Interviu cu Veaceslav Frunze, Administrator al Î.S. „MOLDATSA” pentru Almanah Politic 2020.
Domnule Frunze, cum a fost anul 2020 pentru Î.S. „MOLDATSA”?
A fost o perioadă dificilă care ne-a schimbat retorica asupra multor procese și care ne-a reorganizat în totalitate. Î.S. „MOLDATSA” a mai trecut prin crize, dar asta este una fără precedent.
Cifrele vorbesc de la sine. Sectorul aviației este unul dintre cele mai afectate de criza generată de răspândirea noului coronavirus SARS-CoV-2. Spre exemplu,restricţiile impuse de pandemie în Europa au dus la scăderea numărului de pasageri cu 1,70 miliarde în 2020, peste jumătate din aeronave fiind reţinute la sol. Anul trecut au fost cinci milioane de zboruri, faţă de 11,1 milioane în 2019, ceea ce a avut ca rezultat pierderi anuale de 6,1 milioane de zboruri iar pierderile nete ale companiilor aeriene, aeroporturilor și furnizorilor de servicii de navigație aeriană ajungând la 56 miliarde de euro în 2020.
La nivel național, traficul aerian terminal a înregistrat scăderi de cca 64%, iar traficul aerian de tranzit – de cca 60%. Activitatea întreprinderii noastre depinde direct de intensitatea zborurilor, de aici putem trage toate concluziile de rigoare.
Am fost puși în situația să adoptăm o serie de măsuri în ceea ce privește prioritizarea cheltuielilor și plăților. Spre exemplu, s-a decis suspendarea temporară a unor plăți și compensații prevăzute de contractul colectiv de muncă și Regulamentul de remunerare.
Această pandemie ne-a impus să regândim toate procesele de lucru, iar din acest motiv Î.S. „MOLDATSA” a elaborat mai multe scenarii de risc atât pentru anul 2020, cât și pentru următorii ani. Fiecare dintre aceste scenarii ne-a oferit un tablou clar al impactului crizei asupra furnizorului național de servicii de navigație aeriană, ne-a permis să înțelegem în ce condiții și ce măsuri trebuie să luăm ca să facem față situației.
Și încă un aspect important: toate măsurile luate au fost gândite astfel încât să nu afecteze sub nicio formă procesul de furnizare a serviciilor de navigație aeriană.
Pentru colectivul nostru, anul 2020 a fost complicat și din alt punct de vedere: spre deosebire de alte domenii, noi nu am avut prea multe opțiuni. N-am avut alegerea de a suspenda activitatea întreprinderii și nici posibilitatea de a lucra integral de la domiciliu. Angajamentele internaționale ne obligă să asigurăm continuitatea serviciilor de navigație aeriană indiferent de provocările ce pot afecta activitatea „MOLDATSA”. Deci, a trebuit să rămânem la datorie, depășindu-ne propriile îngrijorări legate de răspândirea coronavirusului.
Toate instituțiile, organizațiile s-au reorganizat, și-au revăzut planurile și numărul de angajați. „MOLDATSA” a trecut prin astfel de procese? Cum au fost ele?
Într-adevăr, am trecut prin procese nefirești timpurilor de până la pandemie. Obiectivele strategice ale Î.S. „MOLDATSA” au fost revăzute și ajustate, dar mă bucur că am reușit să finalizăm și proiecte cu care ne mândrim. Spre exemplu, am finalizat prima etapă de certificare a organizației de pregătire a controlorilor de trafic aerian, un proces la care s-a muncit din anul 2017. Obținerea acestui certificat ne va oferi posibilitatea nu doar să instruim controlorii de trafic aerian cu acordarea certificatelor şi a calificărilor corespunzătoare, dar și să elaborăm diferite cursuri de pregătire care se vor organiza cu sursele proprii. Aceasta ne va permite o armonizare a proceselor interne, dar și economii considerabile, pentru că până acum Î.S. „MOLDATSA” a fost nevoită să apeleze la organizațiile de pregătire din străinătate.
Am reușit pentru că am pornit cu toții de la premisa că momentele dificile pot fi depășite doar în echipă. Am fost solidari și uniți, iar pentru aceasta le sunt extrem de recunoscător tuturor colegilor mei din întreprindere.
Cum se poziționează domeniul administrat de Dvs. în 2020, comparativ cu situația din alte ţări? Presupun că aţi discutat acest subiect cu omologii Dvs.?!
Noi suntem într-un contact permanent cu omologii noștri. Facem schimburi de informații și experiență – procese care armonizează, dezvoltă și îmbunătățesc domeniul serviciilor de navigație aeriană.
Vă pot spune că fiecare țară s-a confruntat cu scăderea dramatică a traficului aerian, dar felul în care omologii noștri au gestionat criza și activitatea internă, îi privește. Ține de politicile interne ale fiecărui stat și de viziunile echipei de conducere. Unele instituții omoloage au contractat credite garantate de stat, altele au primit subvenții, altele s-au creditat de sine stătător fără ca statul să intervină, altele luptă pentru existență.
Ce lecţii v-a dat anul 2020?
Această criză este un test semnificativ pentru întreaga omenire, fiind o situație în plină evoluție, una rapidă și imprevizibilă, cu multiple implicații sociale și economice. Prin urmare, cea mai importantă lecție a fost pentru noi ca oameni: să fim uniți, disciplinați, solidari și mereu pregătiți pentru o resetare.
În câţi ani credeţi că situaţia din domeniul pe care-l administraţi va reveni la nivelul de până la pandemie?
În prezent, în pofida creșterii treptate, nivelul traficului aerian este încă redus comparativ cu aceeași perioadă din 2019. Este dificil să facem prognoze exacte referitoare la revenirea aviației civile la cifrele de până la pandemie, însă putem afirma cu certitudine că reabilitarea va dura câțiva ani.
Restricțiile guvernamentale necoordonate impuse călătoriilor și zborurilor către/dinspre anumite destinații, măsurile sanitare ce permit călătorii în condiții de siguranță și încrederea consumatorilor vor fi factori esențiali. Scăderea traficului aerian și traiectoria de recuperare sunt strâns legate de pandemia de COVID-19.
Conform datelor furnizate de Organizaţia Europeană pentru Siguranța Navigaţiei Aeriene (Eurocontrol), traficul aerian în Europa ar putea reveni la nivelul de dinaintea declanşării pandemiei abia în anul 2026.
Este o imagine catastrofală pentru industria aviatică şi arată cât de important este ca ţările să adopte măsuri coerente şi consistente pentru sprijinirea sectorului aviatic şi pentru a-i face pe pasageri să se simtă în siguranţă, pentru a zbura din nou.
Ce așteptări aveți pentru anul 2021?
2020 ne-a arătat că oamenii pot fi optimiști și conectați la diverse procese sociale, în ciuda tuturor dificultăților care au existat.
Îmi doresc ca anul 2021 să fie anul revenirii la normalitate, anul în care se va stabiliza situația epidemiologică și economică la nivel global. Sunt conștient că domeniul aviației va rămâne „cu sechele” economice, cu toate acestea sper din tot sufletul ca oamenilor să le revină dorința de a călători și de a vedea lumea. Am ferma convingere că vom fortifica sănătatea noastră și a celor dragi și vom continua să muncim pentru noi realizări.