Autoritățile responsabile, prin mecanismul de gestiune a produselor de uz fitosanitar și fertilizanți (PUFF) existent la momentul actual nu pot garanta pe deplin inofensivitatea PUFF în produsele alimentare de origine vegetală. Raportul auditului performanței modului de gestionare a produselor de uz fitosanitar și fertilizanți prin prisma garantării siguranței produselor alimentare de origine vegetală a fost examinat de Curtea de Conturi, transmite PROVINCIAL.
Scopul auditului a fost evaluarea activităților desfășurate de către autoritățile responsabile pentru asigurarea utilizării eficiente a produselor de uz fitosanitar și a fertilizanților, astfel încât să fie garantată securitatea produselor alimentare de origine vegetală.
Activitățile de audit au evaluat domeniul de gestiune a PUFF, analizând activitatea instituțiilor implicate în proces, precum MAIA, ANSA, SS Centrul de Stat pentru Atestarea și Omologarea Produselor de Uz Fitosanitar și a Fertilizanților, ANSP, Serviciul Vamal, precum și agenții economici și utilizatori individuali. Activitatea de audit s-a concentrat pe perioada 2018-2020.
Auditul a identificat numeroase deficiențe ale modului în care sunt gestionate produsele de uz fitosanitar și fertilizanții, riscul de afectare a sănătății populației și mediului ambiant fiind semnificativ.
Utilizarea produselor de uz fitosanitar și a fertilizanților joacă un rol important în producția agricolă a Republicii Moldova prin menținerea sănătății plantelor, prin prevenirea distrugerii lor din cauza bolii și al infestării și contribuirea de creșterea și dezvoltarea lor. Cu toate acestea, pesticidele și fertilizanții administrate incorect culturilor pot intra în sol și în apele de suprafață prin dizolvare și scurgere și pot pătrunde și în apele subterane, cu riscul de a afecta negativ speciile ne-țintă, atât în ecosistemele terestre, cât și în cele acvatice.
Reziduurile de pesticide în alimente pot prezenta, de asemenea, un risc pentru sănătatea umană, în timp ce reziduurile din furajele pentru animale prezintă riscuri pentru sănătatea animală și pot intra în lanțul alimentar. Au fost exprimate preocupări deosebite cu privire la efectele asupra sănătății generate de expunerea persoanelor la pesticide cu proprietăți care perturbă sistemul endocrin și cu privire la costurile aferente pentru sănătatea umană.
În Republica Moldova, circuitul complex al produselor de uz fitosanitar și al fertilizanților este asigurat de numeroase autorități și părți cointeresate. Implicarea acestora contribuie la consolidarea procesului de utilizare a PUFF, dar și la diminuarea efectelor negative ale reziduurilor în produsele alimentare de origine vegetală.
Activitatea de audit desfășurată a demonstrat că, procesul de gestiune a PUFF este afectat de numeroase deficiențe a căror remediere este solicitată în termini proximi. Or, admiterea în continuare a neregulilor identificate, a lacunelor normative și procedurale vor contribui și mai mult la deteriorarea capacității statului de a garanta siguranța plantelor, a mediului ambient și ulterior a sănătății umane.
Observațiile de audit relevă că, principalele vulnerabilități ale procesului de gestiune a PUFF se referă la:
Nerealizarea pe deplin a responsabilității de completare și actualizare a cadrul normativ relevant în corespundere cu obligațiunile internaționale și actualitățile cotidiene;
Existența unor prevederi normative ambigue, condiționate de lipsa legislației secundare;
Lipsa unei viziuni comprehensive de gestionare a domeniului PUFF din partea autorităților responsabile, creând astfel lacune ale procesului și deficiențe care determină utilizare neconformă și în condiții de risc a PUFF
Lipsa informațiilor calitative și cantitative privind PUFF determină stocarea deșeurilor chimice, care reprezintă risc pentru sănătatea omului și integritatea mediului ambiant
Monitorizarea vagă a procesului de gestiune a PUFF condiționează lipsa de fermitate în luarea deciziilor și lipsa întreprinderii măsurilor prompte de remediere a situațiilor cu risc sporit asupra sănătății și vieții omului.
Observațiile de audit denotă că, gestionarea PUFF cuprinde un număr sporit de elemente și resurse, utilizarea eficientă a cărora, poate asigura beneficii. Cu toate acestea, capacitățile de gestionare și de monitorizare a întregului proces nu sunt suficiente pentru a face față condițiilor impuse de legislația națională, de obligațiile internaționale asumate și de tendințele în creștere a standardelor de calitate. Prin urmare autoritățile responsabile, prin mecanismul de gestiune a PUFF existent la momentul actual nu pot garanta pe deplin inofensivitatea PUFF în produsele alimentare de origine vegetală.
În scopul susținerii entităților auditate prin îmbunătățirea și consolidarea managementului instituțional și eliminarea deficiențelor constatate de audit, au fost formulate recomandări orientate spre eliminarea cauzelor abaterilor identificate.
Cristina Pendea