Interviu cu Alexandru Machedon, preşedintele concernului „StarNet” pentru Almanah Politic 2019.
Ce a însemnat anul 2019 pentru concernul pe care-l conduceţi?
Pentru StarNet, 2019 a fost un an al consolidării, al întăririi imaginii de brand şi al reconfirmării statutului unei companii inovative care prestează servicii de calitate. Compania StarNet a obţinut cea mai mare distincţie a concursului naţional „Marca Comercială” – premiul mare „Mercuriul de aur”. Nominalizarea “Marcă Consacrată” demonstrează încă o dată că ne respectăm angajamentul de a oferi tuturor abonaţilor o experienţă digitală unică.
Tot în acest an, am reuşit să completăm echipa de top manageri care, cu siguranţă, va determina o dezvoltare şi mai rapidă a concernului nostru. În acelaşi timp, am reuşit să ne implicăm în diverse proiecte cu impact la nivelul comunităţii noastre: de la proiecte ecologice până la proiecte sociale şi, mai ales, educaţionale. Respectiv, am lansat un serviciu absolut gratuit şi accesibil pentru toţi clienţii StarNet – Control Parental. Datorită acestei opţiuni, întreaga conexiune a clienţilor noştri este securizată, indiferent dacă utilizatorii se conectează prin telefon, tabletă, PC sau oricare alt dispozitiv.
Care ar fi cele mai importante trei realizări ale Dvs. în 2019?
Anul 2019 a fost unul plin de realizări frumoase, însă cea mai importantă o consider creşterea familiei StarNet, atât a clienţilor, cât şi a membrilor echipei. Anume datorită efortului comun a întregii echipe, care este una excepţională de altfel, am reuşit să facem faţă tuturor provocărilor şi să cucerim noi înălţimi. Tot datorită oamenilor minunaţi de la StarNet am reuşit să îndeplinim obiectivul de extindere a ariei de acoperire prin construirea a peste 1000 de km de reţea de fibră şi deschiderea a 12 filiale în regiuni. O altă mare realizare a fost lansarea primului parc IT din Republica Moldova – Digital Park. Acesta este un proiect grandios pe care l-am demarat 6 ani în urmă din dorinţa de a participa la dezvoltarea şi îmbunătăţirea nivelului de trai din ţară, iar rezultatele actuale ne-au depăşit aşteptările. Toate acţiunile întreprinse în acest an au contribuit la crearea de noi locuri de muncă şi la îndeplinirea misiunii personale, dar şi a companiei pe care o conduc, de a dezvolta sisteme ce vor schimba viitorul ţării.
Cu ce provocări v-aţi confruntat în acest an?
Cel mai de preţ lucru pe care îl avem la StarNet sunt oamenii, şi aici vorbesc atât de angajaţi, cât şi de clienţi. Ba mai mult, una dintre valorile companiei noastre este satisfacţia clientului. Tocmai din acest motiv, cea mai mare provocare a anului 2019 a fost identificarea unor opţiuni de divertisment suplimentare pentru abonaţii noştri. Tehnologiile informaţionale evoluează într-un ritm rapid, iar acest fapt ne provoacă să căutăm mereu noi opţiuni şi produse pentru a satisface toate nevoile de comunicare ale familiei StarNet. Mă simt norocos să am alături o echipă de oameni vizionari, cărora le plac provocările şi pentru care nu există misiuni imposibile. Datorită lor, am reuşit nu doar să stabilim toate riscurile lansării unui serviciu inovativ de televiziune interactivă, dar şi să găsim soluţii pentru ca abonaţii noştri să descopere o nouă lume a divertismentului digital.
În ce măsură s-a expus asupra business-ului Dvs. incertitudinea politică ce a dominat anul 2019?
