Curtea de Conturi a Republicii Moldova a examinat, la data de 17 decembrie curent, Raportul auditului conformității alimentației copiilor în instituțiile de învățământ preșcolare și școlare, informează PROVINCIAL
Scopul misiunii de audit a constat în evaluarea conformității alimentației copiilor în instituțiile de învățământ preșcolare și școlare din municipiile Chișinău, Ungheni, Comrat, Edineț, Soroca, orașele Ialoveni, Nisporeni, Fălești și Sîngerei, comuna Băcioi, s. Măgdăcești și din raionul Strășeni.
Probele de audit au fost acumulate de la 5 întreprinderi municipale, care prestează servicii de alimentare a copiilor și elevilor din mun. Chișinău, 33 instituții de învățământ preuniversitar la autogestiune din mun. Chișinău, 130 de instituții preșcolare de învățământ și 78 de instituții de învățământ preuniversitare din subordinea Direcției generale educație, tineret și sport mun. Chișinău (DGETS mun. Chișinău) și Direcțiile educație, tineret și sport (DETS) sectoriale, 66 instituții de învățământ general din raionul Strășeni (41 instituții preșcolare și 25 instituții preuniversitare), din cadrul autorităților administrației publice locale (AAPL) din mun. Ungheni, Comrat, Edineț, Soroca, orașele Ialoveni, Nisporeni, Fălești și Sîngerei, comunea Bacioi și satul Măgdăcești, aferente la 49 instituții preșcolare de învățământ; au fost analizate informații extrase din Sistemul informațional automatizat al Serviciului Fiscal de Stat.
Organizarea alimentației copiilor în instituțiile de educație timpurie este în responsabilitatea primarilor și a directorilor de instituții. De organizarea alimentației elevilor în instituțiile de învățământ primar, gimnazial, liceal sunt responsabili membrii administrației autorității publice locale de nivelul II, directorii instituțiilor de învățământ cu personalitate juridică, managerii combinatelor școlare de alimentație, după caz.
Potrivit prevederilor cadrului normativ în vigoare Ministerul Educației, Culturii și Cercetării și Ministerul Finanțelor stabilesc în fiecare an costul alimentării gratuite a elevilor în funcție de fluctuația prețurilor, precum și mărimea taxei de întreținere în instituțiile preșcolare pentru fiecare zi frecventată – 50% din costul normelor de cheltuieli pentru alimentarea copiilor (elevilor), suportate de la buget, oferind dreptul administrației publice locale, care au în subordinea lor instituții de educație preșcolară, de a scuti integral sau parțial de plata pentru întreținerea copiilor din familiile cu mulți copii și socialmente vulnerabile, precum și, în caz de necesitate, de a stabili o altă taxă de întreținere, dar nu mai mică decât în mărime de 50%.
Conform prevederilor art.145 din Codul educației, alimentarea copiilor și elevilor din clasele I-IV din instituțiile de învățământ general este asigurată gratuit din mijloace bugetare alocate administrației publice locale din bugetul de stat, prin modalitatea de finanțare complementară.
În cardul misiunii de audit au fost identificate un șir de neconformități, astfel:
Personalul medical din instituțiile preșcolare de învățământ din unitățile administrativ teritoriale (UAT) auditate în anul 2019 nu a respectat principiile de întocmire corectă a meniurilor și nu a evaluat alimentația și statutul nutrițional al copiilor, după cum prevede cadrul normativ, ceea ce a condiționat nerespectarea cantității zilnice necesare de produse alimentare pentru un copil din instituțiile preșcolare respective, prevăzute de cadrul normativ. Cele relatate au determinat și nerespectarea normativului financiar per copil pentru zilele de frecvență efectiv înregistrate
Autoritățile publice locale (APL) de nivelul I și din mun. Chișinău nu au asigurat un control riguros asupra respectării normelor financiare aprobate pentru alimentarea copiilor din instituțiile de învățământ preșcolar din subordine, ceea ce a condiționat neutilizarea mijloacelor financiare în sumă totală de 28641,2 mii lei, dintre care: 26440,5 mii lei din contul bugetului și 2200,7 mii lei din plata de întreținere în instituțiile de învățământ preșcolar, achitată de către părinți.
