Interviu al www.curentul.md cu Cristina Spînu, Director Resurse Umane în cadrul „Rogob” SRL.
C: Doamna Spînu, ştim că „Rogob” SRL are una dintre cele mai unite şi mai profesioniste echipe. În calitate de Director Resurse Umane, ne puteţi dezvălui secretul?
C.S.: Nu e vorba de careva secret, ci mai degrabă de abordarea managementului companiei în raport cu angajații săi. Pentru managerii „Rogob” SRL oamenii sunt membri ai unei familii mari şi unite. Ne străduim să creăm condiţiile necesare pentru ca fiecare să simtă aceasta apartenență, să fie ataşaţi de companie şi să pună mult suflet, multă pasiune în ceea ce fac. Şi ne bucurăm mult că eforturile depuse în această direcţie dau rezultate.
Cât despre profesionalismul echipei, pot să vă asigur că investiţiile în competențele angajaţilor noştri sunt o prioritate absolută pentru noi. Pe de o parte, oamenii sunt motivaţi să avanseze spre noi trepte în cadrul companiei și totodată investiţiile efectuate de companie în profesionalismul lor se răsfrâng în mod direct asupra calităţii produselor noastre, ceea ce ne ajută enorm să câştigăm aprecierea consumatorilor.
C: Bine, dar până când oamenii ajung să fie parte a familiei „Rogob”, probabil trec vreun proces de selecţie. Căror criterii trebuie să corespundă aceştia?
C.S.: Evident că există un set de cerinţe faţă de toți aplicanții şi acesta reiese inclusiv din specificul funcţiei sau a funcţiilor vacante la acel moment. Însă, pe lângă aceste cerinţe, pentru noi contează mult calităţile personale, care ne permit din start să facem o evaluare şi să vedem în ce măsură o persoană se poate încadra în marea noastră echipă. Nu vorbim de vreo omogenizare, ci de o compatibilitate care trebuie să existe pentru ca întreaga echipă, vorba proverbului, să tragă carul în aceeaşi direcţie. Şi, apropo, să ştiţi că acestui principiu al compatibilităţii noi îi acordăm aceeaşi atenţie ca şi principiului profesionalismului. Sunt două elemente de bază în reţeta succesului „Rogob” SRL.
C: Aveţi cazuri când la „Rogob” SRL se adresează persoane cu un nivel de pregătire profesional mai slab sau deloc fără pregătire, dar care corespund principiului compatibilităţii? Dacă da, cum procedaţi cu astfel de persoane?
C.S.: Sigur că avem astfel de cazuri. Şi noi, dacă vedem că aceşti oameni au abilitatea de a învăţa şi de a se integra rapid în echipă, le spunem: Bine aţi venit în marea familie a „Rogob”! Uşile noastre sunt deschise pentru toţi cei care vor să înveţe, să avanseze continuu, să contribuie la dezvoltarea afacerii. Evaluând capacităţile fiecăruia în parte, putem să îi găsim locul potrivit în echipă. Oferim oamenilor această şansă, inclusiv fiind conştienţi de faptul că, având un loc de muncă acasă, în condiţii moderne, ei vor putea rămâne acasă. Or, mulţi dintre conaţionalii noştri pleacă din țară anume pentru că nu-şi pot găsi un loc de muncă aici, în Moldova. În rezultat, sunt afectate familiile lor, copiii cresc fără a beneficia de atenţia şi grija corespunzătoare. De aceea, atunci când facem angajări, noi luăm în calcul şi alţi factori, inclusiv de ordin social, ceea ce e firesc pentru o companie mare cum este „Rogob” SRL. Se ştie că tuturor companiilor, mai ales celor mari, le revine şi o parte din responsabilitatea socială în cadrul unei societăţi moderne. Iar noi ne străduim să facem faţă şi acestei misiunii deloc uşoare, dar, totodată, şi onorabile.
C: Aţi pomenit de migraţie. În ce măsură vă afectează acest proces?
