Mecanismul legal de prevenire și combatere a violenței în instituțiile de învățământ, atât a cele îndreptate către elevi, precum și a celei îndreptate împotriva cadrelor didactice, a fost discutat în cadrul unor consultări publice organizate la Parlamentul Republicii Moldova. Discuțiile au vizat o serie de modificări la Codul educației propuse de Ministerul Educației și Cercetării în scopul sporirii siguranței elevilor și cadrelor didactice în instituțiile de învățământ.
Ministrul Dan Perciun a menționat că este nevoie de un cadru legal care să stabilească limite comportamentale în mediul școlar.
„Violența în școli și, în special, cea în raport cu pedagogii este un subiect despre care se discută mai puțin public. Ne dorim să avem un mediu prietenos pentru toți participanții la procesul educațional: elevi, părinți, profesori. Suntem conștienți că o simplă modificare legală nu va fi suficientă, vom avea nevoie de o intervenție mult mai complexă”, a spus ministrul.
Liliana Nicolaescu-Onofrei, președinta Comisiei parlamentare cultură, educație, cercetare, tineret, sport și mass-media a salutat inițiativa de a aborda complex problema violenței în școli.
„Este foarte important să îmbunătățim cadrul legal, astfel încât să existe un mediu de siguranță în școli – atât pentru cadrele didactice, pentru elevi, cât și pentru oricine este beneficiarul unui proces educațional. Aceste discuții publice ne vor ajuta să prezentăm în plen un proiect cât mai complet. Prin urmare, propunerile participanților la aceste consultări publice sunt foarte valoroase”, a precizat parlamentara.
În cadrul consultărilor, a fost prezentat și un raport de analiză comparativă a cadrului normativ privind combaterea fenomenului violenței în școli, precum și a cadrului normativ național, cu recomandări de modificare și completare. Totodată, au fost prezentare mecanismele și instrumentele actuale de prevenire a fenomenului violenței. La discuții au participat cadre didactice și reprezentanții federației sindicale, Avocatul Poporului pentru protecția drepturilor copilului, psihologi, reprezentanți ai direcțiilor raionale și municipale de învățământ, reprezentanți ai elevilor, precum și ai altor instituții din domeniu.
Potrivit specialiștilor prezenți la consultări, se propune amendarea cadrului legal pentru a asigura un mediu sigur pentru toți beneficiarii procesului educațional.
Modificările propuse la Codul Educației includ și sancțiunile ce pot fi aplicate elevilor pentru acțiunile de violență manifestate în raport cu colegii sau personalul din învățământul general și cel profesional tehnic, însoțite de un șir de garanții – dreptul de a beneficia de asistență psihologică în cazul oricărui tip de sancțiune aplicată, o procedură clară de aplicare a sancțiunii, precum și de contestare a acestora.
De asemenea, a fost discutată eventualitatea adoptării unui statut al elevului – un act normativ care să prevadă drepturile, obligațiile, responsabilitățile, interdicțiile elevilor în cadrul instituției de învățământ.