La data de 21.01.2022, în incinta Consiliului raional Dondușeni, sala de protocol, a avut loc ședința extraordinară a Comisiei Extraordinare de Sănătate Publică a raionului, moderată de Președintele CSE a raionului, Președintele raionului dl.Valentin Cebotari, informează PROVINCIAL cu referire la autoritățile raionale.
Dna Ala LUCA, inspector principal al CSP Edineț (Dondușeni) a constatat:
Până la data de 18 ianuarie 2022 au fost înregistrate în total 393.423 de cazuri de COVID-19. în săptămâna 02/2022 (10-16.01.2022) au fost înregistrate 8.669 de cazuri de COVID-19, incidenţa în ultimele 7 zile a constituit 233 de cazuri la 100 mii populaţie, înregistrând o creştere cu 135,1% comparativ cu indicatorul respectiv din săptămâna precedentă şi o creştere de circa 3,5 ori (241,2%) comparativ cu luna precedentă. Au fost notificate 81 de decese, mortalitatea din ultimele 7 zile fiind de 2,2 decese la 100 mii populaţie, înregistrând o creştere de 11,0% comparativ cu indicatorul respectiv din săptămâna precedentă.
Numărul de reproducţie efectiv (Rt) pentru ultimele 7 zile a constituit 1,62, înregistrând o creştere cu 25,1% comparativ cu indicatorul respectiv din săptămâna precedentă şi 91,8% comparativ cu luna precedentă. In data de 18 ianuarie a fost înregistrat un record de infectări de la debutul pandemiei.
Acoperirea vaccinală cu schema completă în populaţie generală raportat la numărul de populaţie conform recensământului din anul 2014 este cca 29%, iar în grupele de vârstă 18+ – aprox. 47%, ceea ce constituie totuşi un nivel sub ţinta de 70% necesară pentru atingerea imunităţii colective. în cadrul procesului de vaccinare au fost vaccinate 40.737 de persoane cu 24,8% mai mult faţă de aceeaşi perioadă a săptămânii trecute şi cu 19,4% mai mult comparativ cu luna precedentă, doza booster a fost administrată la 109.162 mii de persoane, inclusiv fiind vaccinaţi 5.166 de copii (12-17 ani) cu o doză şi 4.081 – cu schema completă.
Conform datelor Centrului European de Prevenire şi Control al Bolilor, situaţia epidemiologică actuală din statele UE/SEE se caracterizează printr-o creştere stabilă a ratei de notificare a cazurilor pentru ultimele 3 săptămâni şi o rată stabilă a mortalităţii pentru ultimele 6 săptămâni. Infecţia cu tulpina Omicron a fost raportată în mai mult de 150 de ţări. La data de 10.01.2022, în Republica Moldova, prin metoda de secvenţiere, s-a confirmat prezenţa tulpinii Omicron.
Pentru ultimele 4 zile s-au înregistrat în raionul Donduseni 39 cazuri, cresterea încidenței – numărul de cazuri în săptămana 2 (10.01-16.01.2022) 23 cazuri.
In contextul riscului sporit de răspândire în continuare a infecţiei provocate de virusul SARS-CoV-2, potenţialului sporit de transmitere al tulpinii Omicron, creşterii numărului de cazuri confirmate în ultima săptămână şi în scopul asigurării unui grad adecvat de pregătire şi răspuns la infecţia COVID-19, în conformitate cu recomandările actualizate ale Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii privind considerentele pentru implementarea sau ajustarea măsurilor de sănătate publică în contextul COVID-19, precum şi bunele practici europene şi internaţionale, Comisia Raională Extraordinară de Sănătate Publică.
La subiectul din ordinea de zi ,,Cu privire la implementarea Hotărârii nr.2 din 20.01.2022 a Comisiei Naționale Extraordinare de Sănătate Publică a Republicii Moldova,, s-a luat decizia:
- Pe perioada 22 ianuarie – 20 februarie 2022, la nivelraional, se suspendă aplicarea prevederilor pct. 4 ale anexei nr. 2 la Hotărârea Comisiei Raionale Extraordinare de Sănătate Publică nr. 46 din 23 septembrie 2021, cu modificările ulterioare.
