
60 de directori și directori adjuncți din 30 de instituții de învățământ din mai multe raioane ale țării și-au consolidat capacitățile de organizare, monitorizare și întreținere a blocurilor sanitare conform normelor de sănătate publică și principiilor de întreținere preventivă în cadrul atelierului „Management eficient al facilităților de apă, sanitație și igienă în școli”.
Atelierul a avut ca scop crearea unei culturi de gestionare eficientă a infrastructurii de apă, sanitație și igienă (WASH) în școli, pentru a asigura un mediu sigur, curat și demn pentru elevi și personal. Participanții au analizat rolul facilităților WASH în protejarea sănătății elevilor, tipurile și frecvența inspecțiilor necesare, metodele de curățenie și igienizare, precum și planificarea și bugetarea lucrărilor de întreținere preventivă.
Sesiunile de formare au combinat prezentări teoretice și exerciții practice, axate pe identificarea soluțiilor concrete pentru întreținerea infrastructurii școlare. Totodată, prin intermediul unor activități interactive, participanții au învățat să elaboreze planuri de inspecție, să gestioneze resursele în mod eficient și să documenteze activitățile de mentenanță, utilizând instrumente standardizate și fișe de verificare.
„Prin eforturi comune alături de partenerii noștri, investim în modernizarea blocurilor sanitare din școli. La fel de important este ca aceste spații să fie gestionate eficient și întreținute corespunzător, pentru a asigura un mediu curat, sigur și demn pentru elevi și cadrele didactice. O astfel de abordare contribuie la sănătatea și bunăstarea întregii comunități școlare”, susține Valentina Olaru, secretar de Stat al Ministerului Educației și Cercetării.
„WASH înseamnă oameni și potențial. Este vorba despre încrederea unui copil și siguranța unui părinte care știe că fiul sau fiica sa poate învăța într-o școală cu acces adecvat la apă și sanitație sigure și bine întreținute. O școală nu poate fi cu adevărat „inteligentă” dacă facilitățile sale sanitare sunt învechite sau inaccesibile. Apa curată și sanitația de calitate protejează sănătatea, reduc absențele, în special în rândul fetelor și cultivă respectul și demnitatea în mediul școlar”, a menționat Maha Damaj, Reprezentantă de Țară UNICEF în Republica Moldova.
În discursul său, Verena Zell, șefa cooperării pentru dezvoltare din cadrul Ambasadei Germaniei, a subliniat importanța investițiilor în infrastructura școlară și a implicării elevilor în menținerea condițiilor de igienă: „Renovarea grupurilor sanitare din școlile din Republica Moldova este un prim pas important și sper că această inițiativă să fie extinsă la nivel național. Pentru a asigura sustenabilitatea acestor măsuri este necesar să implicăm întreaga comunitate școlară, împărțind responsabilitatea de a menține noile facilități”.
Atelierul face parte din proiectul „Consolidarea serviciilor sociale și a sistemelor naționale pentru copiii vulnerabili și refugiați din Republica Moldova”, implementat de UNICEF în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării și finanțat de Ministerul German al Cooperării Economice și Dezvoltării (BMZ), cu un grant de 11,5 milioane de euro, oferit prin Banca Germană pentru Dezvoltare KfW.




















