Nicolae Cicariov, ex-șef al Sectorului Poliției de Frontieră ,,Aeroportul Internațional Chișinău”, secretar general al Partidului Mișcarea Respect Moldova, ieri, a vizitat Aeroportul Internațional Chișinău și s-a văzut obligat să-și exprime „profunda dezamăgire și indignare față de dezastrul de acolo”.
„Cunosc nu din auzite structura și activitatea desfășurată de toate serviciile aeroportuare. Nu am venit cu o reacție ca urmare a tragicului incident din aeroport, soldat cu decesul a două persoane, considerând că instituțiile responsabile trebuie să-și îndeplinească obligațiile funcționale, dar nu se poate de tolerat abaterile care pun în pericol siguranța pasagerilor și a angajaților aeroportului.
Fostul șef al Frontierei de la Aeroport a spus că, „odată cu venirea la conducerea IGPF a lui Rosian Vasiloi, a început degradarea instituției. Cu diagnosticul „toxici”, au fost eliberați din funcții toți colaboratorii care nu erau loiali conducerii și au fost promovați incompetenți, fără capacități profesionale. De la SPF Aeroport au fost alungați toți conducătorii, au fost reduse funcțiile și s-au făcut remanieri de cadre fără a se ține cont de profesionalismul colaboratorilor, care erau certificați în asigurarea securității aeronautice. Astfel, s-a creat acel număr mare de funcții vacante, iar din cei prezenți, majoritatea sunt necalificați în securitatea aeronautică. A urmat tragicul accident soldat cu moartea a două persoane”. „Ce s-a schimbat? Vasiloi, în loc de pușcărie, va primi un alt loc călduț, iar colaboratorii care nu o dată au semnalat nereguli au fost eliberați cu dosare… Mergem mai departe: la MAI a fost numit alt incompetent, Efros; la IGPF – lingăul lui Vasiloi, Galușcă; iar la SPF Aeroport, cumătrul său, Petru Dubița. Nimic nou în activitate, ba chiar mai rău – în momentul de față, sub conducerea unui incompetent, colaboratorii activează cu un deficit de peste 30%, nefiind certificați în securitatea aeronautică. Dacă în luna august, luna în care crește numărul rutelor aeriene, numărul colaboratorilor ar trebui mărit, ei îl micșorează… În cifre, dacă pe parcursul perioadei normale de activitate a anului trebuie să activeze 55 de colaboratori, acum, când ei ar trebui să fie dublați, activează doar 43 de colaboratori. Aceștia sunt obligați să activeze contrar legii și regulamentelor privind securitatea aeronautică”, a spus el.
Nicolae Cicariov susține că, dacă nu vor fi întreprinse măsuri urgente, se va ajunge inevitabil la noi tragedii. „Nu știu ce face auditul ICAO, dar avem toate șansele ca Aeroportul Internațional Chișinău să fie închis din cauza nerespectării regulilor de securitate… Sau poate acesta este scopul?”, a conchis politicianul.