Raportul preliminar privind rezultatele studiului de evaluare a impactului social și de mediu al construcției magistralei de gaze naturale Ungheni-Chișinău a fost publicat pentru consultări publice.
Potrivit autorilor studiului, compania contractată de BERD – Fichtner GmbH & Co.KG, construcția magistralei Ungheni-Chișinău este planificată astfel, încât să evite sau să reducă impactul asupra mediului (apei, solului, pădurilor) și populației (construcțiilor, terenurilor private), iar dacă proprietarii de terenuri sunt afectați de proiect, să fie despăgubiți în conformitate cu legislația națională în vigoare și cerințele internaționale.
Gazoductul Ungheni-Chișinău urmează să fie construit în subteran cu o lungime de cca. 120 km. În afară de gazoduct urmează să fie construită și altă infrastructură subterană: cinci stații cu supape bloc, două stații de reglare a presiunii gazelor, precum și șase stații pigging. Opțiunea preferată de proiect, din patru alternative analizate, traversează raionalele Ungheni, Călărași, Strășeni și Chișinău.
Aprobarea Studiului privind EIMS este planificată către 30.06.2016, apoi urmează aprobarea de boardul BERD și BEI a studiului de fezabilitate, după care vor demara procedurile de elaborare a documentelor de proiect.
Studiul de evaluare a impactului de mediu și social al conductei de gaze naturale Ungheni-Chișinău este finanțat prin intermediul asistenței tehnice acordate de Guvernul Suediei și SIDA. Construcția gazoductului Ungheni-Chișinău va fi cofinanțată de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), împreună cu Banca Europeană de Investiții (BEI) și Facilitatea de Investiții pentru Vecinătate UE (EU NIF).
Elena Ivanov