Serviciul național unic pentru apelurile de urgență 112 atrage atenția cetățenilor să sune responsabil la numărul unic de urgență 112.
Serviciul 112 atenționează că apelurile care nu reprezintă o urgență afectează nefavorabil tratarea situațiilor reale. Mai întâi, ține ocupate liniile de urgență, în condițiile în care apelurile sunt preluate numai în ordinea în care au fost recepționate. Acest aspect limitează operatorul de la alte apeluri reale, astfel se reduce viteza de răspuns la apelurile cu urgență reală și crește timpul mediu de prelucrare a unui caz de urgență. Se pierd secunde valoroase doar pentru a afla că apelantul nu are nici o urgență.
Apoi, mai grav este că apelurile cu chemări false solicită serviciile specializate de urgență în detrimental persoanelor care se pot afla în situații critice de viață și care necesită intervenţia imediată a serviciilor specializate de urgenţă, acest lucru putând avea consecințe fatale.
Multe persoane abuzează de numărul de urgență 112, fie din comoditate, fie că este un număr gratuit și este activ non-stop ori fiindcă aceasta e variana cea mai simplă de a solicita informații.
Mai mult decât atât, la numărul unic de urgenţe 112 sună cetăţeni, care fac glume, farse, pentru a adresa injurii operatorilor, pentru a a solicita diverse informații care nu fac obiectul unei intervenții de urgență, spre exemplu, ora exactă, date de contact ale autorităților, etc. Spre exemplu, de la începutul anului, o persoană a apelat de 434 de ori numărul unic de urgență 112 fără a avea o urgență reală, solicită doar informația “cât este ora?”.
Cu referire la statistica referitoare la apelurile care nu justifică o urgență, informăm că în prezent reprezintă aproximativ 42% din numărul total de apeluri înregistrate la numărul 112, cu o medie zilnică de 2 637 de apeluri.
Îndemnăm persoanele să sune la 112 doar când au cu adevărat o urgență, când sunt în pericol viața, proprietatea sau mediul. Nu sunați la 112 pentru probleme non-urgente! Apelarea nejustificată a numărului 112 poate costa viața unei persoane aflate în pericol.
Legea nr.174 din 25.07.2014 cu privire la organizarea şi funcţionarea Serviciului naţional unic pentru apelurile de urgenţă 112 definește noțiunile de “alertare falsă” și “apelare abuzivă” și “apel involuntar”. Alertarea falsă semnifică înştiinţarea sau solicitarea de ajutor intenţionat fals şi/sau eronat, realizată prin apelarea numărului 112 pentru determinarea alarmării Serviciului 112 sau a intervenţiei serviciilor specializate de urgenţă în mod nejustificat.
Potrivit legii, persoanele care solicită neîntemeiat echipajele de urgență pot fi amendate cu pînă la 3 mii de lei sau penalizate cu muncă neremunerată în folosul comunității de la 40 pînă la 60 de ore.
Apelare abuzivă reprezintă apelare repetată, cu rea intenţie, a numărului 112, fără ca apelantul să justifice o stare care necesită intervenţia serviciilor specializate de urgenţă.
Apelarea numărului 112 din greşeală este clasificată ca apelare involuntară.
Sună responsabil la 112!