Peste 1700 de copii cu cerințe educaționale speciale din 100 de gimnazii și licee din țară beneficiază în prezent de condiții mai bune de învățare. Centrele de resurse pentru educație incluzivă din aceste instituții au fost dotate cu echipamente și softuri moderne, care facilitează dezvoltarea copiilor și îi ajută să însușească mai bine disciplinele școlare. Achizițiile și instruirea corespunzătoare a profesorilor au fost făcute în cadrul proiectului „Reforma Învățământului în Moldova”, implementat de Ministerul Educației și Cercetării.
Într-o încăpere caldă, colorată, cu mobilă confortabilă, jucării, tablete și calculatoare din Liceul Teoretic „Olimp” din satul Puhăceni, raionul Anenii Noi, vin zilnic în jur de 20 de copii, la diferite ore. Aici este Centrul de resurse pentru educație incluzivă, dotat recent cu echipament modern. Ghidați de două cadre didactice de sprijin, elevii învață, prin joc, să însușească literele, să-și dezvolte logica, vorbirea, atenția și altele.
„Construim traseul pentru mașină. Haideți să numărăm câte careuri are de parcurs mașina noastră ca să ajungă la destinație, apoi o programăm să meargă exact atât. Bravo!”, le spune Svetlana Sarev, cadru didactic de sprijin, celor doi elevi antrenați în activitate.
Alături, un alt elev, mai mic, verifică dacă a însușit corect literele, cu ajutorul „pixului vorbitor”. Când încheie exercițiul, băiatul ia o tabletă și formează perechi logice de imagini. Tot acolo, prin intermediul unui puzzle digital, însușește regulile de circulație, fiind ghidat de un alt cadru didactic de sprijin, Vera Plămădeală.
În total, în liceul din satul Puhăceni învață 24 de copii cu cerințe educaționale speciale. Cele două cadre didactice de sprijin spun că instrumentele moderne fac mai atractiv procesul de învățare.
„Copiilor le place să folosească softurile specializate, planșele vorbitoare, planșele pentru calcule la matematică etc. Asta ne facilitează munca”, spune Vera Plămădeală.
Fiecare elev cu cerințe educaționale speciale învață după un plan individual și o programă simplificată, stabilită pentru fiecare disciplină împreună cu profesorul de curs. Cadrul didactic de sprijin se conduce de acest plan, iar la sfârșit de semestru prezintă rapoarte de progres consiliului pedagogilor și echipei multidisciplinare din instituție.
„Copiii vin cu mare plăcere să lucreze aici, mai ales după ce am adus aceste echipamente moderne. Implicăm activ și invităm la școală și părinții, facem activități incluzive împreună cu consiliul elevilor. Ne străduim să creăm toate condițiile pentru ca elevii să se simtă bine și să perceapă școala drept o instituție prietenoasă”, explică Rita Sarev, directoare adjunctă a liceului și președintă a echipei multidisciplinare.
În total, 100 de centre de resurse pentru educație incluzivă au beneficiat de dotări similare cu cele din liceul din satul Puhăceni, raionul Anenii Noi, în cadrul proiectului „Reforma Învățământului în Moldova”, implementat de Ministerul Educației și Cercetării.
Valoarea totală a echipamentelor se ridică la 20 de milioane de lei.
„Asigurarea unei educații echitabile, accesibile, incluzive și de calitate este unul dintre obiectivele de dezvoltare durabilă, de aceea Ministerul Educației și Cercetării își propune să dezvolte politici pentru a asigura acces pentru fiecare copil la educație de calitate, indiferent de unde provine el și care sunt condițiile în familie. Suportul care a fost acordat instituțiilor vine să faciliteze procesul educațional în funcție de necesitățile fiecărui copil”, spune ministrul Educației și Cercetării, Anatolie Topală.