Rezultatele preliminare ale examenelor de absolvire a gimnaziului au fost discutate în cadrul unei ședințe organizate de Ministerul Educației și Cercetării și Agenția Națională pentru Curriculum și Evaluare cu șefii organelor locale de specialitate în domeniul învățământului și circa 200 de directori ai unor școli din țară.
Lilia Ivanov, directoarea ANCE a prezentat o analiză detaliată pentru fiecare raion și instituție în parte, în unele școli majoritatea elevilor rămânând restanțieri la examenul de gimnaziu. În anul curent, în urma reevaluării examenelor de clasa a IX în opt raioane ale țării se atestă o descreștere a promovării.
Astfel, după ce 30 la sută dintre lucrări au fost evaluate în mod repetat, la examenul la matematică, rata de promovare a scăzut de la 99% (în 2023) la 95% în 2024, la istorie – de la 99,7% (în 2023) la 98,8% (în 2024), la limba română – de la 98,8% la 98,2%, iar la limba română pentru alolingvi – de la 99,5% la 98,3%.
În raionul Cimișlia, unde rata de promovare era de 100%, în urma reevaluării examenelor, a scăzut până la 64%. În acest raion 37% din elevi nu au susținut examenul la matematică nici din a doua încercare.
La Cantemir, rata de promovare a scăzut de la 97% la 68%, la Drochia – de la 100% la 73%, iar la Șoldănești – de la 100% la 78%. În raionul Cahul, rata de susținere a examenelor a înregistrat o descreștere de la 100% la 80%, în Nisporeni – de la 88% la 83%, în Dondușeni – de la 99% la 85%, în Briceni – de la 100% la 89%, iar în Anenii Noi – de la 100% la 92%.
În total, la nivel de țară, după sesiunea suplimentară de examen – au rămas restanțieri la matematică 1401 de elevi comparativ cu 326 în sesiunea 2023, la istoria românilor și universală 340 de elevi sunt restanțieri comparativ cu 97 în sesiunea precedentă, la limbă și literatura română în anul acesta sunt 179 de restanțieri comparativ cu 55 în sesiunea 2023.
În anul curent, au fost monitorizate în mod centralizat peste 180 de instituții din 8 raioane ale țării. Totodată, au fost reevaluate centralizat 30% (4140) din numărul total de teste scrise de elevi din sesiunea din iunie și toate lucrările elevilor care au participat la sesiunea suplimentară. Analiza rezultatelor a arătat că cele mai mari discrepanțe sunt identificate în cazul notelor de 8, 9 și 10 și celor de 1-4. Există și instituții unde un singur elev a reușit să promoveze examenele de absolvire.
Prezent la eveniment, ministrul Dan Perciun a menționat că MEC va continua seria de măsuri pentru asigurarea condițiilor egale de susținere a examenelor pentru toți candidații.
„Noi ascundem sub preș probleme reale care sunt și mimăm un proces educațional calitativ care nu există, și ne batem joc de copii. Noi am întredeschis ușa un pic. Avem 8 raioane în care noi am făcut această evaluare puțin mai detaliat și asta în condițiile în care noi am reevaluat doar 30% din lucrări. Dacă noi am fi reevaluat mai mult, cifrele ar fi arătat și mai dramatic. Și departe ne este gândul că aceste lucruri se întâmplă doar în aceste localități. E un început pentru a înțelege ce se întâmplă în sistem”, a spus ministrul.
Dan Perciun a solicitat șefilor de direcție ca evaluatorii care au mărit notele în mod nejustificat să nu mai fie încadrați în acest proces. „În cele 30 % dintre lucrări pe care le-am reevaluat, am constat situații în care evaluatorii „au umflat” notele la greu. Eu sper că toți șefii de raioane în care s-au întâmplat toate aceste situații vor face un efort să-i identifice acești evaluatori și anul viitor să nu-i mai implice în procesul de evaluare și să aplice și alte sancțiuni. În general, situația e tragică. Îndemnul meu este să fim cinstiți cu noi înșine și să ieșim din zona „La noi totul e bine, rezultatele sunt bune”. Departe de mine stă gândul că raioanele în care n-au fost monitorizați centralizat, lucrurile stau exact așa ca pe hârtie. Vă îndemn să analizăm și să înțelegem unde este problema”.
Din anul viitor MEC va organiza centre de desfășurare a examenelor de gimnaziu după modelul examenului de bacalaureat. În același timp, vor fi implementate o serie de măsuri pentru îmbunătățirea calității predării, acest subiect urmând să devină unul dintre principalele subiecte ale programului „Investim în profesori”.
În același timp, cu suportul Băncii Mondiale, 6000 de copii de clasa a IX-a vor beneficia de ore suplimentare gratuite de matematică. Instruirile vor avea durata de 30-40 de ore și se vor desfășura în grupuri mici de câte 3-4 copii. În ședința de Guvern din data de 16 iulie, curent, a fost aprobat un proiect prin care Guvernul este gata să aloce 1000 lei părinților care vor muta copiii din școlile cu mai puțin de 50 elevi, în instituții de învățământ mai performante.
Elevii care au restanțe la sesiunea suplimentară de examene vor putea participa la sesiunea din august, care va fi organizată în perioada 19-22 august, rezultatele urmând să fie anunțate pe data de 26 august.