De exemplu, în mun. Chișinău din 130 de instituții de învățământ preșcolar, numai la o singură instituție a fost respectat normativul financiar aprobat; din cele 49 instituții preșcolare de învățământ din 10 UAT de nivelul I analizate, numai la o singură instituție preșcolară de învățământ a fost respectat normativul financiar pe zi/per copil. În celelalte 48 de instituții preșcolare normativul menționat a fost diminuat de la 1,08 lei/zi/copil (or. Sîngerei) cu până la 10,24 lei/zi/copil (or. Nisporeni)
Echipa de audit si-a propus să analizeze prețurile de procurare a peștelui, cărnii, legumelor și fructelor pentru alimentarea copiilor din instituțiile preșcolare de învățământ. Ca urmare a analizei s-au constatat unele neregularități, de exemplu: același produs alimentar este procurat de către DETS sectoriale, pentru alimentarea copiilor din instituțiile preșcolare, în aceiași perioadă, de la unul și același furnizor la preț diferit
Unele instituții de învățământ general la autogestiune din mun. Chișinău, au contractat servicii de alimentare a elevilor, de la același agent economic, încheind mai multe contracte de achiziții publice, astfel divizând suma contractului
Pe motiv că Întreprinderile de Stat și Întreprinderile Municipale, care prestează servicii de alimentare a elevilor din instituțiile de învățământ preuniversitar din mun. Chișinău nu au asigurat evidența contabilă conformă a serviciilor de alimentare pe tip și unitate de serviciu prestat (dejun, prânz, abonamente, etc.), auditul a fost limitat în determinarea costurilor reale pentru alimentarea elevilor
Unii agenții economici, care prestează servicii de alimentare a elevilor în cantinele școlărești sunt scutiți neîntemeiat de TVA, ceea ce defavorizează alți agenți economici, care desfășoară același gen de activitate, dar nu utilizează localul cantinei școlărești. De asemenea această situație determină faptul imposibilității respectării cantității alimentelor utilizate pentru alimentarea elevilor, care sunt prestate de diferiți agenți economici (unul scutit de TVA și altul care achită TVA)
Ținând cont de faptul că Întreprinderile de Stat și Întreprinderile Municipale efectuează încasări bănești în numerar fără utilizarea echipamentelor de casă și control, precum și în lipsa evidenței contabile separate a cheltuielilor aferente serviciilor de alimentare prestate instituțiilor de învățământ, alimentelor vândute prin abonament, precum și mărfurilor realizate prin intermediul bufetelor, creează riscul că nu toate mijloacele bănești încasate din vânzarea acestora sunt contabilizate de către Întreprinderile de Stat și Întreprinderile Municipale, precum și că costul serviciilor de preparare a bucatelor nu este determinat corect.
Conform Hotărârii Guvernului nr.1260 din 19.12.2018 „Cu privire la aprobarea proiectului-pilot de organizare a alimentației copiilor și elevilor din instituțiile de învățământ general”, raionul Strășeni a fost desemnat în calitate de raion-pilot a unui model nou de organizare a alimentației copiilor și elevilor din instituțiile de învățământ general, bazat pe externalizarea serviciilor de alimentație a acestora. Modelul nou presupune că de organizarea alimentației copiilor și elevilor din instituțiile de învățământ se va ocupa un agent economic specializat în oferirea serviciilor de alimentare, căruia, APL de nivelul I și II îi vor transmite în gestiune blocurile alimentare, cantinele și depozitele pentru păstrarea produselor alimentare și personalul încadrat. Agentul economic este selectat prin procedură de achiziție.
Auditul atestă că la inițierea proiectului-pilot de organizare a alimentației copiilor și elevilor din instituțiile de învățământ general, nici AAPL din raionul Strășeni și nici Ministerul Finanțelor nu au determinat valoarea reală a cheltuielilor aferente serviciilor de alimentare a copiilor și elevilor din instituțiile de învățământ general din raionul Strășeni.
Ținând cont că nici o entitate responsabilă sau implicată în procesul prestării serviciilor de alimentație a copiilor și elevilor din r. Strășeni nu a fundamentat beneficiile economice, operaționale și sociale ale proiectului, și nu s-a indicat modul de eliminare a mai multor riscuri constatate la acest proiect, în opinia echipei de audit, decizia de extindere a acestui proiect la nivel de republică denotă riscuri de sustenabilitate bugetară.
Dina Roşca