Interviu cu Viorel Postolachi, Director general al S.A. Moldtelecom pentru Almanah Politic 2020.
Domnule director, cu ce rezultate înregistrate în 2020 vă mândriţi în mod deosebit?
Probabil nu voi fi original dacă voi spune că anul 2020 a fost unul neobișnuit pentru mediul de afaceri, și nu numai pentru mediul de afaceri. A fost un an în care criza sanitară ne-a impus să ne revedem prioritățile și să acționăm corespunzător într-o perioadă complicată și imprevizibilă. Indiferent de incertitudinea și limitele în care am activat, 2020 pentru Moldtelecom a fost un an bun, în care cea mai mare realizare este că ne-am continuat cursul prestabilit, ne-am păstrat și consolidat echipa și am reușit să dezvoltăm servicii noi și să creștem baza de abonați. Toate acestea ne-au demonstrat încă o dată că știm să lucrăm în echipă și să gestionăm cu succes afacerea și în situații de criză. Mai mult, criza ne-a mobilizat și ne-a făcut să ne simțim îndatorați să dezvoltăm servicii care le-ar facilita abonaților noștri aflarea la domiciliu și continuarea activității profesionale la distanță.
Aria în care am înregistrat succese cu care ne putem mândri este cea de telefonie mobilă. Creșterea acoperirii cu 4G și ofertele atractive la telefonie și internet mobil Unite, au contribuit la mărirea numărului de abonați pentru aceste tipuri de servicii, Moldtelecom fiind unicul operator de pe piața serviciilor de telecomunicații, care a înregistrat un trend pozitiv pe acest segment. Piața de telefonie mobilă are o tendință de stagnare, iată de ce ne simțim deosebit de mândri pentru rezultatul înregistrat. Moldtelecom este în continuare lider detașat la sporirea numărului de abonați portați. Pe parcursul anului 2020 în jur de 20 000 de abonați au migrat spre rețeaua mobilă Moldtelecom (Unite) de la alți operatori.
Compania deține poziția de lider pe piața serviciilor de telefonie fixă, cu o cotă de 90%, este lider și pe piața de servicii acces la internet în bandă largă, în funcție de numărul de utilizatori cu o cotă de 60,2%. Suntem lideri pe aceste segmente și la capitolul volumul vânzărilor, cu cota de piață de circa 94,2% și 62,2%, respectiv. Din piața de internet mobil Moldtelecom deține 46,5%, după numărul de abonați.
Evident că merită să menționez aprecierea din cadrul concursului național Marca Comercială, confirmată prin nominalizarea „Liderul anului”. Moldtelecom i-a fost decernat premiul mare – Mercuriul de aur, care vine să susțină rezultatele companiei și reconfirmă poziția de lider a companiei pe piața telecomunicațiilor. Trofeul și diploma de onoare oferite în cadrul concursurilor naționale demonstrează încrederea abonaților acordată Moldtelecom, ceea ce reprezintă un imbold pentru companie de a se dezvolta în continuare, de a veni cu soluții și oferte noi, pe gustul fiecărui abonat.
În general, ce a însemnat anul 2020 pentru dezvoltarea S.A. Moldtelecom?
Anul 2020 a început cu multe provocări pentru activitatea companiei și cu o enormă responsabilitate față de angajații și abonații noștri. Am realizat că, prin dezvoltarea serviciilor noastre și prin creșterea accesibilității populației la serviciile de telecomunicații, vom reuși să contribuim la protejarea acesteia de la eventuale infectări cu temutul virus. Iată de ce am insistat să ne ținem de planul de extindere a rețelei LTE 4G pe întreg teritoriul țării. Aceasta înseamnă o acoperire de 4 ori mai mare pentru serviciile mobile ale companiei (Unite 4G), în toată țara, viteză de navigare pe internet sporită de până la 175 Mbps și acoperire de 100% per populație în fiecare centru raional. Astfel, într-o perioadă relativ scurtă de 3 luni, am reușit să ne atingem obiectivul și să aducem serviciile noastre în toate centrele raionale din țară.
2020 pentru dezvoltarea Moldtelecom a însemnat servicii noi prin intermediul unor parteneriate strategice, menite să ne aducă mai aproape de abonații noștri și să răspundă mai bine nevoilor acestora. Unul dintre aceste servicii a fost creat în colaborare cu o companie de microfinanțare – serviciul MCredit. Acest serviciu presupune oferirea rapidă și simplă a unui credit în rețeaua Moldtelecom, fie prin completarea unei cereri online, fie prin prezentarea la cea mai apropiată reprezentanță Moldtelecom. Serviciul este disponibil 24/7, este lipsit de birocrație și necesită un minim de cerințe pentru a fi acordat. Acest serviciu este în linie cu abordarea pe care o avem față de serviciile noastre, care constă în flexibilitate și accesibilitate sporită.
Tot la capitolul dezvoltare de servicii noi, pot fi menționate 2 funcționalități mobile ce au menirea de a asigura o experiență digitalizată în gestionarea conturilor abonaților: cerere online și aplicația mobilă MyMoldtelecom. Prin cerere online ne-am propus să economisim timpul și să devenim mai accesibili pentru abonații noștri activi și potențiali, care, începând de la solicitarea de conectare la servicii până la achitare, modificare sau extindere termen contract, le pot face online, de oriunde ar fi. Creat cu grijă pentru abonați, acest serviciu permite expedierea online a unei game largi de solicitări aferente utilizării serviciilor la care sunt conectați.
