Un grup de jurnaliști au inspectat calitatea și rezistența traseului Sărăteni-Soroca, reconstruit din fondurile Programului Compact, după finalizarea sezonului rece în cadrul unei vizite de monitorizare, organizată de FPM Moldova. În cadrul evenimentului a avut loc discuții cu oficiali privind asigurarea durabilității investiției Guvernului SUA în infrastructura rutieră după finalizarea Programului Compact.
Hakob Petrosyan, managerul proiectului de reabilitare a drumului în cadrul FPM Moldova, a confirmat că drumul a rezistat excelent perioadei reci a anului, mai ales că 60 la sută din traseu a trecut cu brio testul celor două ierni, timp în care traseul a fost funcțional. Au fost depistate doar mici defecțiuni la aplicarea marcajelor rutiere, care urmează a fi aplicate din nou în timpul apropiat de către companiile de construcție, a precizat managerul de proiect.
Inginerii au evidențiat calitatea traseului Sărăteni-Soroca prin lucrări de construcție executate la nivelul standardelor internaționale și materiale de construcții calitative.
Anatol Usatîi, viceministrul transporturilor și infrastructurii drumurilor, prezent la eveniment, a menționat că după încheierea perioadei de notificare a defectelor traseul Sărăteni –Soroca și drumurile locale reconstruite în cadrul Programului Compact vor trece în administrarea deplină a Administrația de Stat a Drumurilor și autoritățile publice locale, care vor fi responsabile de întreținerea adecvată a infrastructurii rutiere noi. Drumul Sărăteni-Soroca a fost proiectat și construit cu o durată de exploatare de 20 de ani în cazul în care va fi întreținut adecvat, a adăugat viceministrul Anatol Usatîi.
Valentina Badrajan, directorul executiv al FPM Moldova, a ținut să menționeze că reconstrucția traseului Sărăteni-Soroca reprezintă încrederea poporului american în viitorul Republicii Moldova. Drumul modern va cataliza noi investiții în lansarea sau dezvoltarea afacerilor în comunitățile amplasate de-a lungul traseului și va impulsiona fluxul de transport și de turiști în regiunea de nord a țării. Este important ca toate comunitățile din aria traseului nou să manifeste responsabilitate și să aibă grija de infrastructura modernă construită, a accentuat directorul executiv al FPM Moldova.
Lucrările de reabilitare a traseului au inclus reconstrucția a cca 96 de km, reparația a șapte poduri și construcția a altor șapte poduri noi, inclusiv podul de la intersecția denivelată Sărăteni și podul cu cale ferată de lîngă orășelul Ghindești. De asemenea, au fost construite circa 22 km de trotuare în localitățile amplasate de-a lungul drumului, a fost iluminat circa 20 de km de drum, s-au instalat circa 12 km de parapet din metal, au fost instalate 2113 semne rutiere și peste 9000 de obiecte reflectorizate pentru traseu în porțiunile de drum periculoase etc.
Adițional traseului reabilitat, Programul Compact a reconstruit circa 10 km de drumuri locale care facilitează accesul la școli, primării, centre medicale etc. pentru locuitorii din 20 de comunități din aria drumului.
Elena Ivanov