120 de elevi din raioanele Cimișlia, Ștefan Vodă, Orhei și Căușeni vor fi implicați în noile cluburi de dezbateri, care vor fi deschise de Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE) prin intermediul proiectului „Dezbateri pentru Dezvoltare”, cu sprijinul financiar al Ambasadei Olandei în cadrul Programului MATRA.
Potrivit unui comunicat al IPRE, proiectul se va desfășura în perioada august – decembrie 2016. În prima parte a acestuia, în urma unui concurs, IPRE a selectat patru licee în care vor fi deschise cluburile, iar primul eveniment, care a avut loc pe 9-10 august curent, a fost un atelier de lucru în care 8 profesori din raioane au fost instruiți privind organizarea dezbaterilor. Astfel, în viitorul apropiat, aceștia urmează să meargă în instituțiile de învățământ unde vor continua activitățile cu liceenii.
„Mă bucur că Olanda a dat start acestui Proiect și cred că investiția în potențialul uman este una din cele mai bune și de perspectivă. Noi cu toții ne aducem aminte de perioadă când am fost elevi și de profesorii pe care i-am avut. Astfel, școala, alături de părinți, joacă un rol primordial în educația noii generații. Sunt încrezut că elevii implicați în acest proiect vor fi cei care vor contribui la dezvoltarea Republicii Moldova”, a spus Robert de Groof, consulul Olandei la Chișinău.
În cadrul proiectului vor fi implicați tineri liceeni cu vârsta cuprinsă între 14-18 ani, dornici să dezvolte inițiative comunitare și să participe activ în viața socială. Pe termen lung, proiectul „Dezbateri pentru Dezvoltare” are menirea să creeze o comunitate de tineri activi, liberi să vorbească pe subiectele care îi preocupă, să își asume responsabilitatea pentru soluționarea problemelor cu care se confruntă și să participe în procesele de luare a deciziilor prin dezvoltarea inițiativelor de tineret.
„IPRE își propune să promoveze tinerii activi, viitori lideri ai Moldovei, să contribuie la dezvoltarea gândirii critice și a competențelor necesare tinerilor pentru a face față problemelor cu care se confruntă și ulterior să vină cu inițiative de soluționare a acestora. Totodată, pe parcursul proiectului, profesorii și elevii vor avea posibilitatea să învețe noi metodele de dezbateri, să dezvolte abilități bune de comunicare și să continue activitatea cluburilor de dezbateri chiar și după finisarea proiectului”, a menționat Mariana Platon, managerul Proiectului „Dezbateri pentru Dezvoltare”.
După ce cluburile de dezbateri vor fi constituite, tinerii liceeni urmează să organizeze competiții la nivel local, iar cele mai bune echipe din orașele selectate vor participa la competiția finală. O componentă inovatoare a proiectului este faptul că liceenii vor avea posibilitatea, în cadrul dezbaterilor, să elaboreze strategii de politici de tineret, iar cele mai bune dintre acestea vor fi transmise autorităților publice locale.
Dina Roșca