„Mijloacele Fondului Rutier trebuie gestionate în mod transparent și în condiții de maximă eficiență, în interesul cetățenilor”, a declarat astăzi, Natalia Gavrilița în cadrul ședinței consiliului Fondului, transmite PROVINCIAL.
„Este necesar un mecanism prin care fiecare cetățean să poată vedea care drumuri se află în reparații, pe ce criterii au fost selectate acestea, câți bani s-au alocat pentru lucrări, cine este antreprenorul, care sunt termenii de realizare a proiectului, dar și cum este evaluată calitatea lucrărilor. Totodată, prin intermediul acestui mecanism, fiecare cetățean trebuie să poată semnala nereguli și eventuale abuzuri”, a menționat premierul.
În cadrul ședinței a fost audiat raportul privind implementarea Programului de repartizare a mijloacelor Fondului rutier pentru șapte luni ale anului curent. Potrivit lui Sergiu Bejan, director general interimar al Î.S. „Administrația de Stat a Drumurilor”, în anul curent pentru întreţinerea şi reparaţia drumurilor publice naţionale şi construcţiilor inginereşti au fost alocate 1 532 059,8 mii lei. Până la data de 1 august din această sumă au fost valorificate doar 504 448,6 mii lei, ceea ce constituie în jur de 32 % din suma alocată. În aceste condiții, premierul a cerut responsabililor să asigure maximă eficiență, pornind de la implementarea standardelor europene în domeniu.
Natalia Gavrilița s-a referit și la necesitatea responsabilizării, inclusiv prin introducerea unor penalități, a companiilor care nu își îndeplinesc obligațiunile contractuale sau nu le onorează în termenii prevăzuți de contract.
Un alt subiect pus în discuție a fost problema calității elementelor de siguranță a drumurilor, fapt care influențează rata accidentelor rutiere. S-a menționat că circa 40 de tronsoane de drumuri naționale au învelișul deteriorat de peste 65 %, pe drumuri locale lipsesc peste 2800 de indicatoare rutiere. 10 poduri, amplasate pe drumuri naționale, 14 – pe drumuri locale, nu corespund cerințelor normelor de securitate, sutele de persoane care le traversează se expun riscului zilnic. Lipsesc marcajele rutiere și indicatoarele rutiere copii, școală, lipsesc în 95 % din adiacentul instituțiilor preșcolare și școlare.
În acest context, s-au propus mai multe măsuri complexe, printre care instituirea unui sistem automatizat de supraveghere, dirijare a circulației rutiere, construcția parapetelor în locurile cu o concentrație mare de tamponări ale pietonilor, instalarea parapetelor suplimentare pentru a nu admite traversarea neregulamentară etc.
Tot în cadrul ședinței s-a decis majorarea sumei alocațiilor pentru întreținerea drumurilor pe timp de iarnă cu 50 403 mii lei.
Consiliul Fondului Rutier este un organ consultativ instituit pentru asigurarea transparenței şi utilizării eficiente a mijloacelor fondului rutier. Din componența Consiliului fac parte 11 persoane, inclusiv 8 reprezentanți ai autorităților publice centrale de specialitate și 3 reprezentanți ai asociațiilor obștești și ai patronatelor din domeniul transporturilor și drumurilor.
Rețeaua de drumuri publice naționale care se află în gestiunea Î.S. ,,Administrația de Stat a Drumurilor” constituie 5 902 km. Executarea lucrărilor de întreținere a drumurilor publice naționale se efectuează de către 11 întreprinderi specializate S.A. ,,Drumuri”. În cadrul S.A. ,,Drumuri” activează circa -1 950 angajați.
Cristina Parfeni