- Se instituie în perioada 22 ianuarie – 20 februarie 2022, la nivel raional, următoarele măsuri de prevenire şi control al infecţiei COVID-19:
2.1. Se interzice accesul aparţinătorilor în instituţiile medico-sanitare şi instituţiile de plasament, cu excepţia însoţitorilor copiilor de până la 14 ani şi îngrijitorilor care însoţesc persoane cu dizabilităţi accentuate şi severe;
2.1.1 Se va amâna donarea de sânge planificată în OMF Moșana și OMF Sudarca (se va revizui în dependență de situația epidemiologică)
2.2. Entităţile publice şi private vor organiza regimul de muncă în următoarele condiţii:
- a) cu introducerea muncii la domiciliu, dacă specificul activităţii permite;
- b) stabilirea activităţii în ture, iar componenţa grupurilor de persoane să fie fixă maxim posibil, dacă specificul activităţii permite. Evitarea interacţiunii membrilor din ture diferite;
- c) la stabilirea programului de lucru conform pct. a) şi b) angajatorii vor acorda prioritate angajaţilor care au în întreţinere copii minori;
- d) şedinţele de lucru se vor desfăşura online, dacă specificul activităţii permite.
2.3. Accesul clienţilor care au atins vârsta majoratului în incinta tuturor spaţiilor comerciale, spaţiilor de deservire şi/sau agrement de tip închis se permite doar în baza prezentării Certificatului COVID-19 personalului desemnat de către administrator în acest sens. Prin derogare de la această regulă, se permite accesul clienţilor fără prezentarea Certificatului COVID-19 în: unităţi de comercializare (magazine) specializate sau nespecializate a produselor alimentare, unităţi de comercializare a produselor pentru animale de companie, unităţi de comercializare a produselor de igienă, farmacii, unităţi de comercializare a produselor farmaceutice şi/sau articolelor medicale şi ortopedice, unităţi medicale şi de vaccinare, bănci şi subdiviziunile acestora, organizaţii de creditare nebancară, furnizori de servicii poştale şi de curierat, furnizori de servicii comunale, asigurători, unităţi comerciale ale operatorilor de comunicaţii electronice şi agenţilor lor, case de schimb valutar, staţii de alimentare cu combustibil (staţii PECO), gări auto şi feroviare.
2.4. Vânzătorii şi lucrătorii unităţilor comerciale vor atenţiona clienţii despre necesitatea respectării distanţei fizice de cel puţin 1 (unu) metru, cu excepţia membrilor unei familii sau a grupurilor de maximum 2 persoane.
2.5. Unităţile de alimentaţie publică îşi vor organiza activitatea de deservire la capacitate maximă în spaţiile exterioare, iar în cele interioare – cu utilizarea a cel mult 50% din numărul locurilor existente, cu obligaţia ca toţi clienţii să prezinte la intrarea în unitate certificatul COVID-19. Activitatea de deservire se va desfăşură în intervalul orelor 7.00 – 22.00, iar după orele 22.00 se permite comercializarea produselor alimentare la pachet, precum şi livrarea la domiciliu, cu excluderea posibilităţii de consumare a acestora în incinta/teritoriul unităţii.
2.6. Se sistează următoarele tipuri de activităţi : organizarea de evenimente private (nunţi, botezuri, mese de pomenire, mese festive); activitatea zonelor de agrement şi parcurilor de distracţie; activităţile din incinta cluburilor de noapte şi ringurilor de dans.
2.7. Centrele de sport/fitness îşi vor organiza activitatea cu asigurarea unei suprafeţe de cel puţin 7 m2 pentru fiecare client, cu obligaţia ca toţi clienţii să prezinte la intrarea în unitate certificatul COVID-19. Se sistează antrenamentele de grup, cu excepţia antrenamentelor sportivilor de performanţă.
2.8. Evenimentele sportive vor fi organizate fără spectatori în interior sau cu participarea spectatorilor până la 50% din capacitatea maximă a spaţiului exterior, cu obligaţia ca toţi spectatorii să prezinte la intrarea în spaţiul unde se desfăşoară activitatea certificatul COVID-19 personalului desemnat de către administrator în acest sens.
2.9. conferinţele, seminarele, reuniunile sau alte evenimente profesionale similare cu prezenţă fizică se sistează şi se organizează în regim online.
