Acest pod a fost în premieră dat în exploatare în anul 1982, însă 30 de ani în urmă în rezultatul exploziilor din timpul acțiunilor militare a fost grav deteriorat și imposibil de utilizat, segmentul avariat fiind reparat și fortificat în anul 2000, grație unui proiect cu suport internațional, însă redeschiderea circulației rutiere s-a asigurat abia în a 2-a jumătate a lunii noiembrie 2017, după semnarea Deciziei protocolare din 03.11.2017 la nivel de reprezentanți politici, care prevedea asigurarea liberei circulații pentru mijloacele de transport reieșind din indicatorii parametrilor tehnici, și întrevederea la fața locului a Prim-ministrului Republicii Moldova și a liderului de la Tiraspol (18.11.2017), informează PROVINCIAL cu referire la un comunicat de presă.
După o evaluare primară a capacităților podului a fost permisă inițial circulația autoturismelor cu o greutate de până la 3,5 tone, iar după o inspecție adițională mai aprofundată la finele lunii ianuarie 2018 s-a admis trecerea unităților de transport cu masa de până la 10 tone.
Deoarece ambele inspectări erau parțiale și era necesară efectuarea unor măsurări și verificări cu tehnică specială din partea subacvatică a pilelor podului, expertiza finală a fost posibil de realizat abia în august 2019, cu sprijinul Misiunii OSCE în Moldova, raportul de resort fiind remis în noiembrie 2019 Ministerului Economiei și Infrastructurii al Republicii Moldova.
Deși, erau prevăzute resurse bugetare pentru a demara lucrările de reparație, de modernizare și de reabilitare, precum și a fost rezervat un fond special în acest scop prin intermediul unui proiect de promovare a încrederii finanțat de Uniunea Europeană, aceste mijloace financiare nu a fost posibil de a fi alocate din anul 2019 până în prezent pe motivul neeliminării barierelor impuse în calea liberei circulații de către structurile de la Tiraspol, care chiar în ziua redeschiderii circulației peste pod (18.11.2017) au instalat un punct de control neautorizat la intrarea în s. Bâcioc ce a restricționat circulația persoanelor, mărfurilor și a mijloacelor de transport și a condiționat practic integral trecerea în perioada 16.03.2020-30.04.2021.
Eforturile multiple întreprinse prin canalul de dialog al reprezentanților politici în procesul de negocieri privind reglementarea transnistreană și prin intervențiile delegației Republicii Moldova în Comisia Unificată de Control, prin care se reitera indispensabilitatea evacuării infrastructurii de control neautorizate dinspre s. Bâcioc și aprobarea unei decizii la nivelul Comisiei, prin care să fie confirmat angajamentul pentru asigurarea circulației nestingherite cu respectarea regimului Zonei de Securitate, așa și nu au dat rezultate până în prezent, fapt ce reflectă nivelul incomplet de realizare a înțelegerii respective din așa-numitul pachet Berlin+.
Eliminarea impedimentelor existente în calea liberei circulații pe perimetrul podului și pe drumurile adiacente acestuia, precum și obținerea garanțiilor scrise în acest sens din partea Tiraspolului, vor contribui nu doar la respectarea angajamentelor anterior asumate, dar și la finalizarea lucrărilor de restabilire și de modernizare a infrastructurii podului, din resurse bugetare și din asistența externă, cu extinderea potențialului la un nivel regional mai larg ce va atrage perspective investiționale consistente, dezvoltarea coridoarelor rutiere și restabilirea spațiului unic în domeniul transporturilor și infrastructurii drumurilor.