Federația Moldovenească de Fotbal (FMF) desfășoară o serie de workshop-uri pentru educarea părinților, antrenorilor și profesorilor despre importanța unui mediu fotbalistic sigur și încurajator pentru copiii mici, astfel încât aceștia să se bucure de fotbal în timpul jocului.
Aceste instruiri urmează cercetările efectuate de UEFA și Universitatea Leeds Beckett, care au constatat că atitudinea și abordarea persoanelor-cheie din viața copiilor pot avea un impact negativ asupra dorinței lor de a juca fotbal.
„Din păcate, părinții, cei care ar trebui să încurajeze copiii, pun adesea o presiune imensă pe performanța și rezultate copiilor lor, susține Diana Bulgaru, responsabila de proiectele Grassroots Moldova. Acest lucru cauzează rate semnificative de renunțare a copiilor care nu pot obține rezultate sau nu pot face față nivelului de stres”, adaugă ea.
„Există o expresie răspândită prin țările est-europene: „Jocul va fi uitat, dar nu și scorul final, menționează Diana Bulgaru. Acest lucru afectează de la o vârstă fragedă, în mare parte, toate aspectele experienței copiilor cu fotbalul în Moldova, tipul de motivație și factorii care îi influențează și barierele cu care se confruntă.”
Pe lângă părinți, rolul profesorilor și antrenorilor sunt, de asemenea, menționați în cercetarea care a implicat 325 de copii cu vârste cuprinse între 11 și 14 ani. „Percepția părinților asupra competenței copiilor a fost în mod constant în primii cinci factori care anunță potențiala renunțare de a juca fotbal”, explică Dr. Megan Hill, cercetător postdoctoral la Universitatea Leeds Beckett. „Percepția antrenorilor și profesorilor asupra competenței a fost, de asemenea, un factor important în prezicerea renunțării, la fel ca și percepția copilului asupra propriei competențe, și aceasta comparată cu cea a colegilor lor.”
Instruiri pentru persoanele influente din viața copiilor
Cu peste 100 de profesori implicați în programul „Fotbal în școli” din Moldova, care participă la workshop-uri despre crearea unui mediu pozitiv de învățare pentru copii, familiarizarea cu rezultatele cercetării a început.
„Am făcut deja un pas important datorită acestei cercetări, care este acum pe agenda workshop-urilor noastre a proiectului „Fotbal în Școli, explică Diana Bulgaru. Am discutat cu profesorii despre importanța încurajării copiilor să joace fotbal într-un mediu prietenos, fără a pune presiune pe ei”, mai menționează ea.
Cu peste 340 de școli implicate în programul „Fotbal în școli”, următorul pas pentru FMF este de a educa profesorii și antrenorii implicați despre rezultatele cercetării.
„Toți profesorii și antrenorii implicați în program vor primi informații esențiale despre motivul pentru care copiii renunță la fotbal și cine sunt oamenii-cheie care pot opri acest proces. De asemenea, vom lucra pentru a include rezultatele cercetării în cursurile noastre de instruire, cu scopul de a crește conștientizarea cu privire la importanța motivării copiilor să joace fotbal. Mai mult, ne gândim la alte modalități de a informa părinții, de a le transmite mesajul și de-a depăși acest fenomen.”
Utilizarea rețelelor sociale
FMF intenționează, de asemenea, să lanseze campanii pe rețelele sociale pentru a se asigura că mesajul ajunge la toată comunitatea fotbalistică.
„Scopul nostru este ca să informăm despre impactul și contribuția părinților, antrenorilor și profesorilor asupra dezvoltării și promovării fotbalului printre copii. Acesta nu este un lucru ușor pentru noi, însă dacă vom începe să lucrăm de astăzi, cred că vom schimba situația spre bine.
Rezultatele cercetării ne-au determinat să evaluăm importanța acestei arii a jocului și ne încurajează să contribuim la schimbarea stereotipurilor despre oamenii-cheie din viața copiilor: părinții, antrenorii și profesorii”, conchide Diana Bulgaru.