„Vom revoluţiona mecanismul actual de finanţare şi organizare a lucrărilor de reabilitare şi întreţinere a drumurilor. În primul rând, vom institui un sistem simplificat şi transparent de achiziţie a serviciilor, eliminând orice conflict de interese şi asigurând, totodată, un control strict asupra efectuării lucrărilor”, se spune în programul lui Serafim Urechean, candidatul Partidului Liberal Democrat din Moldova la funcţia de Primar general al municipiului Chişinău.
Serafim Urechean afirmă că „actuala administraţie a uitat de trotuare” şi că acestea „trebuiesc întoarse pietonilor”.
Printre lucrările de reabilitare capitală a principalelor artere de circulaţie, preconizate de Serafim Urechean, se numără: reparaţia capitală a majorităţii străzilor de importanţă orăşenească şi de sector (cca. 100 km: asfaltare + bordurizare + amenajare trotuare); reparaţia capitală (prin parteneriat public-privat) a tuturor pasajelor pietonale subterane; construcţia nodului de transport cu multe nivele Calea Moşilor – Calea Basarabiei – Ismail, pentru fluidizarea traficului în această zonă a oraşului; prelungirea străzii Vasile Alecsandri până la str. Calea Moşilor, prin construcţia unui pod peste râul Bâc.
De asemenea, el propune: modernizarea sistemului de semaforizare, care va permite utilizarea lui inclusiv de către nevăzători; sincronizarea semafoarelor în regim de undă verde; reconstrucţia şi amenajarea adecvată a celor mai reprezentative 10 intersecţii giratorii din oraş; reparaţia anuală a cel puţin 200 km de drumuri din interiorul cartierelor rezidenţiale; asfaltarea a cel puţin 10 străzi periferice actualmente nepavate; prelucrarea urbanistică şi găsirea soluţiei de rezolvare a problemei de transport în zona străzii Testimiţeanu (noul cartier rezidenţial); reconstrucţia Centurii de ocolire a Chişinăului (M-21 Chişinău – Poltava, M1 Chişinău – Leuşeni, R6 M1 Ialoveni) prin cooperare cu Guvernul Republicii Moldova şi instituţiile financiare internaţionale.
Serafim Urechean are în vedere şi reconstrucţia canalizării pluviale pe majoritatea arterelor supuse periodic inundaţiilor, dar şi extinderea reţelei stradale existente pentru decongestionarea traficului. În planurile sale în acest sens intră: iniţierea lucrărilor de construcţie a porţiunilor necesare formării centurii de ocolire în jurul centrului istoric; prelungirea străzii Studenţilor între str. Dimo şi bd. Mircea cel Bătrân pentru îmbunătăţirea accesibilităţii rutiere a sectorului Ciocana; prelungirea bd. Mircea cel Bătrân până la strada Bucovina; reconstrucţia şi extinderea str. Mesager pentru interconectarea străzilor Albişoara şi Calea Ieşilor în vederea fluidizării traficului în partea centrală a oraşului.
O preocupare a lui Serafim Urechean va fi şi soluţionarea problemei parcajelor şi parcărilor. „Printr-un parteneriat public-privat funcţional, vom amenaja şi opera peste 5 mii de locuri noi de parcare în partea centrală a oraşului (documentaţia de organizare a parteneriatului public-privat este deja elaborată, cu ajutorul partenerilor externi de dezvoltare)”, precizează sursa citată.
Serafim Urechean mai propune „crearea de parcaje de reşedinţă în cartiere prin re-sistematizarea teritorială a terenurilor aferente blocurilor de locuinţe (există studiu de fezabilitate şi documentaţie de iniţiere a proiectelor-pilot)”.
„Vor funcţiona reglementări urbane care vor obliga toţi dezvoltatorii imobiliari să doteze cu parcări subterane toate construcţiile noi comerciale şi locative. De asemenea, urmărim modernizarea serviciilor de evidenţă a plăţilor pentru utilizarea locurilor de parcare, inclusiv instalarea de turnichete automatizate”, se mai spune în program.
Diana Munteanu