Ministrul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor Iurie Chirinciuc a declarat ieri în cadrul conferinței regionale „Eficientizarea întreținerii drumurilor locale” că motivul principal pentru care a acceptat să rămână la conducerea MTID împreună cu întreaga echipă ministerială a fost intenția fermă de a schimba ceva în Republica Moldova, de a obține pentru cetățenii țării ca banii din Fondul Rutier să fie repartizați în baza unor criterii europene, dar nu în baza unor interese politice sau de partid.
„Noi am anunțat încă la 21 septembrie inițierea de consultații publice în baza proiectului „Eficientizarea întreținerii drumurilor locale” și am publicat anunțurile respective pe site-ul MTID, dar, cu regret oamenii nu sunt obișnuiți să analizeze documentele propuse și să vină cu propuneri concrete. Trebuie să ne conjugăm eforturile și să ajutăm primarii localităților să acționeze ca niște manageri demni, ca niște gospodari serioși, ca să nu fie nevoiți să stea cu mâna întinsă în anticamera șefului de partid ca să cerșească bani pentru a repara un drum”, a menționat Chirinciuc în discursul rostit în fața reprezentanților Autorităților Publice Locale, ai Administrație de stat a drumurilor și ai SA Drumuri prezenți la conferință.
„În cele câteva zile când am avut probleme cu deszăpezirea drumurilor, v-ați convins cu toții de faptul că, dacă Administrația de stat a drumurilor și Drumuri SA mai au ceva posibilități de a curăța drumurile, atunci drumurile aflate în gestiunea primăriilor au avut probleme mari la acest capitol. Avem nevoie de reforme radicale în domeniu și trebuie să facem astfel, încât începând din acest an, resursele din Fondul rutier să fie distribuite pe alte criterii decât cele politice.
Viceministrul Transporturilor Vitalie Rapcea a subliniat că, până la acest moment, nu a existat o abordare fundamentată pe criterii metodologice bine definite de repartizare a mijloacelor Fondului Rutier.
„Deciziile de repartizare a mijloacelor Fondului Rutier se luau în cadrul consiliului Fondului rutier și lipsa suportului metodologic necesar pentru argumentarea alocațiilor din Fondul rutier făcea ca aceste decizii să fie vulnerabile sub aspect politic. Din cauza lipsei de argumente pe care s-ar întemeia necesitatea metodologică de alocare a mijloacelor pentru un anumit drum în detrimentul altui drum, deciziile consiliului Fondului rutier păreau motivate de interese politice”, a explicat Rapcea.
„În această ordine de idei avem toată susținerea dl ministru Iurie Chirinciuc pentru a face o reformă radicală în sistemul de întreținere a drumurilor, reformă care va implica schimbări esențiale în avantajul cetățeanului. Asta pentru că metodologia pe care o prezentăm astăzi ia în considerație toți factorii importanți: drumurile naționale sunt uniformizate sub aspectul lungimii, sub aspectul complexității traseelor naționale și a intensității circulației rutiere. Anume în funcție de acești factori vor fi alocate mijloacele Fondului Rutier”, a mai adăugat viceministrul Transporturilor Vitalie Rapcea.
Propunerea de politică publică „Eficientizarea întreținerii drumurilor locale” presupune trecerea a circa 2500 km de drumuri locale, care asigură legătura între localităţile din două sau mai multe raioane sau a minimum 4 localități dintr-o unitate administrativ-teritorială din drumuri locale în drumuri naționale de importanță regională, dar și transmiterea a circa 3500 km de drumuri locale în gestiunea APL de nivelul II.
Potrivit ministrului Iurie Chirinciuc, aceste drumuri locale urmează să fie transmise către autoritățile locale de nivel I și II împreună cu mijloacele financiare respective achitate în Fondul rutier de către acei utilizatori de drumuri, care locuiesc în localitățile în care sunt situate drumurile respective.
„Reforma intenționează să ofere APL-urilor posibilitatea de a determina singure prioritățile de intervenție, dar și o parte din mijloacele financiare necesare pentru a face acest lucru, astfel încât să nu fie nevoie să se adreseze la Autoritatea Publică Centrală. Există mai multe proiecte la care APL-urile ar putea participa, dacă ar avea drumurile la balanță: spre exemplu ar veni cu o participare din mijloacele Fondului rutier care se acumulează din taxele plătite de utilizatorii drumurilor plus o contribuție din fondurile străine. Sunt numeroase cazurile când primarii reușesc să mobilizeze locuitorii din localități pentru a coparticipa la reabilitarea drumurilor. Există o anumită sumă în Fondul rutier și mai sunt dispuși și cetățenii. Formulele acestea nu sunt posibil de aplicat în cazurile când drumurile sunt la balanța ministerului și ministerul le administrează. Altfel spus, acest proiect de politici publice vină să dea mai mult spațiu de manevră și să încurajeze capacitățile manageriale ale reprezentanților APL-urilor de nivelul I și II”, a accentuat ministrul Transporturilor Iurie Chirinciuc.
Elena Ivanov