitarea rapidă a sectorului bancar va juca un rol crucial în deblocarea unei creșteri a creditării de calitate a sectoarelor productive ale economiei.
Reformele structurale care reflectă prioritățile trasate în Strategia Națională de Dezvoltare vor duce la sporirea competitivității, atragerea investițiilor, diversificarea structurii exporturilor și atingerea unei creșteri economice durabile și incluzive. Consolidarea cadrului de prevenire a spălării banilor și finanțării terorismului, supravegherea Centrului Național Anticorupție și cadrul pentru dezvăluirea informației privind averea deținută de demnitarii de vârf vor impulsiona și mai puternic buna guvernanță și transparența.
În contextul programului susținut de FMI, Moldova va beneficia de asistență financiară și tehnică, în timp ce va implementa reforme profunde în sectorul financiar și le va oferi autorităților spațiul necesar pentru a promova o politică bugetar-fiscală mai echilibrată, precum și va contribui la suplinirea rezervelor internaționale”.
Diana Munteanu
Am ajuns sa obtinem acest Acord care ne vorbeste ca nu in azdar il sustinem pe Filip.
Un rezultat bun obtinut in asa perioada scurta de timp de catre R.Moldova, dar semnarea unui acord cu cei de la FMI nu inseamna inca ca rezultatele la sigur vor veni, dovada este si perioada in care Filat era la Guvernare.
Acum putem sa fim convinsi ca semnarea unui acord cu cei de la FMI va duce sigur la atragerea investitiilor straine in R.Moldova.