În anul 2025, examenele de absolvire a gimnaziului se vor desfășura în centre raionale de examene după modelul celor de bacalaureat. Lucrările scrise de elevi vor fi evaluate în mod centralizat și nu la nivel de raion, așa cum se practica anterior. Măsura face parte dintr-o serie de acțiuni propuse de Ministerul Educației și Cercetării și Agenția Națională pentru Curriculum și Evaluare (ANCE) după analiza rezultatelor examenelor de absolvire a gimnaziului din sesiunea curentă. După sesiunea suplimentară de examen – au rămas restanțieri la matematică 1401 de elevi comparativ cu 326 în sesiunea 2023, la istoria românilor și universală 340 de elevi sunt restanțieri comparativ cu 97 în sesiunea precedentă, la limbă și literatura română în anul acesta sunt 179 de restanțieri comparativ cu 55 în sesiunea 2023.
Rezultatele au fost prezentate astăzi de ministrul Dan Perciun și Lilia Ivanov directoarea ANCE.
În anul curent, au fost monitorizate în mod centralizat peste 180 de instituții din 8 raioane ale țării. Totodată, au fost reevaluate centralizat 30% (4140) din numărul total de teste scrise de elevi din sesiunea din iunie și toate lucrările elevilor care au participat la sesiunea suplimentară. Analiza rezultatelor a arătat că cele mai mari discrepanțe sunt identificate în cazul notelor de 8, 9 și 10 și celor de 1-4. Există și instituții unde un singur elev a reușit să promoveze examenele de absolvire. Cele mai mici rate de promovare la disciplina matematica din sesiunea curentă au fost înregistrate în raioanele Cimișlia (64%), Cantemir (68%), Drochia (73%).
În premieră, MEC și ANCE vor organiza o a doua sesiune suplimentară de examen pentru elevii care au restanțe la susținerea examenelor naționale de absolvire a gimnaziului. Aceasta se va desfășura în perioada 19-22 august, rezultatele urmând să fie anunțate pe data de 26 august.
„Părinților și copiilor le urăm succes pentru proba suplimentară. Noi vom depune toate eforturile ca să mobilizăm instituțiile de învățământ să ofere suportul necesar ca toți copiii să poată promova examenele de clasa a 9-a. Elevii care nu vor putea face totuși față probei, vor avea opțiunea de a merge la o școală profesională. Noi investim și în instituțiile profesional tehnice. S-ar putea să fie o bună opțiune de carieră pentru cei care vor dori să se angajeze, să deprindă o profesie. Noi oferim burse, cazare – pentru cei care aleg acest parcurs profesional și îndemnul nostru este să se meargă și să se exploreze și această opțiune”, a menționat Dan Perciun.
„Examenele naționale, indiferent că este examenul național de bacalaureat sau examenele de absolvire a gimnaziului sau este testarea națională în învățământul primar, trebuie să fie organizate în conformitate cu principiile corectitudinii și imparțialității”, a menționat Lilia Ivanov.
Printre măsurile propuse de MEC pentru asigurarea corectitudinii desfășurării probelor de examen se numără și formările pentru cadrele didactice.
„O să regândim proiectul nostru „Investim în profesori” la care acum participă 4000 de cadre didactice, unde o să punem accent pe calitatea predării disciplinelor școlare. Anul acesta ne-am axat mai mult pe incluziune, starea de bine la locul de muncă, comunicarea cu elevii, cu părinții. Dar constatând care este performanța școlară care, în majoritatea cazurilor, se datorează fie lipsei de cadre didactice, fie pregătirii insuficiente a acestora, o să reorientăm programele de formare continuă, spre creșterea calității predării disciplinelor în așa fel încât să ne asigurăm că putem explica elevilor suficient de clar materia școlară”, a spus ministrul.
În același timp, cu suportul Băncii Mondiale, 6000 de copii de clasa a IX-a vor beneficia de ore suplimentare gratuite de matematică. Instruirile vor avea durata de 30-40 de ore și se vor desfășura în grupuri mici de câte 3-4 copii.
Pe termen mediu, urmează să implementăm proiectul „Rețeaua Școlilor Model” care este pregătit să ofere copiilor acces la educație de calitate. În ședința de Guvern din data de 16 iulie, curent, a fost aprobat un proiect prin care Guvernul este gata să aloce 1000 lei părinților care vor muta copiii din școlile cu mai puțin de 50 elevi, în instituții de învățământ mai performante.