Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a examinat în cadrul ședinței online, Raportul auditului financiar al Grantului suplimentar la Proiectul „Răspuns de urgență la COVID-19 în Republica Moldova”.
Misiunea de audit a avut drept scop oferirea unei asigurări rezonabile cu privire la faptul că rapoartele prezentate aferent mijloacelor financiare acordate suplimentar prin Grantul la Proiectul „Răspuns de urgență la COVID-19 în Republica Moldova”, încheiate la 31.01.2021, nu conțin, în ansamblul lor, denaturări semnificative cauzate de fraude sau erori, precum și emiterea unei opinii.
Acumularea probelor de audit s-a efectuat prin solicitarea informațiilor și datelor de la Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale (MSMPS), Ministerul Finanțelor, Compania Națională de Asigurări în Medicină (CNAM), Centrul pentru Achiziții Publice Centralizate în Sănătate și 10 instituții publice de diferite nivele și subordonări.
În contextul situației pandemice și a cheltuielilor efectuate în legătură cu evoluția acesteia, între Republica Moldova și Asociația Internațională pentru Dezvoltare, parte a Grupului Băncii Mondiale, a fost încheiat un Acord adițional de finanțare pentru Proiectul „Răspuns de urgență la COVID-19 în Republica Moldova”, fiind alocată suma de 3,48 milioane dolari SUA.
Grantul a fost acordat în scopul finanțării retroactive a contractelor, conform listei aprobate de către Grupul de lucru din cadrul Proiectului, Banca Mondială și de Ministerul Finanțelor. Astfel, reieșind din sursele disponibile s-au finanțat retroactiv următoarele 2 contracte:
– Contractul privind achiziționarea testelor pentru depistarea infecției cu COVID-19
– Contractul privind achiziționarea echipamentelor de protecție
Prin derogare de la unele prevederi legale și potrivit Dispoziției Comisiei pentru Situații Excepționale, Centrul pentru Achiziții Publice Centralizate în Sănătate a asigurat, în regim de urgență, desfășurarea procedurii de achiziționare directă a testelor pentru depistarea infecției cu COVID–19 din sursele Companiei Naționale de Asigurări în Medicină și achiziționarea echipamentelor de protecție, utilizând procedura de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare. Astfel, CNAM a asigurat finanțarea în mărime de 35,7 milioane lei pentru achiziționarea testelor pentru depistarea infecției cu COVID-19, iar Ministerul Finanțelor a alocat, din fondul de rezervă al Guvernului, suma de 36,0 milioane lei Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale pentru procurarea echipamentelor de protecție, în scopul prevenirii și controlului infecției cu COVID-19.
În baza contractului privind achiziționarea testelor pentru depistarea infecției cu COVID-19, operatorul economic a livrat bunurile către Agenția Națională pentru Sănătate Publică, care, ulterior, au fost redistribuite instituțiilor medicale potrivit listei de repartizare aprobată de MSMPS. De menționat, că toate testele au fost distribuite și utilizate în scopul destinat până la finele anului 2020.
Echipamentele de protecție au fost livrate integral de către operatorul economic în perioada aprilie-mai 2020 și depozitate la Societatea pe Acțiuni „SanFarm-Prim”. În baza dispozițiilor emise de către MSMPS, depozitarul a distribuit echipamentele de protecție instituțiilor medicale, fiind repartizate circa 295 mii respiratoare și 142 mii ecrane de protecție. Pe lângă faptul că cantitatea de echipamente de protecție a fost estimată pentru necesitățile instituțiilor medicale pe o perioadă de 3 luni, la data de 30.06.2021, s-a înregistrat un stoc de aproximativ 39% din totalul celor achiziționate în valoare de 12 milioane lei. Astfel, stocul rămas se datorează faptului că, pe parcursul perioadei de pandemie, s-au mai acordat donații și ajutoare umanitare, precum și achizițiile efectuate de către instituțiile medicale s-au desfășurat conform drepturilor acordate de Comisia pentru Situații Excepționale.
Ca urmare a verificării contractelor, documentelor contabile și a altor informații aferente, auditul nu a identificat devieri semnificative de la cerințele stabilite, toate înregistrările în evidența contabilă fiind confirmate de documentele primare, inclusiv de anexele la acestea, care confirmă achiziționarea, livrarea, primirea și repartizarea bunurilor necesare pentru protecția și prevenirea infecției COVID-19.
Curtea de Conturi a constatat că, instituțiile finanțatoare au reflectat corect și fidel în rapoartele privind executarea Fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală și rapoartele financiare ale MSMPS, mijloacele alocate pentru achiziționarea în regim de urgență a testelor pentru depistarea infecției COVID-19 și a echipamentelor de protecție.