
Cinci școli din Republica Moldova vor implementa programul internațional de leadership educațional „Școala viitorului”. Inițiativa, sprijinită de PNUD Moldova și Norvegia, își propune să modernizeze managementul școlar și să transforme școlile în instituții inovatoare și incluzive, care răspund mai bine nevoilor elevilor și comunităților.
Procesul de transformare va fi ghidat de mentori – directori cu experiență și specialiști în management educațional, selectați prin concurs. Primul atelier de instruire pentru mentori a avut loc în perioada 15–17 septembrie. Acesta face parte dintr-un program mai amplu de formare, care se va desfășura până la sfârșitul anului, inclusiv în Estonia.
Sub îndrumarea experților în pedagogie și leadership educațional de la Universitatea din Tallinn, dar și a unor directori de școli, participanții vor deveni mentori pentru cele cinci instituții selectate din Rețeaua Școlilor Model. Acestea vor începe să aplice programul „Școala viitorului” începând cu anul 2026.
În cadrul instruirilor, au fost abordate subiecte precum planificarea strategică, gestionarea eficientă a proceselor din cadrul școlilor, instituirea culturii organizaționale bazată pe colaborare și luarea deciziilor informate. De asemenea, participanții beneficiază de mentorat individualizat și de sprijin practic pentru adaptarea metodelor moderne de predare la nevoile reale ale elevilor.
„Acest program reprezintă mai mult decât implementarea unei metodologii; este despre cultivarea unei noi mentalități în leadershipul școlar. Prin parteneriatul valoros cu experții estonieni și cu sprijinul PNUD și Norvegiei, investim direct în oamenii care modelează viitorul educației din Republica Moldova – directorii și cadrele didactice”, susține Valentina Olaru, secretar de Stat la Ministerul Educației și Cercetării.
„Școala viitorului” este inspirată din experiența Estoniei, țară recunoscută pentru performanțele sale la testarea internațională PISA, care evaluează competențele elevilor de 15 ani în citire, matematică și științe, precum și în domenii inovative prin aplicarea lor în contexte reale.
„Prin acest program aducem în Republica Moldova una dintre cele mai avansate metodologii de leadership școlar din lume. Investim în oameni și în capacitatea lor de a genera schimbare în comunitățile educaționale. Este o investiție pe termen lung, menită să transforme școlile în spații unde inovația și incluziunea merg mână în mână”, menționează Ana Moraru, manageră de proiect PNUD Moldova.
Programul „Școala Viitorului” va fi implementat în cadrul proiectului „Transformarea educației prin intermediul Școlilor Model”, implementat de PNUD și Norvegia.
Cele cinci școli incluse în proiect vor beneficia și de renovarea clădirilor, dotări de echipamente performante și mobilier. Proiectele de modernizare au fost consultate cu elevii, cadrele didactice și părinții în cadrul unor discuții deschise cu reprezentanții proiectului și cei ai Ministerului Educației și Cercetării.