
Incluziunea educațională a copiilor cu dizabilități a fost discutată în cadrul mesei rotunde „Diversitatea – provocare sau context modern în clasă?”, organizată recent de Ministerul Educației și Cercetării, Centrul Republican de Asistență Psihopedagogică și UNICEF Moldova. La eveniment au participat cadre didactice, specialiști în domeniul asistenței psihopedagogice, părinți, manageri școlari, președinți ai Comisiilor multidisciplinare instituționale, reprezentanți ai societății civile. Activitatea se înscrie în lunarul incluziunii, desfășurat pe parcursul lunii noiembrie în mai multe instituții de învățământ din țară.
„Diversitatea reprezintă oportunitate de a învăța empatia, toleranța și acceptarea. De aceea, întregul sistem educațional trebuie să își consolideze eforturile pentru a construi școli cu adevărat incluzive, unde toți copiii au posibilitatea de a învăța și de a se integra. Platformele de dialog precum această masă rotundă ne oferă cadrul necesar pentru a discuta și a identifica soluții care să asigure o educație de calitate și incluzivă”, a menționat Inga Grosu, specialistă în educația incluzivă din cadrul Ministerului Educației și Cercetării.
Participanții au evidențiat mai multe progrese din domeniul incluziunii, precum deschiderea centrelor de resurse pentru educația incluzivă, dotarea instituțiilor de învățământ cu tehnologii asistive ș.a. Totodată, aceștia au abordat și provocările existente, printre care necesitatea extinderii numărului de cadre didactice de sprijin pentru a răspunde mai bine nevoilor copiilor, consolidarea pregătirii profesorilor în utilizarea unei abordări individualizate și dezvoltarea inițiativelor de sprijin parental pentru a întări colaborarea între școală și familie.
De asemenea, participanții au înaintat mai multe propuneri pentru a îmbunătăți incluziunea educațională, precum crearea unor spații suplimentare pentru terapie și extinderea rețelei centrelor de resurse, formarea unor comisii multidisciplinare mobile pentru stabilirea gradului de dizabilitate și înființarea unor centre care să ofere sprijin psihoemoțional părinților.
Virginia Rusnac, directoarea Centrului Republican de Asistență Psihopedagogică a subliniat: „Experiența ne arată că doar împreună putem schimba realitățile. Dacă avem părinți și copii mulțumiți, înseamnă că soluțiile aplicate funcționează pentru ei, iar dacă există copii care nu se regăsesc în sistem, atunci știm că mai avem de lucru. Este esențial să găsim soluții care să asigure acces la o educație de calitate pentru fiecare copil”.


















