Expertul în politici publice, Igor Munteanu, directorul executiv al IDIS „Viitorul” afirmă că reforma teritorială este o mare urgență în Republica Moldova, informează PROVINCIAL.
Igor Munteanu menționează că actualele raioane au devenit simple curele de transmisie ale guvernului central, exercită exclusiv competențe delegate și nu mai sunt autonome, independente și responsabile în fața comunităților care le aleg, principalul criteriu după care Carta Autonomă a Puterilor Locale le califică drept ”puteri locale”.
„Pentru că 80% din resursele lor bugetare reprezintă transferuri cu destinație specială (servicii ale statului ca educație, asistență socială), raioanele nu mai sunt ”puteri locale” nici măcar nominal, ele fiind mai degrabă niște extensiuni ale guvernului în teritoriu, nu APL. Puterile locale trebuie să fie eligibile și supuse controlului local”, spune Igor Munteanu.
De asemenea, el spune că nu rezistă niciunei critici ideea după care o reformă a raioanelor nu poate avea loc pentru că nu permite Constituția RM.
„Aș nota în acest sens Hotărârea N.50 din 05.09.1999 a Curții Constituționale, care a examinat sesizarea unui grup de deputați care-au cerut examinarea constituționalității mai multor prevederi din legea N.191-XIV din 12 noiembrie 1998 privind organizarea administrativ-teritorială a RM și Anexa sa N.2. Analizând pe fond sesizarea, Curtea Constituțională a stabilit că (1) modul de organizare a unităților administrativ-teritoriale ține de competența Parlamentului și judecarea unei sesizări de neconstituționalitate ar însemna o ingerință în procesul legislativ; (2) acordarea statutului de municipiu unor orașe, conform art.110 din Constituție, este la fel o competență a Parlamentului, și nu poate fi limitată de prevederile textului Constituției. Altfel spus, Constituția nu poate servi guvernelor ca scuză pentru amânarea ori blocarea reformei teritoriale”.
Totodată, el spune că actualele raioane sunt o piedică în calea democratizării și aprofundării reformelor pe plan local.
„Frica de schimbare poate fi înțeleasă sub aspect electoral, dar politic vorbind este sinucigașă pentru orice guvern care ar decide astăzi să se opună. Nu Constituția este cea care împiedică reforma teritorială, ci mentalitatea veche de a folosi arhitectura sovietică a controlului pe verticală în atingerea efemerelor câștiguri politice. Nu există nicio obligație expresă în Constituția RM de a ”cocoliși” actualele raioane pentru următorul ciclu electoral, (1) neglijând cererea acută de a optimiza cheltuielile pe care ele le consumă, (2) ignorând cererea publică de a avea Municipalități mai viabile economic și mai responsabile social, și (3) întârziind procesul firesc de a oferi autorităților locale capacitatea efectivă de a primi, gestiona și atrage în mod autonom resurse europene în procesul de aderare la UE”, mai spune Munteanu.
În context, expertul a menționat că „autonomia locală este un „aquis comunitar” inerent pentru UE”.
„Nu poți fi european dacă sugrumi descentralizarea și oprești autonomia locală. În 2022 este prioritar să consolidăm autonomia locală printr-o reformă teritorială deșteaptă (smart) și eliminarea tutelei raionale – o moștenire sovietică vetustă și antieuropeană”, mai spune Munteanu.