C.S.: Într-adevăr, aceasta e o problemă şi presupun că pentru întreaga economie naţională, căci Moldova e pe unul din primele locuri în lume la capitolul migraţie. Aceasta creează anumite dificultăţi şi pune o presiune oarecare pe departamentul pe care am onoarea să îl conduc. Sunt multe cazuri când persoane în profesionalismul cărora s-a investit enorm, decid să plece peste hotare. Iar aceasta necesită noi eforturi în atragerea de angajaţi, noi investiţii în pregătirea lor. Şi toate astea trebuie făcute rapid, pentru a nu afecta procesul de producere, de distribuție, de comercializare a produselor companiei noastre, aşteptate atât de mult de consumatori. Dar, totodată, înţelegem deciziile acestor oameni , înţelegem că e vorba de procese fireşti pentru economiile aflate în tranziţie sau care se confruntă cu anumite crize. Sperăm că, în timp, impactul unor astfel de fenomene să fie cât mai puţin sesizabil. Totodată, nu pot să nu amintesc aici de faptul că orice problemă oferă şi oportunităţi. Migraţia e un proces reversibil, căci oamenii nu doar pleacă, ci şi revin. Avem multe cazuri când vin să se angajeze în compania noastră persoane ce au fost plecate ani buni peste hotare. Pentru toţi cei ce revin acasă, uşile noastre sunt deschise. Ne-am străduit şi până acum, ne vom strădui şi în continuare să le oferim aici, în Moldova, condiţii de muncă similare cu cele de peste hotare. Repet,e vorba de responsabilitatea socială care ne revine şi căreia suntem obligaţi să-i facem faţă, iar aceasta face diferențele.
C: Din câte înţeleg, marea echipă a „Rogob” este formată atât din persoane implicate în procesul de producere, cât şi de persoane implicate în relaţia directă cu consumatorul. Există careva cerinţe aparte faţă de fiecare din aceste categorii?
C.S.: „Rogob” SRL asigură cu locuri de muncă peste 800 de persoane. Marea majoritate a acestora sunt implicate în procesul de producere, distribuţie, lucrul cu partenerii (produsele noastre regăsindu-se în peste 5 000 de unităţi comerciale) etc. Evident, că principalul criteriu căruia trebuie să corespundă aceşti oameni este profesionalismul. Totodată, noi punem un accent aparte pe dedicaţie, pe implicare, pe spirit de iniţiativă şi pe pasiunea de care angajaţii dau dovadă în activitatea lor zi de zi. Chiar dacă la prima vedere s-ar părea că e suficientă o „abordare pur tehnică”, în realitate nu e chiar aşa. Dacă nu îţi place ceea ce faci, dacă nu pui suflet în ceea ce faci, rezultatul e unul pe măsura atitudinii, adică unul „pur tehnic”. Iar produsele „Rogob” se deosebesc anume prin calitatea lor înaltă, care ar fi imposibil de asigurat dacă nu am lua în calcul elementele la care m-am referit ceva mai devreme.
Totodată, un număr anume de angajaţi ai „Rogob” SRL sunt implicaţi în activităţi care presupun, după cum aţi menţionat dvs., contactul direct cu consumatorii. Faţă de aceşti angajaţi, așteptările sunt şi mai mari. Or, pe lângă profesionalism şi dedicaţie, de la ei se solicită o prestaţie ireproşabilă, un nivel înalt de cunoaştere şi prezentare a produselor companiei, energie, determinare, integritate și etică profesională. Într-un fel aceşti angajaţi sunt asociaţi cu imaginea companiei, iar notorietatea „Rogob” SRL a fost câştigată în timp şi reprezintă la moment o mare valoare pentru noi, şi nu numai pentru noi. Voi aminti cu această ocazie că, pe lângă prezenţa în circa 5 000 de unităţi comerciale, „Rogob” SRL dispune şi de 50 magazine proprii. Personalul la care mă refer activează în mare parte anume în cadrul acestor magazine. Deci, vorbim de o mică armată de oameni bine instruiţi ca să fie în egală măsură la nivelul reputaţiei companiei, dar şi la nivelul aşteptărilor consumatorilor.
C: Are Departamentul Resurse Umane un motto anume pe care îl urmaţi în activitatea zilnică?
C.S.: Desigur. Nu e unul oficial, dar de el ne conducem în ceea ce facem, în toate procesele de HR: Oamenii, echipa e cea mai mare bogăţie a „Rogob” SRL, iar nouă, celor din Departamentul Resurse Umane, care lucrăm direct cu aceşti oameni, ne revine o responsabilitate enormă pe care ne-o asumăm, de care suntem conştienţi şi care ne onorează. Facem lucrurile cu pasiune și implicare, pentru ca toți să devenim mai buni cu fiecare zi.
Cristina Gurez