Timp de 16 ani de activitate, compania StarNet a avut parte de mai multe provocări, pe care le-am depăşit cu succes şi care ne-au fortificat poziţia pe piaţă. Tocmai din acest motiv, criza politică ne-a influenţat afacerea mai mult în mod indirect. În lipsa unor acţiuni concrete din partea autorităţilor, situaţia social-economică ar putea continua să se înrăutăţească, iar acest fapt provoacă migraţia în masă a potenţialului intelectual. Oameni inteligenţi, cu studii superioare, oameni buni în ceea ce fac pleacă în străinătate în căutarea unui viitor mai bun, mai stabil şi mai sigur. Acest fapt nu poate decât să mă întristeze, pentru că rămânem fără forţe de muncă calitative, care ar putea aduce plusvaloare companiei StarNet. Împreună cu echipa, creăm condiţii optime de muncă, la nivelul celor internaţionale, oferim salarii competitive şi implementăm diferite proiecte interesante precum Digital Park, pentru a convinge tinerii să rămână acasă.
Cum apreciaţi climatul de afaceri din Moldova în anul 2019?
Cu siguranţă, nu este uşor să dezvolţi un business în Republica Moldova, însă, în pofida situaţiei politice instabile, climatul de afaceri din ţară este mai favorabil decât în anii precedenţi. În acest an, am interacţionat cu mai mulţi ambasadori şi personalităţi importante din străinătate care mi-au reconfirmat faptul că Moldova este o destinaţie tot mai atractivă pentru investiţii, ca urmare a unui şir de reforme fiscale şi politici guvernamentale implementate în ultimii ani în diverse sectoare ale economiei naţionale. Oricum, mereu este loc de mai bine şi sper că noul guvern va continua să implementeze proiecte şi acţiuni care să susţină antreprenorii şi să-i încurajeze să dezvolte afaceri de succes.
Ca reprezentant al business-ului mare, ce aşteptări aveţi de la noile autorităţi care au venit la putere în RM?
Consider că Moldova are nevoie de lideri, de persoane integre care, în primul rând, să fie motivate să oprească fenomenul corupţiei, ce stagnează dezvoltarea economică a ţării. Antreprenorii sunt motorul acestei societăţi şi a economiei. Tocmai din acest motiv, îmi doresc ca noile autorităţi să creeze un plan de acţiuni care să contribuie la formarea unui climat investiţional transparent, unde guvernul şi mediul de afaceri cooperează. Avem nevoie de reforme orientate spre dezvoltarea mediului de business, atragerea investiţiilor şi crearea locurilor de muncă, reforme care să ofere Republicii Moldova perspectivă şi prosperitate, iar cetăţenilor – bunăstare şi un viitor mai bun.
Ce priorităţi/proiecte aveţi în plan pentru perioada imediat următoare?
Mereu am fost motivat să dezvolt sisteme ce vor schimba spre bine viitorul Moldovei şi a comunităţii noastre. Prioritatea pentru perioada imediat următoare rămâne aceea de a-mi îndeplini visul – acela de a oferi concetăţenilor o lume mai bună prin intermediul tehnologiilor moderne. Împreună cu echipa StarNet vom continua să aducem internet de calitate în fiecare casă din republică, oferind astfel tuturor accesul la informaţii. De asemenea, vom realiza proiecte care să pună în valoare capacitatea intelectuală a cetăţenilor. De aici reiese o altă prioritate – continuarea dezvoltării ecosistemului revoluţionar cu numele Digital Park. Planificăm să construim încă 25000 m² de spaţii de oficii şi servicii conexe. Ca rezultat, Digital Park va reconfigura optica urbană a oraşului, devenind şi o destinaţie atractivă pentru investitori.
Cum v-aţi dori să fie anul 2020 pentru business-ul din Moldova, în general, şi pentru afacerea Dvs., în particular?
2020 nu e doar un nou an. E un început de decadă, ceea ce semnifică o multitudine de noi oportunităţi, noi provocări, dar şi posibilitatea de a demonstra că Moldova are un mare potenţial în calitate de partener de business. Vreau ca investitorii străini să perceapă ţara noastră ca pe o destinaţie importantă pentru afaceri, deoarece anume ei ne pot oferi nu doar un capital financiar, dar şi o expertiză profesională ce ar contribui la o dezvoltare economică mai rapidă.
sursa: Almanah Politic 2019