De acum încolo, transportul public urban va fi un lux pentru orașul Nisporeni. Nu pentru că ar fi prea scump, dar pentru că va lipsi cu desăvîrșire.
O decizie în acest sens a fost luată chiar recent de către administratorii întreprinderilor care prestează servicii de transport urban aici, după ce autoritățile locale le-au impus o taxă locală lunară în valoare de 600 lei, începînd cu 1 ianuarie 2016.
Apropo, dacă la Nisporeni taxa locală pentru transportul urban a fost introdusă în premieră, atunci la Ungheni și Călărași există de ani buni.
Cum funcționează? Care este situația cu transportul urban de călători în toată regiunea, în fiecare oraș în parte?
La Nisporeni, oamenii nu au fost niciodată răsfățați cu transport urban de călători. Au avut la dispoziție doar trei microbuze, care circulau zilnic, dimineața și seara, în orele de vîrf, din diferite colțuri ale orașului spre centru și invers.
Iată că, începînd cu 15 ianuarie, a fost întreruptă activitatea rutelor nr. 1 și 3, iar de pe 19 ianuarie – a rutei nr. 2.
În timp ce numeroși călători au rămas în drum, fiind nevoiți să meargă pe jos cîțiva kilometri în fiecare zi, pentru a ajunge acolo unde au nevoie, administratorii celor trei rute urbane susțin că, deși nici pînă acum afacerile lor nu erau înfloritoare, iată că, odată cu stabilirea taxei locale, ei riscă să falimenteze.
”Taxa lunară de 600 de lei înseamnă 200 de călători pe lună, pe care noi, practic, nu-i avem. Mai înseamnă 7200 lei pe an, ceea ce reprezintă o sumă foarte mare”, a explicat Vasile Luța, administratorul întreprinderii ”BTA-20”, în gestiunea căreia se afla ruta urbană nr. 2, după care a concluzionat: ”Noi activăm în pierdere. Nisporeniul nu-i Ungheni sau Chișinău, unde transportul public este solicitat pe tot parcursul zilei”.
De aceeași părere este și fostul proprietar al celorlalte două rute din oraș, Ion Țugulea, în prezent vicepreședinte al raionului Nisporeni. Imediat ce a fost investit în funcție, dînsul i-a încredințat întreprinderea fiului său, tot Ion Țugulea.
”Întreprinderea, administrată de către feciorul meu, nu are de unde achita această taxă, pe motiv că fluxul de călători este mic și, respectiv, veniturile abia acoperă cheltuielile pentru salariile șoferilor, pentru motorină și uzura unităților de transport”, a explicat dînsul. Totodată, oficialul s-a arătat nedumerit de pasivitatea de care dă dovadă, în acest sens, primarul de Nisporeni. ”În loc să analizeze situația și să vină cu un proiect de decizie către consiliul orășenesc, de a crea servicii de calitate pentru cetățeni, dînsul preferă să urmărească în tăcere ce se petrece în oraș”, a punctat Ion Țugulea.
De cealaltă parte, primarul de Nisporeni, Grigore Robu, deși a recunoscut că știe despre nemulțumirea prestatorilor de servicii de transport public urban, consideră că taxa locală stabilită prin decizia consiliului orășenesc nu este ”atît de mare”. Apropo, costul unei călătorii în transportul urban din Nisporeni e de 3 lei, doar că numărul de pasageri e mic, în comparație cu alte orașe din R. Moldova.
Părțile implicate în conflict au convenit să se întîlnească în timpul cel mai apropiat și să pună în discuție subiectul durut, în speranța că va fi găsită o soluție și aceasta va fi în favoarea nisporenenilor.
Taxele și rutele din celelalte două orașe
Dacă la Nisporeni taxa locală pentru transportul urban a fost introdusă în premieră, atunci la Ungheni și Călărași există de ani buni.
Potrivit Raisei Smolenschi, specialist în cadrul primăriei Călărași, taxa respectivă este prevăzută de Codul fiscal, dar consiliul local este cel care decide s-o impună sau ba, decide și care să fie mărimea ei.
La Ungheni, taxa respectivă e de 600 de lei lunar pentru fiecare unitate de transport. La ora actuală, în oraș există șase rute, administrate de trei firme specializate. Pe fiecare itinerar circulă zilnic cîte patru microbuze. Unghenenii plătesc pentru fiecare călătorie în transportul urban cîte 3 lei.
În orașul Călărași transportul public urban este organizat pe cinci rute, iar pe fiecare rută circulă cîte un microbuz. Toate microbuzele sînt în proprietatea unei singure întreprinderi.
Costul unei călătorii e de 2 lei. În schimb, prestatorul de servicii de transport public transferă lunar în haznaua orașului o taxă locală de 690 de lei pentru fiecare unitate de transport.
Și mai există un detaliu: să nu uităm că orașul Ungheni are o populație de circa 35 mii de locuitori, Călărașiul – circa 15 mii, iar Nisporeniul – 12 mii.
Sursa: expresul.com