Ținând cont de faptul că Moldtelecom oferă toate cele 5 servicii de telecomunicații: televiziune, telefonie fixă, telefonie mobilă, internet fix și internet mobil, ne-am gândit să oferim abonaților noștri o platformă unică care ar integra toate conturile pe care le dețin. Aplicația MyMoldtelecom răspunde acestui obiectiv și reprezintă platforma prin care toate conturile și serviciile Moldtelecom sunt gestionate rapid și simplu de pe telefonul mobil. Una dintre menirile acestei aplicații este să înlocuiască în timp facturile tipărite cu cele electronice și respectiv plata în incinta instituțiilor specializate în colectarea plăților cu cea electronică.
Am enumerat doar câteva dintre ariile în care ne-am dezvoltat în acest an, dar care au contribuit semnificativ la atingerea obiectivelor noastre ce țin de calitatea deservirii și servicii adaptate nevoilor abonaților noștri.
În ce măsură aţi reuşit să realizaţi toate obiectivele trasate la început de an?
Per general obiectivele setate au fost atinse, chiar dacă nu a fost deloc simplu. Grație echipei profesioniste, dedicate și perseverente, pe care am plăcerea să o conduc, trasării clare a priorităților și a prezenței dozei necesare de efort și încredere, am reușit să ne continuăm activitatea și să livrăm cele propuse.
Ce tendinţe s-au prefigurat pe segmentul Dvs. de piaţă în 2020?
Experiența acestui an a demonstrat că tehnologiile informaționale sunt în continuă dezvoltare, tot mai multă lume apelează la servicii electronice fie că vorbim de activitatea profesională, comerț, divertisment, dezvoltare personală etc. Prestarea muncii la distanță, învățământul online, comerțul electronic, serviciile digitale vor continua să se dezvolte, respectiv, această tendință trebuie avută în vedere la elaborarea de noi servicii și stabilirea strategiilor de dezvoltare pentru Moldtelecom.
Din punct de vedere al concurenţei, cum s-a prezentat situaţia în 2020?
Concurenții noștri au fost și în acest an foarte activi, lucru extrem de bun, deoarece știm cu toții cât de multe lucruri frumoase pot fi generate atunci când există o concurență sănătoasă. Mediul concurențial ne mobilizează, nu ne lasă să ne plasăm în zona de confort și constituie un imbold permanent să „gândim și acționăm mare”. Am remarcat și în acest an reacții din partea concurenților la campaniile și promoțiile lansate de noi, asta înseamnă că și Moldtelecom, la rândul său, contribuie la mobilizarea competiției și că ceea ce facem este corect. Domeniul de telecomunicații este unul larg, interesant și cu multe oportunități în care fiecare operator își are locul său și suficiente pârghii de a ajunge la inima abonaților săi.
În ce măsură a afectat pandemia activitatea Dvs.?
Trebuie să recunosc că reprezentăm o industrie care a avut mai puțin de suferit de pe urma pandemiei comparativ cu alte afaceri de pe piață. Totuși am trecut și noi printr-o perioadă complicată, în care a trebuit să ne revedem rapid modelul de activitate, astfel încât să minimizăm riscurile infectării în rândul angajaților noștri, să continuăm să prestăm servicii calitative și să conectăm noi abonați la rețeaua de servicii Moldtelecom. De fapt, pandemia ne-a motivat să fim mai inovativi, mai rapizi și mai receptivi la nevoile pieței. Lucrurile care într-o perioadă normală păreau dificil de realizat, în perioada de criză s-au dovedit a fi posibile.
Ce planuri aveţi pe termen scurt, mediu şi lung
În centrul tuturor acțiunilor noastre sunt și vor rămâne abonații noștri. Respectiv, planurile noastre pe termen scurt, mediu și lung se reduc la strategii ce vor contribui la satisfacția clienților noștri, ne dorim ca ei să trăiască cea mai bună experiență de la orice interacțiune cu Moldtelecom și să revină cu plăcere de fiecare dată. Iar o astfel de performanță presupune o echipă foarte bine pregătită, tehnologii de ultimă generație, servicii noi adaptate la tendințele de piață, accesibilitatea serviciilor, flexibilitate din partea companiei, campanii frumoase și oferte generoase. Astfel, în planurile noastre intră foarte multă muncă…
Ce aşteptări aveţi de la 2021?
După un an atât de imprevizibil și agitat, mă aștept la un an mai stabil, care să ne aducă roade, urmare a celor investite în 2020, clienți satisfăcuți, loiali și deschiși, care să recomande serviciile noastre. Evident că îmi doresc noi provocări, însă acestea să vină urmare a tendințelor pieței și planurilor noastre de dezvoltare și inovare, dar nu ca reacții la crize. Îmi doresc să ne păstrăm echipa unită și motivată, clienții mulțumiți și exigenți, o concurență sănătoasă… astea fiind, după mine, ingredientele de bază pentru o dezvoltare și performanță continuă.
Evident, nu mai puțin important este să avem un mediu economic, politic și sanitar sănătos, în care să putem crește și contribui la bunăstarea țării.