2.10. Activităţile în incinta sălilor de concert se vor desfăşura la capacitate de 50% din numărul de locuri existente în interior, cu obligaţia ca toţi vizitatorii/clienţii să prezinte la intrarea în unitate certificatul COVID-19 personalului desemnat de către administrator în acest sens.
2.11. Instituţiile de învăţământ profesional tehnic vor activa în regim online.
2.12. Prin certificat Covid-19 se înţelege oricare dintre următoarele documente:
- a) certificatul de vaccinare împotriva COVID-19 cu schema completă de vaccinare (pe suport de hârtie sau în format digital); dovada imunizării este valabilă dacă au trecut cel puţin 14 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare;
- b) concluzia medicală care confirmă că persoana a suportat COVID-19, în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi (6 luni) sau un act confirmativ de prezenţă a anticorpilor anti-COVID-19; actul confirmativ de prezenţă a anticorpilor anti-COVID-19 este valabil pe durata perioadei de 90 de zile de la data efectuării investigaţiei;
- c) rezultatul unui test diagnostic la COVID-19 (test rapid de diagnostic AgSarsC-oV2 efectuat cu cel mult 48 de ore înainte sau test PCR la COVID-19 efectuat cu cel mult 72 de ore înainte).
2.13 Se pune în sarcina președintelui raionului alocarea de surse bugetare și încheierea unui contract cu Serviciul Paza de Stat, pentru organizarea gestionării fluxului persoanelor la IMSP CS Dondușeni, IMSP SR Dondușeni și Oficiul Poțta Moldovei din or.Dondușeni.
2.14. Administrația DONSERVICE va organiza măsurile de prevenire și control a infecției COVID-19 conform Hotărârilor Comisiilor Extraordinare Raionale în vigoare.
- In perioada 24 ianuarie – 4 februarie 2022, instituţiile de învăţământ general, cu excepţia instituţiilor de educaţie timpurie, vor activa în regim online.
- Autorităţile administraţiei publice centrale şi locale vor elabora/reactualiza planul instituţional de intervenţie şi de continuitate a procesului managerial şi ocupaţional, conform Ghidului prezentat în anexă.
- Persoanele fizice şi persoanele juridice care efectuează activităţi de transport feroviar şi rutier de persoane în trafic local, urban, interurban, internaţional, precum şi activităţi conexe (gări auto/feroviare, staţii de testare auto etc.) vor asigura respectarea strictă a măsurilor de prevenire şi control al infecţiei COVID-19 inclusiv asigurarea respectării măsurilor sanitare în unităţile de transport, precum aerisire, asigurare cu dezinfectanţi şi purtarea obligatorie a măştilor de protecţie pentru conducătorii auto, taxatori şi pasageri, pe parcursul călătoriei.
- Autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, persoanele juridice, indiferent de domeniul de activitate şi forma juridică de organizare, vor promova vaccinarea angajaţilor contra COVID-19 ca cea mai eficientă metodă de protecţie şi stopare a răspândirii infecţiei cu virusul SARS-CoV-2 şi respectarea măsurilor de sănătate publică pentru prevenirea răspândirii şi controlul infecţiei COVID-19 valabile pe perioada stării de urgenţă în sănătate publică.
- Autorităţile publice vor colabora cu mass-media pentru a informa publicul despre necesitatea respectării prevederilor prezentei hotărâri şi a măsurilor de prevenire şi control al infecţiei COVID-19.
- Se solicită autorităţilor din domeniul ordinii publice şi organelor cu funcţii de control să intensifice supravegherea respectării de către persoanele fizice şi juridice a măsurilor de prevenire şi control al infecţiei COVID-19, în conformitate cu Hotărârea Comisiei Naţionale Extraordinare de Sănătate Publică nr. 63 din 8 octombrie 2021.
- Nerespectarea măsurilor obligatorii de sănătate publică expuse în prezenta hotărâre constituie pericol pentru sănătatea publică şi serveşte drept temei pentru aplicarea măsurilor de răspundere contravenţională a persoanelor fizice şi juridice.
- Prezenta hotărâre intră în vigoare la data publicării pe site-ul oficial al Consiliului.